Κυριακή, 24 Νοε.
9oC Αθήνα

Επίσκεψη Χάμπεκ στις ΗΠΑ: «Παράθυρο» για αμερικανική επιδότηση σε γερμανικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Επίσκεψη Χάμπεκ στις ΗΠΑ: «Παράθυρο» για αμερικανική επιδότηση σε γερμανικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Με την ελπίδα της αναθεώρησης του αμερικανικού “Νόμου για τη Μείωση του Πληθωρισμού” για τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα, επισκέπτεται από χθες τις ΗΠΑ, ο Υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Ρόμπερτ Χάμπεκ, σύμφωνα με το γερμανικό τύπο.

Σε αυτήν αυτήν την περίπτωση, θα μπορούσε, όπως αναφέρει δημοσίευμα της Handelsblatt, πιθανόν, να επιτραπεί η κρατική επιδότηση των ΗΠΑ για “πράσινες” επενδύσεις (ηλεκτρικά αυτοκίνητα) υπό τον όρο να χρησιμοποιούνται μόνο αμερικανικές πρώτες ύλες για τις μπαταρίες των ηλεκτρονικών αυτοκινήτων (εταιρειών με έδρα τη Γερμανία).

Ένα τέτοιο ενδεχόμενο μάλιστα “παίζει” να συμβεί ακόμα και πριν τις εκλογές και συγκεκριμένα στις 4 – 5 Απριλίου, οπότε θα συνεδριάσει το αμερικανικό Συμβούλιο Εμπορίου και Τεχνολογίας (TTC), για τελευταία φορά πριν τις προεδρικές εκλογές του ερχομένου Νοεμβρίου.

Πιο αναλυτικά τέσσερα είναι τα βασικά μέτωπα στην ατζέντα του Χάμπεκ κατά την επίσκεψη του στις ΗΠΑ:

1. Νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού: Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας περιμένουν ατελείωτα

Ο Νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού (IRA) ήταν το ενδιάμεσο αποκορύφωμα της κρίσης της εμπορικής πολιτικής.

Ο Μπάιντεν θέλει να προσελκύσει πράσινες βιομηχανίες στη χώρα με επιδοτήσεις δισεκατομμυρίων, ιδίως στον τομέα της ηλεκτρονικής κινητικότητας.

Λόγω αυτών και άλλων κανόνων επιδότησης, η Porsche, για παράδειγμα, εξετάζει το ενδεχόμενο να κατασκευάσει το νέο της εργοστάσιο μπαταριών στις ΗΠΑ αντί για τη Βάδη-Βυρτεμβέργη.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την Ευρώπη είναι ότι ο IRA περιέχει κανόνες που αποκλείουν σε μεγάλο βαθμό τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από τις επιδοτήσεις δισεκατομμυρίων. Κατά συνέπεια, ελπίζουν στις 4 και 5 Απριλίου.

Τότε αναμένεται να συνεδριάσει για τελευταία φορά το Συμβούλιο Εμπορίου και Τεχνολογίας (TTC) πριν από τις αμερικανικές εκλογές, όπως μαθαίνει η Handelsblatt από κυβερνητικούς κύκλους. Και υπάρχει μια μικρή πιθανότητα να “ανοίξει” το IRA για τους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Υπάρχει μια εξαίρεση για τα οχήματα με χρηματοδοτική μίσθωση. Σύμφωνα με τους εμπλεκόμενους, αυτό θα ξεπάγωνε τουλάχιστον το μισό της επιδότησης για το 50-60% περίπου των οχημάτων που εξάγονται από τη Γερμανία.

Ωστόσο, δεν υπάρχει ακόμη λύση για το άλλο μισό και για τα μη μισθωμένα οχήματα. Αυτό συμβαίνει επειδή η Ουάσινγκτον έχει συνδέσει τις επιδοτήσεις με τον όρο να χρησιμοποιούνται μόνο αμερικανικές πρώτες ύλες για τις μπαταρίες των ηλεκτρονικών αυτοκινήτων.

Η πρόθεση να “ανοίξει” η παραγωγή στους Ευρωπαίους με μια συμφωνία για τις πρώτες ύλες έχει διατυπωθεί εδώ και πολύ περισσότερο από ένα χρόνο.

Ωστόσο, οι διαπραγματεύσεις καθυστερούσαν όλο και περισσότερο. Η πρόεδρος της Koμισιόν, Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν (Ursula von der Leyen ταξίδεψε στην Ουάσινγκτον ειδικά για την προσδοκώμενη ολοκλήρωση τον Οκτώβριο του 2023 – και επέστρεψε με άδεια χέρια.

Ο υπουργός Οικονομίας Χάμπεκ αναπτέρωσε τώρα ελπίδες, χωρίς να υπεισέλθει σε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τις συγκεκριμένες διαπραγματεύσεις: “Πιστεύω ότι αυτό μπορεί ακόμη να οριστικοποιηθεί με την κυβέρνηση Μπάιντεν”. Το αμερικανικό Συμβούλιο Εμπορίου και Τεχνολογίας (TTC) στις αρχές Απριλίου είναι πιθανώς η τελευταία ευκαιρία γι’ αυτό.

2. Καμία πρόοδος όσον αφορά τους δασμούς χάλυβα

Οι τιμωρητικοί δασμοί στον χάλυβα και το αλουμίνιο από την ΕΕ που επέβαλε κάποτε ο Τραμπ εξακολουθούν να επιβαρύνουν τη διατλαντική εταιρική σχέση.

Στις αρχές της εβδομάδας, η Handelsblatt πληροφορήθηκε από γερμανικούς κυβερνητικούς κύκλους ότι δεν μπορεί να σημειωθεί πρόοδος όσον αφορά τους δασμούς χάλυβα με την κυβέρνηση Μπάιντεν μέχρι τις προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου. Ο Χάμπεκ το επιβεβαίωσε τώρα: “Δεν καταφέραμε να καταλήξουμε σε συμφωνία για το αλουμίνιο και τον χάλυβα”.

Η ρύθμιση της ποσόστωσης είχε παραταθεί μέχρι το τέλος του 2025 – σύμφωνα με τους διαπραγματευτές, γνωρίζοντας ότι ο Μπάιντεν δεν θα μπορούσε να κινηθεί πριν από τις εκλογές.

Η αναστολή των ευρωπαϊκών αντιτίμων για τις μοτοσικλέτες Harley και το ουίσκι λήγει στα μέσα του 2025. Εάν ο Μπάιντεν παραμείνει πρόεδρος, αυτό το προβάδισμα θα τους έδινε τουλάχιστον μια μικρή επιρροή, σύμφωνα με τους διαπραγματευτές.

3. Μεταρρύθμιση του ΠΟΕ: Το “Lex Τραμπ” δεν οδηγεί πουθενά

Αν, από την άλλη πλευρά, ο Τραμπ εκλεγεί στον Λευκό Οίκο, οι Βρυξέλλες έχουν ήδη ετοιμάσει ένα “Lex Trump”.

Διότι τότε θα ήταν βέβαιο ότι οι δασμοί θα εφαρμόζονταν γρήγορα και πάλι στο σύνολό τους.

Προκειμένου να έχει την ευκαιρία να λάβει μέτρα εναντίον αυτού, πριν από λίγες εβδομάδες η ΕΕ κίνησε εκ νέου τις διαδικασίες στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) κατά των αμερικανικών δασμών – προς ενόχληση της κυβέρνησης Μπάιντεν, η οποία το βλέπει ως ψήφο δυσπιστίας στις φιλοδοξίες του για μια δεύτερη θητεία στο αξίωμα, αναφέρει διπλωμάτης.

Αλλά εναπόκειται στον Μπάιντεν, από όλους τους ανθρώπους, να αποφασίσει αν η καταγγελία της ΕΕ στον ΠΟΕ μπορεί να έχει οποιοδήποτε αποτέλεσμα κατά του Τραμπ.

Προς το παρόν, δεν θα μπορούσε: ο ΠΟΕ έχει παραλύσει εδώ και χρόνια επειδή οι Αμερικανοί τον έχουν μπλοκάρει αρνούμενοι να αντικαταστήσουν τους δικαστές.

Μόνο αν ο Μπάιντεν εγκατέλειπε το μπλοκάρισμα αυτό, θα μπορούσε στο μέλλον να έχει επιτυχία μια υπόθεση κατά των τιμωρητικών δασμών.

Ωστόσο, η αμερικανική αντιπροσωπεία στην υπουργική διάσκεψη του ΠΟΕ την περασμένη εβδομάδα στο Άμπου Ντάμπι δεν έδειξε ιδιαίτερη προθυμία για μεταρρυθμίσεις.

Σύμφωνα με τους εμπλεκόμενους, η κυβέρνηση Μπάιντεν είναι σίγουρα πρόθυμη να σημειώσει πρόοδο στον ΠΟΕ. Ωστόσο, ο Μπάιντεν δεν μπορεί να υποχωρήσει μπροστά στο Κογκρέσο, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα συμβεί τίποτα τουλάχιστον μέχρι τις εκλογές.

4. Εμπορική συμφωνία: Ακόμα και μια τελωνειακή συμφωνία είναι γερμανικό όνειρο

Το γεγονός ότι δεν σημειώνεται πρόοδος ούτε στις μικρές λεπτομέρειες έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις επιθυμίες της γερμανικής κυβέρνησης.

Τους τελευταίους μήνες, το FDP και η Καγκελαρία ονειρεύονται μια νέα έκδοση της Διατλαντικής Εταιρικής Σχέσης Εμπορίου και Επενδύσεων (TTIP) που απέτυχε το 2016. Ακόμη και το Κόμμα των Πρασίνων, το οποίο ασκεί κριτική στην TTIP, έχει τουλάχιστον παρουσιάσει ιδέες για μια τελωνειακή συμφωνία.
Αλλά ένα πράγμα είναι σαφές: Με τον Μπάιντεν δεν θα υπάρξει τίποτα από όλα αυτά. Ακόμη και αν επανεκλεγεί, είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι θα παρεκκλίνει από αυτή την πορεία.

Αν εκλεγεί ο Τραμπ, το διατλαντικό εμπόριο θα καταρρεύσει ακόμη περισσότερο από ό,τι κατά την πρώτη θητεία του. Εξετάζει την επιβολή γενικού δασμού δέκα τοις εκατό σε όλες τις εισαγωγές.

Η γερμανική οικονομία θα υποστεί απώλειες έως και 150 δισ. ευρώ κατά την τετραετή θητεία του, σύμφωνα με υπολογισμούς του φιλοεργοδοτικού Ινστιτούτου της γερμανικής οικονομίας (IW) στην Κολωνία.

Δεν υπάρχει πλήρης ακινησία στην εμπορική πολιτική υπό τον Μπάιντεν, όπως υπήρξε κατά την εποχή Τραμπ.

Ωστόσο, η πρόοδος περιορίζεται σε λεπτομερή ζητήματα όπως η εναρμόνιση των προτύπων ή η απλούστευση των ψηφιακών ανταλλαγών.

Υπάρχει επίσης συμφωνία για τη λήψη μέτρων κατά των ηλεκτρονικών αυτοκινήτων που εισάγονται από την Κίνα. “Μπορούμε ακόμη να κάνουμε λίγα πράγματα, αλλά δεν θα μπορέσουμε να κάνουμε τα πάντα”, λέει ο Χάμπεκ. Ένας κυβερνητικός insider το θέτει ακόμη πιο δραστικά: “Όταν πρόκειται για τα μεγάλα ζητήματα, δεν έχει απομείνει πραγματικά τίποτα διατλαντικό”.

Διεθνή Τελευταίες ειδήσεις