Site icon NewsIT
12:18 | 04.10.24

«Κινεζικό» ρήγμα στην ΕΕ: Με μικρή πλειοψηφία επιβλήθηκαν δασμοί έως και 45% κατά των εισαγωγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων

«Κινεζικό» ρήγμα στην ΕΕ: Με μικρή πλειοψηφία επιβλήθηκαν δασμοί έως και 45% κατά των εισαγωγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Newsit Newsroom

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ψήφισε σήμερα (4.10.2024) κατά σχετική -και όχι απόλυτη – πλειοψηφία (καθώς θετικά τάχθηκαν μόνο 10 από τις 27 χώρες – μέλη της ΕΕ, ενώ 10 απείχαν και 5 τάχθηκαν κατά) να επιβάλει δασμούς έως και 45% στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, σε μια κίνηση που θα αυξήσει τις εμπορικές εντάσεις με το Πεκίνο, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ, μπορεί τώρα να προχωρήσει στην εφαρμογή των δασμών κατά των ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, οι οποίοι θα διαρκέσουν πέντε χρόνια, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές. Δέκα κράτη μέλη της ΕΕ ψήφισαν υπέρ του μέτρου, ενώ η Γερμανία και άλλα τέσσερα κράτη μέλη ψήφισαν κατά και 12 απείχαν. Ουσιαστικά, δηλαδή η μειοψηφία των χωρών – μελών της ΕΕ τάχθηκε καθαρά υπέρ των δασμών (10 από τις 27), ενώ 17 είτε απείχαν, είτε ψήφισαν κατά (μεταξύ των τελευταίων είναι η Γερμανία).

Υπέρ των δασμών τάχθηκαν η Γαλλία, η Ιταλία, οι Κάτω Χώρες, η Ιρλανδία, η Πολωνία, η Λιθουανία, η Λετονία, η Εσθονία και το Λουξεμβούργο (δηλαδή το 45,99% ψήφισε υπέρ).

Συγκεκριμένα, κατά ψήφισαν η Γερμανία, η Ουγγαρία, η Μάλτα, η Σλοβακία και η Σλοβενία (δηλαδή το 22,65% ψήφισε κατά).

Απείχαν της ψηφοφορίας οι εξής χώρες: Αυστρία, Βέλγιο, Ελλάδα Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρος, Τσεχία, Δανία, Φινλανδία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Ισπανία και Σουηδία (δηλαδή το 31,36% απείχε).

Η απόφαση της ΕΕ έρχεται μετά από έρευνα που διαπίστωσε ότι η Κίνα επιδοτεί αθέμιτα τη βιομηχανία της. Το Πεκίνο αρνείται τον ισχυρισμό αυτό και έχει απειλήσει με τους δικούς του δασμούς στους ευρωπαϊκούς τομείς των γαλακτοκομικών προϊόντων, του κονιάκ, του χοιρινού κρέατος και της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η ΕΕ προσπαθεί ενεργά να μειώσει τις εξαρτήσεις του από την Κίνα, με τον πρώην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι να προειδοποιεί τον περασμένο μήνα ότι «ο κρατικά υποστηριζόμενος ανταγωνισμός της Κίνας» αποτελεί απειλή για την ΕΕ που θα μπορούσε να την καταστήσει ευάλωτη στον εξαναγκασμό. Η ΕΕ, η οποία πραγματοποίησε πέρυσι εμπορικές συναλλαγές ύψους 739 δισ. ευρώ (815 δισ. δολαρίων) με την Κίνα, ήταν διχασμένη ως προς το αν θα έπρεπε να προχωρήσει στην επιβολή δασμών.

Η ΕΕ και η Κίνα θα συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις για την εξεύρεση εναλλακτικής λύσης στους δασμούς. Οι δύο πλευρές διερευνούν κατά πόσον μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία για έναν μηχανισμό ελέγχου των τιμών και του όγκου των εξαγωγών αντί των δασμών.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο εκτελεστικός βραχίονας του μπλοκ, έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι οποιαδήποτε εναλλακτική λύση αντί των δασμών πρέπει να έχει αυστηρές απαιτήσεις, συμπεριλαμβανομένης της ευθυγράμμισης με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, να αντιμετωπίζει τον αντίκτυπο των επιδοτήσεων της Κίνας και να είναι κάτι που η ΕΕ θα μπορεί να παρακολουθεί τη συμμόρφωση.

Οι νέοι δασμολογικοί συντελεστές θα φτάσουν το 35% για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών συσκευών που εξάγουν από την Κίνα. Οι νέοι δασμοί θα είναι επιπλέον του υφιστάμενου συντελεστή 10%.

Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να αποφασίσουν αν θα απορροφήσουν τους δασμούς ή θα αυξήσουν τις τιμές, σε μια εποχή που η επιβράδυνση της ζήτησης στην πατρίδα τους συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους τους. Η προοπτική των δασμών ώθησε ορισμένες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να επενδύσουν σε εργοστάσια στην Ευρώπη, γεγονός που θα μπορούσε να τις βοηθήσει να αποφύγουν τους δασμούς.

Οι πρόσθετοι δασμοί έχουν ήδη επιβραδύνει τη δυναμική των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ευρώπη, με τις πωλήσεις τους να πέφτουν κατά 48% τον Αύγουστο σε χαμηλό 18 μηνών. Η περιοχή είναι ένας επιθυμητός προορισμός για τους κατασκευαστές της χώρας, επειδή τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλούνται σε σχετικά υψηλούς αριθμούς και σε πολύ πιο ισχυρές τιμές από άλλες εξαγωγικές αγορές.

Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην ΕΕ και κατασκευάστηκαν στην Κίνα σκαρφάλωσε από περίπου 3% σε πάνω από 20% τα τελευταία τρία χρόνια. Οι κινεζικές μάρκες αντιπροσώπευαν περίπου το 8% αυτού του μεριδίου αγοράς, καθώς οι διεθνείς εταιρείες που εξάγουν από την Κίνα, συμπεριλαμβανομένης της Tesla Inc. αναλαμβάνουν το υπόλοιπο.

Παρόλα αυτά, η αύξηση των δασμών της Ευρώπης θα έχει «μικρό αντίκτυπο» στους Κινέζους κατασκευαστές, επειδή η περιοχή αντιπροσωπεύει μόνο ένα κλάσμα των συνολικών τους πωλήσεων, σύμφωνα με τον αναλυτή της Daiwa Securities, Kevin Lau. Η Ευρώπη συνεισέφερε μεταξύ 1% έως 3% των συνολικών πωλήσεων για τις BYD , Zhejiang Geely Holding Group. και SAIC Motor  κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους, εκτίμησε.

Ενώ οι Βρυξέλλες έχουν επιδιώξει ίσους όρους ανταγωνισμού για τις ευρωπαϊκές εταιρείες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας ανησυχούν για αντιδράσεις που θα μπορούσαν να επιδεινώσουν τις προκλήσεις που ήδη αντιμετωπίζουν στην πιο σημαντική αγορά τους παγκοσμίως. Η Mercedes-Benz Group και η BMW  πίεσαν το Βερολίνο να καταψηφίσει τους υψηλότερους δασμούς και προέτρεψαν την ΕΕ να διαπραγματευτεί με το Πεκίνο.

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen, Mercedes και BMW, θα πληγούν περισσότερο από μια εμπορική διαμάχη, καθώς η Κίνα αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τρίτο των πωλήσεων αυτοκινήτων τους το 2023.

Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version