Διεθνή

Άδεια ράφια και αύξηση τιμών φέρνουν οι δασμοί Τραμπ στην Κίνα – Καμπανάκι για τα σχολικά και τα χριστουγεννιάτικα είδη

Γιγάντιοι λιανοπωλητές όπως η Walmart και η Target είπαν στον Τραμπ σε συνάντηση που είχαν την περασμένη εβδομάδα ότι οι αγοραστές είναι πιθανό να δουν άδεια ράφια και υψηλότερες τιμές

Aναστάτωση έχει προκαλέσει στην Ουάσιγκτον και τη Wall Street η  επίθεση δασμών που έχει εξαπολύσει ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, με τους αναλυτές να προβλέπουν πως οι επιπτώσεις αυτής της επίθεσης θα βλάψουν πρώτα – πρώτα την εγχώρια οικονομία.

Σύμφωνα με το Bloomberg, από τότε που οι ΗΠΑ αύξησαν τους δασμούς στην Κίνα στο 145% στις αρχές Απριλίου, οι αποστολές φορτίων έχουν πέσει κατακόρυφα, ίσως και κατά 60%, σύμφωνα με μια εκτίμηση. Αυτή η δραστική μείωση των αγαθών από έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ δεν έχει γίνει ακόμη αισθητή από πολλούς Αμερικανούς, αλλά αυτό πρόκειται να αλλάξει.

Μέχρι τα μέσα Μαΐου, χιλιάδες εταιρείες – μεγάλες και μικρές – θα πρέπει να αναπληρώσουν τα αποθέματα. Γιγάντιοι λιανοπωλητές όπως η Walmart και η Target είπαν στον Τραμπ σε συνάντηση που είχαν την περασμένη εβδομάδα ότι οι αγοραστές είναι πιθανό να δουν άδεια ράφια και υψηλότερες τιμές.

Ο Torsten Slok, επικεφαλής οικονομολόγος της Apollo Management, προειδοποίησε πρόσφατα για επικείμενες ελλείψεις «τύπου Covid» και σημαντικές απολύσεις σε κλάδους που καλύπτουν τις μεταφορές φορτηγών, τα logistics και το λιανικό εμπόριο.

Ενώ ο Τραμπ έχει δείξει σημάδια τις τελευταίες ημέρες ότι είναι πρόθυμος να είναι ευέλικτος όσον αφορά τους φόρους εισαγωγής που επιβλήθηκαν στην Κίνα και σε άλλους, ίσως είναι πολύ αργά για να σταματήσει ένα σοκ προσφοράς που θα αντηχήσει σε ολόκληρη την αμερικανική οικονομία και θα μπορούσε να διαρκέσει μέχρι τα Χριστούγεννα.

«Ο χρόνος κυλάει», δήλωσε ο Jim Gerson, πρόεδρος της The Gersons Companies, ενός 84χρονου προμηθευτή διακοσμήσεων και κεριών για τις γιορτές σε μεγάλες αμερικανικές αλυσίδες λιανικής πώλησης. Η εταιρεία, που εδρεύει στο Olathe του Κάνσας, προμηθεύεται περισσότερα από τα μισά προϊόντα της από την Κίνα και αυτή τη στιγμή έχει περίπου 250 εμπορευματοκιβώτια που περιμένουν να αποσταλούν.

«Πρέπει να το λύσουμε αυτό», δήλωσε ο Γκέρσον, ο οποίος ανήκει στην τρίτη γενιά της οικογένειάς του που διευθύνει την εταιρεία, η οποία πραγματοποιεί πωλήσεις περίπου 100 εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως. «Και ελπίζω πολύ σύντομα».

Φόβοι για συμφόρηση στα λιμάνια και αύξηση του κόστους μεταφοράς

Ακόμα και όταν οι εμπορικές εχθροπραξίες αμβλυνθούν, η επανέναρξη του εμπορίου μεταξύ των χωρών του Ειρηνικού θα επιφέρει πρόσθετους κινδύνους. Ο κλάδος των εμπορευματικών μεταφορών έχει μειώσει τη χωρητικότητά του για να ανταποκριθεί στην ασθενέστερη ζήτηση. Αυτό σημαίνει ότι ένα κύμα παραγγελιών που θα προκληθεί από την εκτόνωση μεταξύ των υπερδυνάμεων θα υπερφορτώσει πιθανότατα το δίκτυο, προκαλώντας καθυστερήσεις και αυξάνοντας το κόστος. Ένα παρόμοιο σενάριο εκτυλίχθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων τετραπλασιάστηκαν και μια πληθώρα φορτηγών πλοίων μπλόκαρε τα λιμάνια.

«Θα υπάρξει ένα κύμα στα λιμάνια και κατά συνέπεια για τα φορτηγά και τις σιδηροδρομικές μεταφορές που θα δημιουργήσει καθυστερήσεις και συμφόρηση», δήλωσε ο Lars Jensen, διευθύνων σύμβουλος της ναυτιλιακής εταιρείας συμβούλων Vespucci Maritime. «Τα λιμάνια είναι σχεδιασμένα για σταθερές ροές, όχι για τις μετατοπίσεις του όγκου από το ένα στο άλλο».

Αυτή την περίοδο αρχίζουν τα αποθέματα για σχολικά και χριστουγεννιάτικα είδη

Οι δασμοί των ΗΠΑ στην Κίνα ήρθαν σε μια κρίσιμη στιγμή για τη βιομηχανία λιανικού εμπορίου. Τον Μάρτιο και τον Απρίλιο οι προμηθευτές αρχίζουν να αυξάνουν τα αποθέματα για το δεύτερο εξάμηνο του έτους, προκειμένου να καλύψουν τις παραγγελίες για τις αγορές για σχολικά είδη και τα Χριστούγεννα. Για πολλές επιχειρήσεις, τα πρώτα εμπορεύματα των διακοπών θα πρέπει να φύγουν από την Κίνα με προορισμό τις ΗΠΑ σε περίπου δύο εβδομάδες.

«Έχουμε παραλύσει», δήλωσε ο Τζέι Φόρμαν, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κατασκευής παιχνιδιών Basic Fun στο Μπόκα Ρατόν της Φλόριντα, η οποία προμηθεύει μεγάλους πελάτες λιανικής πώλησης όπως η Amazon  και η Walmart. Αποκάλεσε τους δασμούς «de facto εμπάργκο» και δήλωσε ότι οι πελάτες έχουν σταματήσει τις παραγγελίες μέχρι στιγμής, αλλά αναμένει ότι θα αρχίσουν να τις ακυρώνουν αν οι δασμοί της Κίνας παραμείνουν σε αυτό το επίπεδο για πολύ περισσότερο.

«Υπάρχουν μερικές εβδομάδες και μετά αρχίζει να πονάει», δήλωσε ο Φόρμαν, η εταιρεία του οποίου πραγματοποιεί πωλήσεις ύψους περίπου 200 εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως και προμηθεύεται περίπου το 90% των προϊόντων της από την Κίνα. «Βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου η ζημιά είναι διαχειρίσιμη, αλλά κάθε εβδομάδα το επίπεδο της ζημιάς θα αυξάνεται».

Σοκ προσφοράς

Η αιχμή αυτού του σοκ προσφοράς είναι εμφανής στην Ασία. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 40 φορτηγά πλοία που σταμάτησαν πρόσφατα σε λιμάνια της Κίνας και τώρα κατευθύνονται προς τις ΗΠΑ, μειωμένα κατά περίπου 40% από τις αρχές Απριλίου, σύμφωνα με την παρακολούθηση των πλοίων που συγκεντρώνει το Bloomberg.

Τα πλοία αυτά μεταφέρουν περίπου 320.000 εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με τα στοιχεία, περίπου το ένα τρίτο λιγότερα από ό,τι αμέσως μετά την ανακοίνωση του Τραμπ ότι αυξάνει τους δασμούς σε όλα σχεδόν τα αγαθά από την Κίνα στο 145%.

Ο Judah Levine, επικεφαλής της έρευνας στην πλατφόρμα κρατήσεων φορτίων Freightos, δήλωσε ότι πολλοί εισαγωγείς των ΗΠΑ θα φορτώσουν προκαταβολικά παραγγελίες από άλλους αμερικανικούς εμπορικούς εταίρους μέσω της αναστολής 90 ημερών για τους λεγόμενους αμοιβαίους δασμούς του Τραμπ. Αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει στην άμβλυνση οποιουδήποτε σοκ με επίκεντρο την Κίνα μέσω των λιμανιών και των δικτύων logistics.

Με τα κινεζικά εμπορεύματα να είναι πολύ ακριβά, ορισμένοι ιδιοκτήτες φορτίων στις ΗΠΑ στρέφονται σε προμηθευτές στη Νοτιοανατολική Ασία.

Η Hapag-Lloyd, ο πέμπτος μεγαλύτερος μεταφορέας εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, ανέφερε σε δήλωση που έστειλε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου την περασμένη εβδομάδα ότι βλέπει ακυρώσεις περίπου 30% των κρατήσεων από την Κίνα προς τις ΗΠΑ. Αλλά οι επιχειρήσεις αυξάνονται απότομα από εξαγωγείς στην Καμπότζη, την Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ, δήλωσε η εταιρεία με έδρα το Αμβούργο της Γερμανίας.

Ωστόσο, η επίδραση του «μαστιγίου» στην οικονομία μπορεί ακόμη να είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί τους επόμενους μήνες, δήλωσε ο Levine.

«Είναι πιθανό να υπάρξει σημαντική επιβράδυνση», είπε, και «η επανεκκίνηση θα μπορούσε να προκαλέσει κάποια συμφόρηση, με τη δύναμη της ανάκαμψης και την αναστάτωση που θα προκύψει να συσχετίζονται πιθανώς με τη διάρκεια της παύσης».

Με τη ζήτηση για αγαθά από την Κίνα προς τις ΗΠΑ να βυθίζεται γρήγορα, οι μεταφορείς εμπορευμάτων έχουν μειώσει τη χωρητικότητα για να κρατήσουν τις τιμές των θαλάσσιων μεταφορών από την κατάρρευση. Τον Απρίλιο, υπήρξαν περίπου 80 ακυρωμένα δρομολόγια από την Κίνα προς τις ΗΠΑ, περίπου 60% περισσότερα από οποιονδήποτε μήνα κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid, σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται ο John McCown, βετεράνος στέλεχος του κλάδου.

«Είναι δίκαιο να πούμε ότι ο τομέας της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων δεν έχει αντιμετωπίσει ποτέ το είδος των μακροοικονομικών αντίθετων ανέμων που αντιμετωπίζει τώρα», δήλωσε ο McCown σε πρόσφατο ερευνητικό σημείωμα.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου προειδοποίησε ότι τα αγαθά που διακινούνται μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας θα μπορούσαν να μειωθούν έως και κατά 80%, υποστηρίζοντας την περιγραφή του υπουργού Οικονομικών των ΗΠΑ Σκοτ Μπέσεντ ότι η τρέχουσα κατάσταση είναι ουσιαστικά ένα εμπορικό εμπάργκο.

Η αβεβαιότητα είναι εν μέρει ο λόγος για τον οποίο οι οικονομολόγοι λένε ότι μια ύφεση στις ΗΠΑ είναι σχεδόν σίγουρη. Οι αναλυτές που συμμετείχαν σε έρευνα του Bloomberg αναμένουν ότι οι εισαγωγές θα μειωθούν με ετήσιο ρυθμό 7% το δεύτερο τρίμηνο – κάτι που θα ήταν η μεγαλύτερη πτώση από την έναρξη της πανδημίας.

Το διαφαινόμενο σοκ της προσφοράς έχει ωθήσει τους οικονομολόγους να αναθεωρήσουν προς τα πάνω τις προβλέψεις τους για τον πληθωρισμό, επειδή θα μπορούσε να ωθήσει τις τιμές σε υψηλότερα επίπεδα. Στελέχη λένε ότι οι τιμές των προϊόντων από την Κίνα θα μπορούσαν να διπλασιαστούν σε ορισμένα είδη. Και αυτό θα ερχόταν σε μια εποχή που το καταναλωτικό κλίμα επιδεινώνεται απότομα.

Εάν ο εμπορικός πόλεμος της Αμερικής με την Κίνα συνεχιστεί για μερικές ακόμη εβδομάδες, οι προμηθευτές και οι λιανοπωλητές θα πρέπει να λάβουν κάποιες δύσκολες αποφάσεις για το δεύτερο εξάμηνο του έτους, συμπεριλαμβανομένων των αγαθών που θα στείλουν και του πόσο θα αυξήσουν τις τιμές.

Οι προμηθευτές αναμένουν την ακύρωση πολλών παραγγελιών. Αυτό θα ωθήσει τους λιανοπωλητές να ψάξουν στις ΗΠΑ και σε άλλες αγορές για αγαθά που θα γεμίσουν τα ράφια τους, ακόμη και αν είναι από τα περασμένα Χριστούγεννα.

Θα είναι επίσης ένα μεγάλο οικονομικό χτύπημα, στο οποίο πολλές εταιρείες πιθανότατα θα ανταποκριθούν με περικοπές δαπανών, συμπεριλαμβανομένων των θέσεων εργασίας, ή με την ανάληψη ακριβού χρέους.

Για τον Φόρμαν, οι τελευταίες εβδομάδες του θυμίζουν την πανδημία, αλλά υπάρχουν βασικές διαφορές. Ο αποκλεισμός του Covid ήταν ένα σοκ, αλλά οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού ανέκαμψαν σχετικά γρήγορα και αρκετοί τομείς, συμπεριλαμβανομένων των παιχνιδιών, κατέληξαν να έχουν χρονιές ρεκόρ.

Αυτό έχει τη δυνατότητα να είναι «πιο ύπουλο, διότι όσο περισσότερο διαρκεί αυτό, τόσο πιο καταστροφικό είναι», είπε. Το Covid ήταν επίσης γεμάτο με πολλούς άγνωστους παράγοντες σχετικά με τον ιό και το πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να ανακάμψει. Αυτό το δίλημμα θα μπορούσε να διευκολυνθεί με την κατάργηση των εισφορών από τον Τραμπ ανά πάσα στιγμή.

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
50 /50
2000 /2000
Όροι Χρήσης. Το site προστατεύεται από reCAPTCHA, ισχύουν Πολιτική Απορρήτου & Όροι Χρήσης της Google.
Διεθνή
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Newsit Blogs
Διεθνή: Περισσότερα άρθρα