«Η παραίτηση του πρωθυπουργού είναι θετική για το αξιόχρεο της Ελλάδας, επειδή δίνει τη δυνατότητα μίας πιο συνεκτικής κυβέρνησης, η οποία θα βελτίωνε τις προοπτικές για την εφαρμογή του τρίτου ελληνικού προγράμματος βοήθειας και θα μείωνε τους κινδύνους ρευστότητας και χρηματοδότησης», σημειώνει η έκθεση.
«Πιστεύουμε ότι ο κ. Τσίπρας ζήτησε πρόωρες εκλογές τώρα για να επιδιώξει μία ανανεωμένη εντολή και να εφαρμόσει την τελευταία συμφωνία με τους πιστωτές της Ελλάδας», τονίζει ο οίκος, προσθέτοντας: «Η παραίτηση του κ. Τσίπρα προσφέρει την προοπτική δημιουργίας μίας πιο αποτελεσματικής κυβέρνησης, που θα σημαίνει ίσως μία κυβέρνηση ενός πιο μετριοπαθούς ΣΥΡΙΖΑ, είτε αυτόνομη είτε σε συνασπισμό με άλλα φιλοευρωπαϊκά κόμματα. Οποιαδήποτε κυβέρνηση προκύψει από τις εκλογές, θα είναι μικρή η πιθανότητα να είναι λιγότερο συνεκτική από τη σημερινή».
Οι αρκετές ψηφοφορίες στη Βουλή για το τρίτο ελληνικό πρόγραμμα βοήθειας υπονόμευσαν την ισχύ της, υπό τον ΣΥΡΙΖΑ, κυβέρνησης συνασπισμού, ειδικά από το εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ, αναφέρει η έκθεση, προσθέτοντας ότι οι εκλογές δεν έχουν ακόμη προκηρυχθεί και ότι, σύμφωνα με το ελληνικό σύνταγμα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει πρώτα να δώσει στο δεύτερο και το τρίτο κόμμα την ευκαιρία σχηματισμού κυβέρνησης.
«Οι δημοσκοπήσεις υποδηλώνουν ότι ο κ. Τσίπρας παραμένει δημοφιλής στους ψηφοφόρους και ότι μία δεύτερη νίκη του ΣΥΡΙΖΑ είναι πιθανή», σημειώνει ο Moody’s, προσθέτοντας: «Ακόμη και αν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν πάρει την πλειοψηφία, οποιοδήποτε αποτέλεσμα που επιτρέπει και απαιτεί να συμβιβασθεί αυτός με κόμματα που είναι υπέρ του προγράμματος και υπέρ της Ευρωζώνης, θα ενίσχυε πιθανόν την πολιτική σταθερότητα και θα μείωνε τους κινδύνους εφαρμογής του προγράμματος».
Η παραίτηση του κ. Τσίπρα δημιουργεί ένα άμεσο πολιτικό κενό, τα οποίο θα καθυστερήσει πιθανόν την εφαρμογή του προγράμματος, έως ότου εκλεγεί ένας νέος πρωθυπουργός και μία νέα κυβέρνηση», σημειώνει ο Moody’s, προσθέτοντας:
«Ωστόσο, το αποτέλεσμα στη χρηματοδότηση είναι περιορισμένο, επειδή η υπηρεσιακή κυβέρνηση θα αναλάβει σε μία χρονική περίοδο, όπου οι ανάγκες ρευστότητας της Ελλάδας είναι σχετικά περιορισμένες. Από τον Σεπτέμβριο έως το τέλος του έτους, οι χρηματοδοτικές υποχρεώσεις (χρεολύσια και πληρωμές τόκων) ανέρχονται σε 4,5 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 3,4 δισ. ευρώ οφείλονται στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ). Μόνο 200 εκατ. ευρώ περίπου οφείλονται σε ιδιώτες ομολογιούχους. Έναντι των αναγκών αυτών, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας ενέκρινε την περασμένη Τετάρτη ένα τριετές πακέτο βοήθειας, ύψους 86 δισ. ευρώ και την επόμενη ημέρα ακολούθησε η πρώτη δόση μετρητών ύψους 13 δισ. ευρώ. Αντιλαμβανόμαστε ότι εκτός από την πληρωμή στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, αυτή η δόση θα καλύψει επίσης αποπληρωμές 1,8 δισ. ευρώ στο ΔΝΤ του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου. Μία δεύτερη δόση 3 δισ. ευρώ θα εκταμιευθεί έως τα τέλη Νοεμβρίου, με την προϋπόθεση της έγκρισης προαπαιτούμενων μέτρων από την ελληνική Βουλή. Περαιτέρω 6,7 δισ. ευρώ προορίζονται για πριν από το τέλος του έτους».