Σήμερα (4.10.2024) πρόκειται να αποφασίσουν τα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) σχετικά με το αν θα επιβάλουν δασμούς έως και 45% στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, μια απόφαση που θα μπορούσε να απειλήσει με περαιτέρω αύξηση των εντάσεων με το Πεκίνο.
Η ψηφοφορία πραγματοποιείται αφού η Κομισιόν, ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ, διαπίστωσε ότι η Κίνα επιδοτεί άδικα τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της και πρότεινε τους δασμούς για την προστασία των ευρωπαϊκών εταιρειών.
Εάν περάσουν, τα μέτρα κινδυνεύουν να προκαλέσουν αντίποινα από την Κίνα, την τρίτη μεγαλύτερη αγορά εξαγωγών του μπλοκ. Το Πεκίνο καταδίκασε την κίνηση αυτή ως προστατευτισμό και απείλησε με δασμούς στα ευρωπαϊκά γαλακτοκομικά προϊόντα, το κονιάκ, το χοιρινό κρέας και τα αυτοκίνητα.
Οι μετοχές των Κινέζων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων έχουν σημειώσει άνοδο τις τελευταίες εβδομάδες χάρη στα κίνητρα της Κίνας και τα ισχυρά στοιχεία παραδόσεων του Σεπτεμβρίου, με τις XPeng και Li Auto α έχουν αυξηθεί περισσότερο από 30% τις τελευταίες δύο εβδομάδες στο Χονγκ Κονγκ. Παρόλα αυτά, είναι πτωτικές για το έτος, δεδομένων των ανησυχιών για τους επικείμενους δασμούς και τον αυξημένο ανταγωνισμό.
Η Ένωση των 27 μελών διχάστηκε ως προς το αν θα προχωρήσει στην εφαρμογή του επιθετικού εμπορικού μέτρου. Η Γερμανία κάλεσε την ΕΕ να εγκαταλείψει το σχέδιο δασμών, με τον υπουργό Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ να προειδοποιεί ότι θα μπορούσε να οδηγήσει σε εμπορικό πόλεμο. Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν επαναβεβαίωσε την Τετάρτη (2.9.2024) την υποστήριξή του για τις εισφορές, λέγοντας ότι το επίπεδο των κινεζικών επιδοτήσεων είναι «αφόρητο».
Οι κανόνες της ΕΕ προβλέπουν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να επιβάλει τους νέους δασμούς για τα επόμενα πέντε χρόνια, εκτός εάν 15 κράτη μέλη που εκπροσωπούν το 65% του πληθυσμού του μπλοκ ψηφίσουν εναντίον τους.
Εάν εφαρμοστούν οι δασμοί, οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να αποφασίσουν εάν θα τους απορροφήσουν ή θα αυξήσουν τις τιμές, σε μια εποχή που η επιβράδυνση της ζήτησης στην πατρίδα τους συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους τους. Η προοπτική των δασμών έχει ωθήσει ορισμένες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να επενδύσουν σε εργοστάσια στην Ευρώπη, γεγονός που θα μπορούσε να τις βοηθήσει να αποφύγουν τους δασμούς.
Παρόλα αυτά, ο αναλυτής της Daiwa Securities, Kevin Lau, δήλωσε ότι οι αυξήσεις των δασμών της Ευρώπης θα έχουν «μικρό αντίκτυπο» στους κινέζους κατασκευαστές, επειδή η περιοχή αντιπροσωπεύει μόνο ένα κλάσμα των συνολικών τους πωλήσεων. Η Ευρώπη συνεισέφερε μεταξύ 1% έως 3% των συνολικών πωλήσεων για τις εταιρείες BYD, Zhejiang Geely Holding Group και SAIC Motor κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους, εκτίμησε.
Η ΕΕ και η Κίνα θα συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις για την εξεύρεση εναλλακτικής λύσης στους δασμούς παρά την επικείμενη ψηφοφορία. Οι δύο πλευρές διερευνούν κατά πόσον μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία σχετικά με έναν σύνθετο μηχανισμό ελέγχου των τιμών και του όγκου των εξαγωγών που χρησιμοποιείται για την αποφυγή των δασμών κατά των επιδοτήσεων.
Μια κλιμάκωση της εμπορικής διαμάχης θα έπληττε περισσότερο τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen και BMW, οι οποίες πούλησαν συνολικά 4,6 εκατομμύρια αυτοκίνητα στην Κίνα το 2022.