Οικονομία

ΕΝΦΙΑ: Ανοίγει ο δρόμος για μείωση και το 2020

Η θετική πορεία της οικονομίας ανοίγει τον δρόμο για περαιτέρω μείωση του ΕΝΦΙΑ και την επόμενη χρονιά. Την εκτίμηση αυτή ενίσχυσε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, δηλώνοντας ωστόσο ότι οι οριστικές αποφάσεις θα ληφθούν τον επόμενο Μάιο.

Η βασική σκέψη είναι να υπάρξει μείωση κατά 10% του ΕΝΦΙΑ που θα κληθούν να πληρώσουν το 2020 οι ιδιοκτήτες ακινήτων. Οι αποφάσεις πάντως θα έρθουν όταν ολοκληρωθεί η άσκηση της αναπροσαρμογής και επέκτασης των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων σε όλη τη χώρα.

Ο Χρ. Σταϊκούρας είπε ότι «υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο, πριν εκδοθούν τα καινούργια εκκαθαριστικά, να προκύψει επιπλέον δημοσιονομικός χώρος που θα κατευθυνθεί στη μείωση του ΕΝΦΙΑ για τα νοικοκυριά που σταθερά  πληρώνουν τα τελευταία χρόνια πολύ υψηλές υποχρεώσεις για την ακίνητη περιουσία τους».

Η κυβέρνηση έχει πάντως δεσμευτεί ότι θα υπάρξει μείωση στον ΕΝΦΙΑ, χωρίς όμως να έχει προσδιορίσει με ακρίβεια το μέγεθος και τον χρόνο εφαρμογής των νέων παρεμβάσεων και χθες ο υπουργός Οικονομικών άνοιξε αυτό το κεφάλαιο μιλώντας μάλιστα και συγκεκριμένα.

Τι προβλέπει το σχέδιο

Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ δεν θα είναι οριζόντια αλλά στοχευμένη με παρεμβάσεις στην κλίμακα και τους συντελεστές υπολογισμού του βασικού φόρου προκειμένου να σβήσουν οι φορολογικές επιβαρύνσεις που θα προκύψουν από το άλμα που θα κάνουν οι αντικειμενικές αξίες σε πολλές περιοχές της χώρας. Επίσης δεν αποκλείεται να μειωθεί ή ακόμα και να καταργηθεί ο συμπληρωματικός φόρος, ο οποίος επιβαρύνει σήμερα περίπου 500.000 φορολογούμενους οι οποίοι έχουν στην κατοχή τους ακίνητη περιουσία που υπερβαίνει τις 250.000 ευρώ.

Click4more: Έρχονται αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας το 2021 – Τι προβλέπει το νέο σύστημα

Οι ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν κατ’ επανάληψη ζητήσει την κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου, ενώ πληροφορίες αναφέρουν πως και οι δανειστές θεωρούν ότι ο φόρος αυτός αποτελεί την απόλυτη στρέβλωση στην αγορά ακινήτων. Υπενθυμίζεται ότι η επιβολή συμπληρωματικού φόρου αποφασίστηκε, μετά από έντονες αντιδράσεις βουλευτών (κυρίως) της Νέας Δημοκρατίας το 2013 εξαιτίας του αρχικού σχεδίου φορολόγησης των αγροτεμαχίων. Τα αγροτεμάχια, για λόγους πολιτικούς έπεσαν τότε στα «μαλακά» και τη νύφη πλήρωσαν πολλαπλάσια τα αστικά ακίνητα με την επιβολή και συμπληρωματικού φόρου.

Πρακτικά, οι φορολογούμενοι με την επιβολή του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ πληρώνουν διπλό φόρο για τα ακίνητά τους αφού επωμίζονται κανονικά τον ΕΝΦΙΑ με τους συντελεστές που ισχύουν για όλους τους φορολογούμενους και επιπρόσθετα καλούνται να πληρώσουν «καπέλο» με κλιμακωτούς συντελεστές από 0,15% έως και 1,15%. Για κάθε νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ επιβάλλεται με συντελεστή πέντε και μισό τοις χιλίοις (5,5‰) ενώ για τα για τα ακίνητα τα οποία ιδιοχρησιμοποιούνται για την παραγωγή ή την άσκηση κάθε είδους επιχειρηματικής δραστηριότητας, ανεξαρτήτως αντικειμένου εργασιών, υπολογίζεται με συντελεστή ένα τοις χιλίοις (1‰).

Να σημειωθεί ότι όπως προκύπτει από ευρήματα μελέτης του ΙΟΒΕ, από την από την κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου, το ΑΕΠ θα μπορούσε να κερδίσει έως και 1,4 δισ. ευρώ.

Οικονομία
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Οικονομία: Περισσότερα άρθρα