Η παγκόσμια αγορά πετρελαίου γίνεται όλο και πιο τοπική, καθώς οι επιθέσεις των μαχητών στην Ερυθρά Θάλασσα και η άνοδος των τιμών των ναύλων καθιστούν πιο ελκυστικές τις προμήθειες που προέρχονται από πιο κοντινές περιοχές. σύμφωνα με το Bloomberg.
Η πτώση της κυκλοφορίας των δεξαμενόπλοιων μέσω της διώρυγας του Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα ωθεί τις απαρχές μιας διάσπασης, με μια εμπορική περιοχή να επικεντρώνεται γύρω από τη λεκάνη του Ατλαντικού και να περιλαμβάνει τη Βόρεια Θάλασσα και τη Μεσόγειο, και μια άλλη να περιλαμβάνει τον Περσικό Κόλπο, τον Ινδικό Ωκεανό και την Ανατολική Ασία. Μεταξύ αυτών των περιοχών εξακολουθεί να κινείται αργό πετρέλαιο – μέσω του μακρύτερου και ακριβότερου ταξιδιού γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής – αλλά οι πρόσφατες αγοραστικές συνήθειες υποδεικνύουν αποσύνδεση.
Σε ολόκληρη την Ευρώπη, ορισμένα διυλιστήρια παρέλειψαν τις αγορές ιρακινού αργού Μπασρά τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με τους εμπόρους, ενώ οι αγοραστές από την ήπειρο αρπάζουν φορτία από τη Βόρεια Θάλασσα και τη Γουιάνα. Στην Ασία, η αλματώδης αύξηση της ζήτησης για το αργό Murban του Αμπού Ντάμπι οδήγησε σε άνοδο των spot τιμών στα μέσα Ιανουαρίου, ενώ οι ροές από το Καζακστάν προς την Ασία έχουν μειωθεί απότομα.
Οι φορτώσεις αργού από τις ΗΠΑ προς την Ασία, εν τω μεταξύ, έπεσαν κατά περισσότερο από το 1/3 τον περασμένο μήνα σε σχέση με τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων από την Kpler.
Ο κατακερματισμός δεν θα είναι μόνιμος, αλλά προς το παρόν δυσκολεύει τις χώρες που εξαρτώνται από τις εισαγωγές, όπως η Ινδία και η Νότια Κορέα, να διαφοροποιήσουν τις πηγές εφοδιασμού τους με πετρέλαιο. Για τα διυλιστήρια, περιορίζει την ευελιξία τους να ανταποκρίνονται στις ταχέως μεταβαλλόμενες δυναμικές της αγοράς και θα μπορούσε τελικά να μειώσει τα περιθώρια κέρδους.
«Η στροφή προς ευκολότερα από υλικοτεχνικής άποψης φορτία έχει εμπορικό νόημα και αυτό θα ισχύει για όσο διάστημα οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα διατηρούν τις τιμές των ναύλων σε υψηλά επίπεδα», δήλωσε ο Viktor Katona, επικεφαλής αναλυτής αργού στην εταιρεία ανάλυσης δεδομένων Kpler. «Είναι μια δύσκολη πράξη εξισορρόπησης που επιλέγει μεταξύ της ασφάλειας του εφοδιασμού και της μεγιστοποίησης των κερδών».
Οι διελεύσεις πετρελαιοφόρων μέσω της διώρυγας του Σουέζ μειώθηκαν κατά 23% τον περασμένο μήνα σε σύγκριση με τον Νοέμβριο, ανέφερε η Kpler σε σημείωμα που δημοσιεύθηκε στις 30 Ιανουαρίου. Η πτώση ήταν ακόμη πιο έντονη για το υγροποιημένο αέριο πετρελαίου και το υγροποιημένο φυσικό αέριο, οι οποίες μειώθηκαν κατά 65% και 73%, αντίστοιχα.
Στις αγορές προϊόντων, οι ροές ντίζελ και καυσίμων τζετ από την Ινδία και τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη, καθώς και το ευρωπαϊκό μαζούτ και η νάφθα που κατευθύνονται προς την Ασία επηρεάστηκαν περισσότερο. Οι ασιατικές τιμές της νάφθας, μιας πρώτης ύλης για τα πετροχημικά, έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων σχεδόν δύο ετών την περασμένη εβδομάδα, λόγω των φόβων ότι θα γίνει πιο δύσκολο να την προμηθευτεί κανείς από την Ευρώπη.
Ο αντίκτυπος των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα μεταφέρεται στις τιμές του πετρελαίου μέσω του υψηλότερου κόστους μεταφοράς, γεγονός που ενθαρρύνει τα διυλιστήρια να στραφούν σε τοπικές μεταφορές όπου μπορούν. Οι τιμές για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού Suezmax από τη Μέση Ανατολή προς τη βορειοδυτική Ευρώπη έχουν αυξηθεί κατά το ήμισυ περίπου από τα μέσα Δεκεμβρίου, δήλωσε η Kpler. Το παγκόσμιο αργό τύπου Brent έχει αυξηθεί κατά περίπου 6% κατά την ίδια περίοδο.
Εν τω μεταξύ, το κόστος παράδοσης πετρελαίου στην Ασία από τις ΗΠΑ, όπου η παραγωγή αυξάνεται κατακόρυφα, αυξήθηκε κατά περισσότερο από 2 δολάρια το βαρέλι σε διάστημα τριών εβδομάδων τον Ιανουάριο, σύμφωνα με εμπόρους που συμμετέχουν στην αγορά.
«Η διαφοροποίηση είναι ακόμη δυνατή, αλλά έχει υψηλότερο τίμημα», δήλωσε ο Τζιοβάνι Στάουνοβο (Giovanni Staunovo), αναλυτής εμπορευμάτων στην UBS Group AG. «Αν δεν μπορεί να περάσει στον τελικό καταναλωτή, θα μειώσει τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων».
Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν αναμένεται να οδηγήσει σε μακροχρόνια αναδιάταξη των ροών πετρελαίου, αλλά είναι επίσης δύσκολο να δούμε επίλυση της σύγκρουσης βραχυπρόθεσμα. Αντιθέτως, υπάρχει σημαντικός κίνδυνος για περισσότερες διαταραχές, ιδίως μετά το χτύπημα των Χούθι σε δεξαμενόπλοιο που μετέφερε ρωσικά καύσιμα στα τέλη του περασμένου μήνα. Η επίθεση αυτή ήταν αξιοσημείωτη, καθώς η υποστηριζόμενη από το Ιράν μαχητική ομάδα είχε προηγουμένως δηλώσει ότι τα ρωσικά και κινεζικά πλοία δεν θα αποτελούσαν στόχο.
Κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, οι Χούθι υποσχέθηκαν να απαντήσουν στις αεροπορικές επιδρομές υπό την ηγεσία των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου, αφού δεκάδες στόχοι της αντάρτικης ομάδας επλήγησαν στο μεγαλύτερο μπαράζ από τα πλήγματα της 11ης Ιανουαρίου.
«Η γεωπολιτική δεν είναι καλή για το εμπόριο», δήλωσε ο Άντι Ιμσιροβιτς (Adi Imsirovic), διευθυντής της εταιρείας συμβούλων Surrey Clean Energy. «Αν ήμουν αγοραστής, θα ήμουν σε εγρήγορση. Είναι μια δύσκολη περίοδος για τα διυλιστήρια, ειδικά για τα ασιατικά διυλιστήρια, τα οποία πρέπει να είναι πιο ευέλικτα».