Η παραγωγική ικανότητα της Κίνας βοηθά τον κόσμο να καταπολεμήσει την κλιματική αλλαγή και να συγκρατήσει τον πληθωρισμό, δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Λιάο Μιν, αντιδρώντας στην κριτική της υπουργού Οικονομικών των ΗΠΑ Τζάνετ Γέλεν για τη βιομηχανική «υπερβολή» της χώρας.
«Για δεκαετίες, η Κίνα υπήρξε μια δύναμη αποπληθωρισμού για τον κόσμο μέσω της παροχής βιομηχανικών προϊόντων με καλή σχέση ποιότητας-τιμής», δήλωσε ο Λιάο στο Ρίο ντε Τζανέιρο, όπου συμμετείχε αυτή την εβδομάδα στη συνάντηση των υπουργών Οικονομικών και των διοικητών των κεντρικών τραπεζών των G20, στην οποία παρίστατο και η υπουργός των ΗΠΑ.
«Τώρα παρέχει επίσης πράσινα αγαθά για τον κόσμο, καθώς οι χώρες προσπαθούν να επιτύχουν τους στόχους τους για τη μείωση του άνθρακα έως το 2030», συμπλήρωσε. Η παγκόσμια ζήτηση για αυτοκίνητα νέας ενέργειας θα ανέλθει σε 45 έως 75 εκατομμύρια μονάδες μέχρι τότε, ξεπερνώντας κατά πολύ την τρέχουσα ικανότητα εφοδιασμού του κόσμου, πρόσθεσε, επικαλούμενος εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας.
Ο Λιάο μίλησε στο Bloomberg την Παρασκευή, μία ημέρα μετά την υπόσχεση της Γέλεν να «συνεχίσει να πιέζει την Κίνα να εξετάσει το μακροοικονομικό της μοντέλο», το οποίο, όπως είπε, διοχετεύει «υπερβολικά» πολλά κρατικά κεφάλαια στη μεταποίηση και συμβάλλει στην πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα.
Η Κίνα αντιμετωπίζει αυξανόμενα εμπορικά εμπόδια στις ανεπτυγμένες οικονομίες, όπως οι ΗΠΑ και η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οποίες διαμαρτύρονται για την πλεονάζουσα παραγωγή και τις επιπτώσεις της στους βιομηχανικούς κλάδους και τις εταιρείες τους.
Η ΕΕ προχωρά στην επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ ο Ντόναλντ Τραμπ έχει απειλήσει να επιβάλει δασμούς ύψους 50% ή και περισσότερο στις εισαγωγές κινεζικών προϊόντων, εάν κερδίσει τις προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου. Ορισμένες αναπτυσσόμενες χώρες, όπως η Βραζιλία και η Τουρκία, έχουν επίσης επιβάλει δασμούς σε κινεζικά προϊόντα, όπως ο χάλυβας και τα αυτοκίνητα, αν και έχουν επικρίνει λιγότερο έντονα τη βιομηχανική πολιτική της.
Ενώ η Κίνα δίνει προσοχή στις ανησυχίες των μεγάλων οικονομιών σχετικά με την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, ανησυχεί και αυτή από τις εμπορικές απειλές όπως οι δασμοί, δήλωσε ο Λιάο.
«Θα πρέπει να επικοινωνούμε με ειλικρινή τρόπο με σεβασμό στους κανόνες της οικονομίας της αγοράς και στα πραγματικά γεγονότα», είπε.
Ο Λιάο ήταν βασικό μέλος της ομάδας των διαπραγματευτών της Κίνας για τον εμπορικό πόλεμο που αντιμετώπισε αξιωματούχους των ΗΠΑ κατά τη διάρκεια της προεδρίας του Τραμπ. Ταξίδεψε στις ΗΠΑ ως βοηθός του τότε αντιπροέδρου και συναντήθηκε με τον Τραμπ στο Οβάλ Γραφείο. Πιο πρόσφατα, ο Λιάο χαιρέτησε την Γέλεν όταν επισκέφθηκε τη χώρα του τον Απρίλιο. Οι διαφορετικές προσεγγίσεις της Κίνας από τα ισχυρά κράτη σε σύγκριση με τις χώρες του παγκόσμιου Νότου ήταν εμφανείς στις συναντήσεις της G20.
Η Γέλεν κατηγόρησε την οικονομική στρατηγική της Κίνας ως «απειλή για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και των εργαζομένων σε όλο τον κόσμο». Ο πρόεδρος της Bundesbank Γιοακίμ Νάγκελ προέτρεψε τη Βραζιλία να διατηρήσει τις σχέσεις της με τις δυτικές χώρες αντί να ποντάρει αποκλειστικά στην Κίνα για την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης.
Η αντιπροσωπεία της Ινδίας, δήλωσε ότι το θέμα της υπερπαραγωγής της Κίνας δεν τέθηκε σε καμία από τις διμερείς συνομιλίες της αντιπροσωπείας του, αν και αναγνώρισε ότι είναι ένα «θέμα» για τη χώρα του.
Ο υπουργός Οικονομικών της Βραζιλίας Φερνάντο Χαντάντ δήλωσε ότι ενώ η αντίδραση ορισμένων χωρών στις εξαγωγές της Κίνας είναι μια «κατανοητή αντίδραση», δεν είναι βιώσιμη μακροπρόθεσμα.
Οι κυβερνητικές επιδοτήσεις δεν είναι ο κύριος λόγος που οι κινεζικές βιομηχανίες, όπως ο τομέας των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, έχουν αποκτήσει πλεονεκτήματα έναντι των ανταγωνιστών τους, δήλωσε ο Λιάο στη συνέντευξη. Πιο σημαντικοί παράγοντες είναι οι εταιρικές επενδύσεις στην έρευνα και την ανάπτυξη που εκτείνονται εδώ και χρόνια, η επιχειρηματικότητα και η τεχνολογική καινοτομία, εξήγησε.
«Η εμπειρία των μεταρρυθμίσεων και του ανοίγματος της Κίνας κατά τα τελευταία περισσότερα από 40 χρόνια μας έχει δείξει ότι δεν μπορεί να γίνει ούτε ένας κλάδος παγκοσμίως ανταγωνιστικός βασιζόμενος απλώς στην κυβερνητική στήριξη», τόνισε.
Υποστήριξε επίσης ότι ορισμένες χώρες έμειναν πίσω όσον αφορά την ανάπτυξη των ηλεκτροκίνητων οχημάτων επειδή απολαμβάνουν πλεονεκτήματα στον συμβατικό τομέα των αυτοκινήτων και ως εκ τούτου δεν έστρεψαν την προσοχή τους στην αναδυόμενη βιομηχανία. Αντίθετα, η Κίνα έπρεπε να αναζητήσει την ανάπτυξη σε νέους τομείς όπως τα ηλεκτρικά οχήματα λόγω της έλλειψης πλεονεκτημάτων στην παραδοσιακή αγορά αυτοκινήτων.
Η ανισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς είναι φυσιολογική για κάθε οικονομία της αγοράς, εν μέρει επειδή οι εταιρείες λαμβάνουν τις δικές τους επενδυτικές αποφάσεις και το κάνουν μακροπρόθεσμα αναμένοντας να καλύψουν την υψηλότερη ζήτηση, δήλωσε ο Λιάο. Οι δυνάμεις της αγοράς θα δείξουν αν έλαβαν σωστές και λανθασμένες αποφάσεις, υπογράμμισε.
Οι μεγάλες ροές κεφαλαίων σε νέες βιομηχανίες δεν είναι επίσης σπάνιες, είπε, αναφέροντας προηγούμενες επενδυτικές εκστρατείες σε τομείς όπως η τεχνολογία της πληροφορικής, το σχιστολιθικό αέριο και τα βιοφαρμακευτικά προϊόντα που οδήγησαν σε «περιοδική» πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στις ανεπτυγμένες χώρες.