Παρασκευή, 22 Νοε.
15oC Αθήνα

Δημόσιο χρέος στην ευρωζώνη: Αυξάνεται το «ειδικό βάρος» των ξένων πιστωτών και των ευρωπαϊκών νοικοκυριών

Δημόσιο χρέος στην ευρωζώνη: Αυξάνεται το «ειδικό βάρος» των ξένων πιστωτών και των ευρωπαϊκών νοικοκυριών

Το δημόσιο χρέος στην ευρωζώνη ανήλθε πρόσφατα στο 90% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ), σημειώνει στην έκθεση της η κεντρική τράπεζα της Γερμανίας (Bundesbank) για το Μάρτιο του 2024.

Αυτό σημαίνει ότι ο λόγος του χρέους έχει μειωθεί από το 2020, τονίζει η κεντρική τράπεζα της Γερμανίας (Bundsebank). Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο από ό,τι στο προ κρίσης έτος 2019.

Η διάρθρωση των πιστωτών του δημόσιου χρέους έχει μεταβληθεί σημαντικά από το 2015 λόγω των εκτεταμένων προγραμμάτων αγοράς τίτλων από τις κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος.

Ως αποτέλεσμα, το ποσοστό που κατέχουν οι εμπορικές τράπεζες της ευρωζώνης και οι πιστωτές εκτός της ευρωζώνης έχει μειωθεί ιδιαίτερα.

Ως απάντηση στον υψηλό πληθωρισμό, οι κεντρικές τράπεζες της ζώνης του ευρώ σκλήρυναν στη συνέχεια τη νομισματική τους πολιτική και τώρα μειώνουν και πάλι τις συμμετοχές τους σε κρατικά ομόλογα.

Παρ’ όλα αυτά, εξακολουθούσαν να είναι ο μεγαλύτερος πιστωτής στο τέλος του 2023 με 27%.

Η βαρύτητα των πιστωτών εκτός της ευρωζώνης και ιδίως των ιδιωτικών νοικοκυριών αυξήθηκε πρόσφατα.

Η διάρθρωση των πιστωτών έχει εξελιχθεί πολύ διαφορετικά στα τέσσερα μεγάλα κράτη μέλη από τότε που το Ευρωσύστημα μείωσε το πεδίο εφαρμογής των προγραμμάτων αγοράς.

Στη Γερμανία και τη Γαλλία, οι ξένοι πιστωτές έχουν αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία. Στην Ιταλία και την Ισπανία, από την άλλη πλευρά, αυξήθηκε ιδίως το μερίδιο των ιδιωτικών νοικοκυριών.

Οι ισολογισμοί των εθνικών κεντρικών τραπεζών επιβαρύνονται από τη στροφή των επιτοκίων. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα αυξανόμενα επιτόκια των τραπεζικών καταθέσεων αντισταθμίζονται αρχικά από τα αμετάβλητα έσοδα από τόκους που προέρχονται από τα μακροπρόθεσμα ομόλογα που αγοράζονται. Πρόσφατα, μόνο η Banca d’Italia κατέβαλε μικρότερο ποσό στο κράτος.

Οι εθνικές τράπεζες εξακολουθούν να αποτελούν σημαντική ομάδα πιστωτών. Το ισπανικό και ιδίως το ιταλικό τραπεζικό σύστημα είναι περισσότερο εκτεθειμένο στην πατρίδα τους.

Το γεγονός ότι πολλά κρατικά ομόλογα δεν χρειάζεται να υποστηρίζονται από ίδια κεφάλαια τα καθιστά ελκυστικά για τις τράπεζες.

Επιπλέον, δεν ισχύουν όρια για μεγάλα δάνεια, πράγμα που σημαίνει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις ένα κράτος κατέχει πολύ μεγάλα χαρτοφυλάκια.

Κατά συνέπεια, πρόσθετοι κίνδυνοι για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα μπορεί να προκύψουν γρήγορα, εάν προκύψουν αμφιβολίες σχετικά με τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών.

Για να περιοριστούν οι κίνδυνοι αυτοί, θα ήταν λογικό να μειωθούν τα ρυθμιστικά κίνητρα με την κατάργηση των υφιστάμενων ρυθμιστικών προνομίων.

Αυτό θα διευκόλυνε επίσης τις διαπραγματεύσεις για την ολοκλήρωση της τραπεζικής ένωσης μέσω ενός ευρωπαϊκού συστήματος εγγύησης των καταθέσεων.

Ωστόσο, δεν έχουν βρεθεί ακόμη πολιτικές πλειοψηφίες υπέρ της άρσης των προνομίων.

Εάν η ευρωπαϊκή τραπεζική ένωση πρόκειται να αναπτυχθεί περαιτέρω χωρίς αυτό με ένα κοινό ευρωπαϊκό σύστημα εγγύησης των καταθέσεων που θα προβλέπει την ανακατανομή των κινδύνων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, θα πρέπει πρώτα να διασφαλιστεί με διαφορετικό τρόπο ότι οι διαφορετικοί κίνδυνοι από το δημόσιο χρέος λαμβάνονται επαρκώς υπόψη ανάλογα με την επιθυμητή δομή, σημειώνει η Bundesbank.

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις