Η παγκόσμια οικονομία έχει εισέλθει σε μία φάση εμπορικού πολέμου με αφετηρία την αύξηση των δασμών την οποία έχει επιβάλλει ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, στον Καναδά, το Μεξικό και την Κίνα.
Οι τακτικές – η εφαρμογή νέων δασμών (από πλευράς των ΗΠΑ με πρωτοβουλία Τραμπ) και η απειλή άλλων σε μια προσπάθεια εκφοβισμού ή απόκτησης μόχλευσης σε άλλες διαφορές – αντιπροσωπεύουν μια δραματική αλλαγή σε μια παγκόσμια οικονομία όπου οι περισσότερες μεγάλες οικονομίες έχουν προσπαθήσει να μειώσουν τους εμπορικούς φραγμούς.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Το Bloomberg δημοσίευσε μία εκτεταμένη ανάλυση, βασιζόμενη σε ερωτήσεις και απαντήσεις σε σχέση με τους δασμούς Τραμπ και τις συνέπειες τους:
1. Ποιους δασμούς έχει υπογράψει έως τώρα ο Τραμπ;
Μέχρι στιγμής, έχει επικεντρωθεί στις εισαγωγές από τον Καναδά, το Μεξικό και την Κίνα – τους τρεις μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ, οι οποίοι μαζί αντιπροσώπευαν περίπου το 40% του συνολικού εμπορίου εμπορευμάτων πέρυσι.
Ξεκίνησε ένα μπαράζ ανακοινώσεων δασμών στις αρχές Φεβρουαρίου με έναν γενικό φόρο 10% στις εισαγωγές από την Κίνα.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Στις 4 Μαρτίου, ο δασμός διπλασιάστηκε στο 20%. Οι δασμοί 25% σε αποστολές από τον Καναδά και το Μεξικό – γείτονες και συνυπογράφοντες συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών στη Βόρεια Αμερική – ξεκίνησαν επίσης στις 4 Μαρτίου, μετά από αναβολή ενός μήνα, με χαμηλότερο ποσοστό 10% για τα ενεργειακά προϊόντα από τον Καναδά.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσε να είναι η επόμενη αφού ο Τραμπ απείλησε με δασμούς 25% «στα αυτοκίνητα και όλα τα άλλα πράγματα» που φθάνουν από το μπλοκ των 27 εθνών, το οποίο ο πρόεδρος χαρακτήρισε ως «σχηματισμένο για να βιδώσει» τις ΗΠΑ.
Πέρα από αυτούς τους σαρωτικούς δασμούς, ο Τραμπ ανακοίνωσε σχέδια για επιβάρυνση 25% στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου των ΗΠΑ από τις 12 Μαρτίου. Περισσότερα μέταλλα θα μπορούσαν να τεθούν στο στόχαστρο αφού διέταξε το Υπουργείο Εμπορίου να εξετάσει πιθανές εισφορές στις εισαγωγές χαλκού.
Ο Τραμπ ζήτησε επίσης από την κυβέρνησή του να προτείνει έναν γύρο αποκαλούμενων αμοιβαίων δασμών προσαρμοσμένων για κάθε εμπορικό εταίρο για να αντισταθμίσει κάθε αντιληπτό μειονέκτημα για τους κατασκευαστές των ΗΠΑ. Και στις 19 Φεβρουαρίου, ο Τραμπ είπε ότι πιθανότατα θα επιβάλει δασμούς περίπου 25% σε εισαγωγές αυτοκινήτων, ημιαγωγών και φαρμακευτικών προϊόντων.
Ένα άλλο μέρος της εμπορικής του πρωτοβουλίας, που καθυστέρησε, είναι να τερματίσει τις δασμολογικές εξαιρέσεις για εμπορεύματα «de minimis» από την Κίνα και το Χονγκ Κονγκ, η οποία καλύπτει πακέτα αξίας μικρότερης από 800 δολάρια. Η κίνηση θα απέκλειε μια χωρίς δασμούς ναυτιλιακή διαδρομή —που περιλαμβάνει κυρίως αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές— που χρησιμοποιείται από κινεζικές εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου που είναι δημοφιλείς στους Αμερικανούς καταναλωτές.
Μαζί, τα μέτρα που ανακοινώθηκαν έχουν τη δυνατότητα να αναδιαμορφώσουν το παγκόσμιο εμπόριο.
2. Πώς απάντησαν οι χώρες στις οποίες επέβαλε δασμούς ο Τραμπ;
Η κίνηση του Τραμπ προκάλεσε γρήγορα αντίποινα από τον Καναδά και την Κίνα και μπορεί να προκαλέσει παρόμοια αντίποινα από το Μεξικό – καθώς και πιθανές νομικές προκλήσεις.
Η Κίνα επέβαλε δασμούς έως και 15%, κυρίως σε αμερικανικές γεωργικές αποστολές και απαγόρευσε τις εξαγωγές σε ορισμένες αμυντικές εταιρείες.
Η κυβέρνηση του Καναδά ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε ένα σαρωτικό πακέτο αντιδασμών σε προϊόντα αμερικανικής παραγωγής.
Το πρώτο στάδιο είναι οι δασμοί 25% σε προϊόντα αξίας περίπου 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων Καναδά (20,6 δισεκατομμύρια δολάρια) – συμπεριλαμβανομένου του χυμού πορτοκαλιού, του φυστικοβούτυρου, του κρασιού και του καφέ – από Αμερικανούς εξαγωγείς που θα τεθούν σε ισχύ ταυτόχρονα με τις αμερικανικές εισφορές.
Σε έναν δεύτερο γύρο, οι δασμοί με τον ίδιο ρυθμό θα επιβληθούν σε προϊόντα 125 δισεκατομμυρίων δολαρίων Καναδά μετά από τρεις εβδομάδες – μια λίστα που θα περιλαμβάνει είδη μεγάλων εισιτηρίων όπως αυτοκίνητα, φορτηγά, χάλυβας και αλουμίνιο.
3. Τι προσπαθεί να πετύχει ο Τραμπ με τους δασμούς του;
Κατά την ακρόαση για την επιβεβαίωση του ως υπουργός Οικονομικών στις αρχές Ιανουαρίου, ο Σκοτ Μπέσεντ (Scott Bessent) είπε στους γερουσιαστές ότι οι άνθρωποι θα πρέπει να περιμένουν από τον Τραμπ να χρησιμοποιήσει τους δασμούς με τρεις τρόπους: να διορθώσει τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, που ο Τραμπ είπε ότι θα αναζωογονήσουν την αμερικανική βιομηχανία. να αυξήσει τα έσοδα για τον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό, κάτι που θα ήταν σημαντικό για να πληρωθούν τα σχέδια του Τραμπ για επέκταση των φορολογικών περικοπών· και να χρησιμοποιήσει ως μοχλό με ξένες δυνάμεις αντί για κυρώσεις, που ο Τραμπ πιστεύει ότι έχουν χρησιμοποιηθεί υπερβολικά.
Ενίσχυση της αμερικανικής παραγωγής
Ο Τραμπ έχει μιλήσει για τη χρήση δασμών για την αναζωογόνηση της μεταποίησης και για να αποτρέψει τις ΗΠΑ από το να «ξεσπαστούν» από άλλες χώρες λόγω εμπορικών ανισορροπιών. Υποστήριξε την ιδέα της χρήσης ενός συνδυασμού δασμών και κινήτρων, όπως η ταχεία έγκριση αδειών, για να δελεάσει τις εταιρείες να κατασκευάσουν τις εγκαταστάσεις τους στις ΗΠΑ.
«Θα φέρουμε τις εταιρείες πίσω», είπε κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης με τον αρχισυντάκτη του Bloomberg, John Micklethwait, στο Economic Club του Σικάγο τον Οκτώβριο. «Θα μειώσουμε ακόμη περισσότερο τους φόρους για τις εταιρείες που θα κατασκευάσουν το προϊόν τους στις ΗΠΑ. Θα προστατεύσουμε αυτές τις εταιρείες με ισχυρούς δασμούς».
Ο Τραμπ επέβαλε αρκετούς γύρους δασμών σε κινεζικά προϊόντα κατά τη διάρκεια της πρώτης του θητείας και είπε ότι μόλις άρχιζε να τα χρησιμοποιεί για να ξαναφτιάξει την οικονομία των ΗΠΑ όταν η πανδημία Covid-19 χτύπησε και μπέρδεψε τα σχέδιά του.
Ο Χάουαρντ Λούτνικ χαρακτήρισε το σχέδιο δασμών ως μέσο για να ανακτήσει τον σεβασμό του κόσμου κατά την ακρόαση επιβεβαίωσης ως υπουργός Εμπορίου, λέγοντας στους γερουσιαστές ότι οι σύμμαχοι και οι αντίπαλοι των ΗΠΑ «μας εκμεταλλεύονται, μας ασέβονται και θα ήθελα να δω αυτό το τέλος».
Αύξηση εσόδων
Τα έσοδα από τους δασμούς θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην πληρωμή των φορολογικών περικοπών που υποσχέθηκε ο Τραμπ. Θέλει να επεκτείνει τις μειώσεις στους φόρους εισοδήματος που εγκρίθηκαν το 2017 κατά τη διάρκεια της πρώτης προεδρίας του, πολλές από τις οποίες πρόκειται να λήξουν στα τέλη του 2025. Έχει ακόμη προτείνει να επεκτείνει αυτές τις φορολογικές ελαφρύνσεις — για παράδειγμα, εξαιρώντας τα φιλοδωρήματα των εργαζομένων και τα εισοδήματα κοινωνικής ασφάλισης από τη φορολογία. Στοχεύει επίσης να μειώσει τον εταιρικό φορολογικό συντελεστή στο 15%, από 21%.
Αυτά τα φορολογικά μέτρα αναμένεται να οδηγήσουν σε απώλεια κρατικών εσόδων ύψους 4,6 τρισ. δολαρίων σε διάστημα 10 ετών. «Οι δασμοί μπορούν εύκολα να πληρώσουν γι’ αυτό», είπε ο Peter Navarro, εμπορικός σύμβουλος του Trump, στο CNBC στις 31 Ιανουαρίου. «Ο Πρόεδρος Τραμπ θέλει να μετακομίσει από τον κόσμο των φόρων εισοδήματος και των αμέτρητων πρακτόρων της IRS [Internal Revenue Service] στον κόσμο όπου οι δασμοί, όπως στην εποχή του [προέδρου William] McKinley, θα χρειαζόμαστε χαμηλότερους φόρους για την κυβέρνησή μας».
Χρησιμοποιώντας ένα εργαλείο διπλωματίας
Ο Τραμπ έχει γίνει δύσπιστος ως προς τις κυρώσεις επειδή απομακρύνουν άλλες χώρες από το δολάριο και βλέπει τους δασμούς ως τρόπο για να κερδίσει μόχλευση στις διαπραγματεύσεις, σύμφωνα με τον Bessent.
Μια σύντομη αντιπαράθεση με την Κολομβία τον Ιανουάριο – στην οποία ο Τραμπ απείλησε να επιβάλει δασμούς λόγω της αρχικής άρνησης της χώρας να δεχθεί πτήσεις επαναπατρισμού για μετανάστες χωρίς έγγραφα – παρείχε μια γεύση από τη στρατηγική του προέδρου των ΗΠΑ. Ο Τραμπ απέσυρε την απειλή του μετά την επίτευξη συμφωνίας μεταξύ των δύο χωρών και η Κολομβία έστειλε στρατιωτικά αεροπλάνα στις ΗΠΑ για να παραλάβει δεκάδες υπηκόους.
Οι δασμολογικές εντολές του Τραμπ στις εισαγωγές από τον Καναδά, το Μεξικό και την Κίνα έχουν σκοπό να αντιμετωπίσουν αυτό που αποκαλεί «απειλή για την ασφάλεια και την ασφάλεια των Αμερικανών, συμπεριλαμβανομένης της κρίσης της δημόσιας υγείας των θανάτων λόγω της χρήσης φαιντανύλης». Η απόφαση να καθυστερήσουν τους δασμούς στο Μεξικό και στον Καναδά για ένα μήνα ήρθε αφότου οι κυβερνήσεις τους συμφώνησαν να εντείνουν τις προσπάθειες για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης και της διακίνησης ναρκωτικών στα σύνορα των ΗΠΑ. Ο Τραμπ είπε ότι τα μέτρα ήταν ανεπαρκή.
Πόσο ριζοσπαστική είναι η προσέγγιση του Τραμπ;
Ορισμένοι προϋπάρχοντες δασμοί των ΗΠΑ σε αγαθά από την Κίνα, τον Καναδά και το Μεξικό έχουν ήδη πλησιάσει ή και υπερβεί τα επίπεδα που έθεσε ο Τραμπ. Αλλά αυτά ισχύουν μόνο για επιλεγμένες κατηγορίες αγαθών. Η επιβολή τους σε γενικές γραμμές είναι μια σημαντική απόκλιση.
Οι προϋπάρχοντες, σχετικά υψηλοί δασμοί καλύπτουν ένα τόσο μικρό τμήμα του εμπορίου των ΗΠΑ που η χώρα είχε μέσο σταθμισμένο δασμολογικό συντελεστή 2% για εισαγόμενα βιομηχανικά αγαθά, σύμφωνα με το Γραφείο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ. Αυτό υπολογίζεται διαιρώντας τη συνολική αξία των εισαγωγών με τα συνολικά δασμολογικά έσοδα. Αυτά τα αγαθά αποτελούν το 94% των εισαγωγών εμπορευμάτων των ΗΠΑ σε αξία, και τα μισά από αυτά εισήλθαν στη χώρα χωρίς δασμούς.
Οι τελευταίοι δασμοί Τραμπ είναι πολύ πιο σημαντικοί από εκείνους που επιβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της πρώτης προεδρίας του – φέρνοντας τις αμερικανικές εισαγωγές στο υψηλότερο μέσο επίπεδο από το 1943, σύμφωνα με το Budget Lab στο Yale.
Είπε ότι αυτό θα οδηγήσει σε έως και 2.000 $ σε πρόσθετο κόστος για κάθε νοικοκυριό των ΗΠΑ. Θα σημαίνει επίσης σημαντικά πιο αργή οικονομική ανάπτυξη στις ΗΠΑ, ειδικά εάν άλλες χώρες αντεπιτεθούν, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε στις 3 Μαρτίου.
4. Είναι νέα η προσέγγιση του Τραμπ για το διεθνές εμπόριο;
Οι ΗΠΑ φορολογούσαν βαριά τις εισαγωγές για μεγάλο μέρος της ιστορίας τους προτού εγκαταλείψουν σε μεγάλο βαθμό την πολιτική που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1930, καθώς οι κυβερνητικοί ηγέτες αγκάλιασαν την ιδέα του ελεύθερου εμπορίου.
Ένας μεγάλος λόγος για αυτό ήταν η αντίδραση στον Δασμολογικό Νόμο Smoot-Hawley του 1930, ο οποίος οδήγησε σε μια εκτιμώμενη αύξηση κατά 20% περίπου στους μέσους εισαγωγικούς δασμούς. Ο νόμος προκάλεσε αντίποινα από ξένες κυβερνήσεις, με αποτέλεσμα την πτώση του παγκόσμιου εμπορίου και την εμβάθυνση της Μεγάλης Ύφεσης. Αυτή η καταστροφή ξεκίνησε μια περίοδο πολλών δεκαετιών που είδε την άνοδο του ελεύθερου εμπορίου, με αποκορύφωμα τη δημιουργία της Γενικής Συμφωνίας για τους δασμούς και το εμπόριο το 1947 και τελικά τον σχηματισμό του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου το 1995. Εκείνη την περίοδο στην Ουάσιγκτον, το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα απέφυγε τους δασμούς.
Έκαναν μια επιστροφή κατά την πρώτη προεδρία του Τραμπ, όταν στράφηκε στους δασμούς σε μια προσπάθεια να αναζωογονήσει την αμερικανική βιομηχανία και να αντιμετωπίσει αυτό που οι ΗΠΑ θεωρούν αθέμιτες εμπορικές πρακτικές της Κίνας. Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν διατήρησε την τάση αυτή.
5. Πώς αντιλαμβάνεται η Κίνα όλα αυτά;
Για δεκαετίες, η πίστη στο ελεύθερο εμπόριο υποστηρίχθηκε από δικομματική συναίνεση στις ΗΠΑ και από πολυεθνικές εταιρείες που ήθελαν πρόσβαση σε φθηνές και αποτελεσματικές αλυσίδες εφοδιασμού στο εξωτερικό. Η ανάδειξη της Κίνας ως παγκόσμιας οικονομικής δύναμης έσπασε αυτή τη συναίνεση.
Δεκτή στον ΠΟΕ το 2001, η Κίνα απέκτησε μεγαλύτερη πρόσβαση στις παγκόσμιες αγορές, παρόλο που οι επικριτές της λένε ότι παραβίασε το γράμμα και το πνεύμα των κανόνων ελεύθερου εμπορίου – για παράδειγμα, επιδοτώντας τις βιομηχανίες της και υποχρεώνοντας ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα να παραδώσουν την τεχνογνωσία τους. Ορισμένοι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο ανταγωνισμός από την Κίνα συνέβαλε στη διατήρηση του πληθωρισμού σε όλο τον κόσμο σε χαμηλά επίπεδα για χρόνια, αλλά προκάλεσε μείωση της απασχόλησης στα εργοστάσια καθώς το έθνος της Ανατολικής Ασίας έγινε ο κυρίαρχος παραγωγός στον κόσμο.
Κατά την πρώτη θητεία του Τραμπ, η κυβέρνησή του επέβαλε νέους δασμούς σε κινεζικές εισαγωγές αξίας περίπου 380 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2018 και το 2019.
Ο Μπάιντεν διατήρησε αυτές τους δασμούς και αύξησε περισσότερους από αυτούς το 2024 σε αγαθά αξίας επιπλέον 18 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ο νέος ενθουσιασμός για τους δασμούς έχει εξαπλωθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τον Οκτώβριο εισήγαγε δασμούς έως και 45% στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα.
6. Μπορεί ο Τραμπ να αυξήσει τους δασμούς χωρίς την έγκριση του Κογκρέσου;
Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι θετική. Μέσω ορισμένων καταστατικών, το Κογκρέσο των ΗΠΑ εξουσιοδότησε τον πρόεδρο να τροποποιήσει τους δασμούς για να αντιμετωπίσει μια ποικιλία ανησυχιών. Αυτά περιλαμβάνουν απειλή για την εθνική ασφάλεια, πόλεμο ή έκτακτη ανάγκη, βλάβες ή πιθανές βλάβες σε μια βιομηχανία των ΗΠΑ και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές από μια ξένη χώρα.
Ενώ οι εταιρείες μπορούν να προσπαθήσουν να καταπολεμήσουν υψηλότερους δασμούς στο δικαστήριο, λόγω του παρελθόντος σεβασμού στις προεδρικές εξουσίες, τέτοιες προκλήσεις «θα αντιμετώπιζαν μια απότομη ανηφόρα», σύμφωνα με ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε από το Κέντρο Στρατηγικών & Διεθνών Σπουδών και συν-συγγραφέας του Warren Maruyama, πρώην γενικού συμβούλου του Γραφείου του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ.
7. Πώς λειτουργούν τα τιμολόγια των δασμών;
Ένα τιμολόγιο, γνωστό και ως δασμός ή εισφορά, υπολογίζεται συνήθως ως ποσοστό της αξίας ενός αγαθού (όπως δηλώνεται κατά τη διαδικασία εκτελωνισμού) και εκχωρείται σύμφωνα με τη χώρα προέλευσης του είδους. Αυτό γίνεται πολύπλοκο όταν ένα προϊόν συναρμολογείται από εξαρτήματα που διασχίζουν πολλαπλά σύνορα, όπως ένα αυτοκίνητο με εξαρτήματα κατασκευής ΗΠΑ που συναρμολογούνται στο Μεξικό και επανεισάγονται στις ΗΠΑ. Ένα τιμολόγιο μπορεί επίσης να επιβληθεί ως σταθερό ποσό για κάθε είδος.
Στα αγαθά που διασχίζουν τα σύνορα δίνονται αριθμητικοί κωδικοί σύμφωνα με μια τυποποιημένη ονοματολογία που ονομάζεται «διεθνές εναρμονισμένο σύστημα». Τα τιμολόγια μπορούν να αποδοθούν σε συγκεκριμένους κωδικούς προϊόντων που σχετίζονται, για παράδειγμα, με ένα σασί φορτηγού ή σε ευρείες κατηγορίες, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα. Οι τελωνειακές υπηρεσίες εισπράττουν δασμούς για λογαριασμό των κυβερνήσεων.
8. Ποιος πληρώνει τα τιμολόγια των δασμών;
Τα τιμολόγια καταβάλλονται από τον εισαγωγέα ή από έναν ενδιάμεσο που ενεργεί για λογαριασμό του εισαγωγέα, αν και το κόστος συνήθως μετακυλίεται. Ο Τραμπ υποστηρίζει ότι, τελικά, ο εξαγωγέας είναι αυτός που τελικά επωμίζεται το κόστος ενός δασμού. Μελέτες έχουν δείξει ότι η επιβάρυνση είναι πιο διάχυτη.
Η ξένη εταιρεία που κατασκευάζει το προϊόν μπορεί να αποφασίσει να μειώσει τις τιμές της ως παραχώρηση στον εισαγωγέα ή μπορεί να επενδύσει στην κατασκευή ενός εργοστασίου αλλού για να παρακάμψει τους δασμούς. Εναλλακτικά, ο εισαγωγέας — όπως η Walmart Inc. και η Target Corp., δύο από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς στις ΗΠΑ — θα μπορούσε να αυξήσει την τιμή του προϊόντος για να προστατεύσει το περιθώριο κέρδους του, πράγμα που σημαίνει ότι ο καταναλωτής επωμίζεται το κόστος των δασμών έμμεσα.
9. Πώς μπορούν οι δασμοί να επηρεάσουν την οικονομία των ΗΠΑ;
Μπορεί να είναι δύσκολο να διευθετηθούν οι οικονομικές επιπτώσεις των δασμών. Μπορούν να τονώσουν την απασχόληση προσελκύοντας επενδύσεις, καθώς οι εταιρείες προσπαθούν να παρακάμψουν τους δασμούς μεταφέροντας εργοστάσια στη χώρα φορολογίας. Ταυτόχρονα, μπορούν να προκαλέσουν αντίποινα που κοστίζουν θέσεις εργασίας σε άλλα μέρη της οικονομίας.
Όταν μια χώρα επιβάλλει εισαγωγικούς δασμούς, οι εγχώριοι κατασκευαστές δεν σπεύδουν απαραίτητα να αρχίσουν να παράγουν τα προϊόντα που επηρεάζονται. Και εάν το έθνος δεν έχει εναλλακτική εγχώρια προμήθεια των εν λόγω αγαθών, τότε οι τιμές αυτών των αγαθών μπορεί να ανέβουν.