Μείωση 4% της συνολικής παραγωγής της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας προβλέπει μελέτη του γερμανικού Ινστιτούτου της Παγκόσμιας Οικονομίας
Σε κατάσταση σοκ βρίσκεται η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας μετά την προχθεσινή (26.3.25) ανακοίνωση του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ για την επιβολή δασμών 25% σε όλες τις εισαγωγές αυτοκινήτων και ανταλλακτικών οχημάτων.
Ειδικά στην περίπτωση των εισαγωγών επιβατικών αυτοκινήτων από την Ευρώπη (και προπαντός από τη Γερμανία), το χτύπημα από τους δασμούς 25% των ΗΠΑ θα είναι γιγάντιο, καθώς σήμερα οι αμερικανικοί δασμοί ανέρχονται μόλις στο…2,5%. Συνεπώς, ο Τραμπ αποφάσισε τον 10πλασιασμό τους. Ωστόσο και η ΕΕ έχει εμπορικά όπλα σε βάρος των ΗΠΑ στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς οι δασμοί που αυτή επιβάλλει στα εισαγόμενα αμερικανικά φορτηγά και οχήματα pick – up ανέρχεται μόλις στο 13%.
Έτσι θα μπορούσε, καθώς έχει ήδη κάνει λόγο για αντίποινα, να αυξήσει και αυτή τους δασμούς στις συγκεκριμένες εισαγωγές στο 25%, αν και δεν θα προξενούσε τον ίδιο «πόνο» σε σχέση με εκείνο που θα προκληθεί στη δική της αυτοκινητοβιομηχανία.
Σύμφωνα με πρόσφατη εκτίμηση του γερμανικού Ινστιτούτου της Παγκόσμιας Οικονομίας (IfW, Kiel), από τους δασμούς 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, η γερμανική βιομηχανία θα επηρεαστεί ιδιαίτερα σοβαρά, με την ονομαστική παραγωγή στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, για παράδειγμα, να μειώνεται έως και 4%. Και αυτό καθώς αναμένεται να μειωθούν κατά 20% οι εξαγωγές γερμανικών οχημάτων.
Οι δασμοί 25% (το οποίο είναι το χειρότερο σενάριο που «έπαιζε», με το καλύτερο να προέβλεπε «αμοιβαίους» δασμούς) πέραν της προφανούς ζημιάς που κάνουν στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες καθώς ακριβαίνουν τα οχήματα τους με συνέπεια να μειωθεί η ζήτηση τους και άρα τα κέρδη των γερμανικών βιομηχανιών, έρχεται σε μία κατάσταση που ήδη χαρακτηριζόταν από μείωση κερδών (βλέπε Volkswagen) όλο το προηγούμενο διάστημα.
Οι ΗΠΑ είναι μια σημαντική αγορά πωλήσεων για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία: το 2024, περίπου 35 δισεκατομμύρια ευρώ εξαγωγών αγαθών από αυτόν τον κλάδο πήγαν στις ΗΠΑ.
Με λίγο λιγότερο από 28 δισεκατομμύρια ευρώ, τα μηχανοκίνητα οχήματα και οι κινητήρες είναι μακράν το πιο σημαντικό στοιχείο, με τα υπόλοιπα να αντιστοιχούν κυρίως σε άλλα ανταλλακτικά αυτοκινήτων.
Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει σχεδόν το 22% των συνολικών γερμανικών εξαγωγών προς τις ΗΠΑ.
Η Porsche επηρεάζεται ιδιαίτερα, καθώς σε αντίθεση με τις άλλες γερμανικές μάρκες, η εταιρεία με έδρα το Zuffenhausen δεν διαθέτει εγκαταστάσεις παραγωγής στις ΗΠΑ και το 2024, πούλησαν περισσότερο από το ένα τέταρτο των οχημάτων τους στη Βόρεια Αμερική.
Πτώση στις τιμές των μετοχών της Porsche, BMW, Mercedes και Volkswagen
Aπό τα τέλη του Ιανουαρίου 2025, η μετοχή της Porsche έχει χάσει 22,6%.
Από τις αρχές του τρέχοντος μήνα, η μετοχή της BMW έχει χάσει 11,5%, ενώ στο ίδιο διάστημα η Mercedes – Benz έχει χάσει 9,8%.
Η μετοχή της Volkswagen έπεσε κατά 10,4% από τις 10 Μαρτίου 2025.
Η Γερμανία αντιπροσωπεύει σχεδόν το 60 % των εξαγωγών της βιομηχανίας από την ΕΕ προς τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με την ένωση του κλάδου της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA), περίπου 400.000 οχήματα το 2023 μεταφέρθηκαν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Ωστόσο, με περίπου 900.000 οχήματα το 2023, η τοπική παραγωγή από τους Γερμανούς κατασκευαστές είναι υπερδιπλάσια από τις εξαγωγές από τη Γερμανία. Περίπου 138.000 εργαζόμενοι οφείλουν τις θέσεις εργασίας τους στις ΗΠΑ στους τοπικούς γερμανικούς κατασκευαστές και προμηθευτές αυτοκινήτων.
Το υφιστάμενο δασμολογικό καθεστώς
Κατά την εξέταση των δασμολογικών συντελεστών για τα οχήματα στις ΗΠΑ και την πιθανή εναρμόνιση με το επίπεδο στην ΕΕ, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι ΗΠΑ επιβάλλουν διαφορετικούς δασμολογικούς συντελεστές για διαφορετικούς τύπους οχημάτων:
- O δασμός των ΗΠΑ για τα επιβατικά αυτοκίνητα είναι 2,5% και ο δασμός της ΕΕ είναι 10% (που αντιστοιχεί σε δασμολογική διαφορά 7,5 ποσοστιαίων μονάδων) και το ίδιο ισχύει για τα λεωφορεία και τους ελκυστήρες.
- Η κατάσταση είναι διαφορετική για τα φορτηγά και τα pick-up. Ο δασμολογικός συντελεστής των ΗΠΑ είναι 25 % στις περισσότερες υποομάδες, με μέσο όρο 22,3 %. Στην ΕΕ, ο μέσος δασμολογικός συντελεστής είναι πολύ χαμηλότερος, 13%. Τα pick-up είναι πολύ δημοφιλή στις ΗΠΑ και αποτελούν έναν από τους τύπους οχημάτων στους οποίους οι Αμερικανοί κατασκευαστές είναι ιδιαίτερα εξειδικευμένοι. Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές παράγουν αυτά τα οχήματα κυρίως τοπικά για την αγορά των ΗΠΑ, αλλά και για άλλες αγορές παγκοσμίως, όχι μόνο λόγω του υψηλού δασμολογικού συντελεστή.
Τα επιβατικά αυτοκίνητα, από την άλλη πλευρά, κατασκευάζονται κυρίως στην Ευρώπη και εξάγονται από εκεί στις ΗΠΑ, πράγμα που σημαίνει ότι θα επηρεάζονταν σημαντικά από μια αύξηση των αμερικανικών δασμών.