Παρασκευή, 22 Νοε.
18oC Αθήνα

Έρχεται η επιταγή ακρίβειας – Αλλάζει με νόμο ο τρόπος προσφορών προϊόντων

Έρχεται η επιταγή ακρίβειας – Αλλάζει με νόμο ο τρόπος προσφορών προϊόντων
Eurokinissi

Νέα όπλα ρίχνει στην αρένα της ακρίβειας το υπουργείο Ανάπτυξης επιχειρώντας με κάθε τρόπο να αμβλύνει τις επιπτώσεις για τα νοικοκυριά που δοκιμάζονται τους τελευταίους μήνες.

Το πρώτο χρονικά μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης θα είναι η επιταγή ακρίβειας που θα χορηγηθεί σε περίπου 1 εκατ. (ίσως και λίγο περισσότεροι αν το επιτρέψει η δημοσιονομική κατάσταση) και θα ακολουθήσει η αλλαγή του τρόπου που πραγματοποιούνται οι προσφορές με στόχο χαμηλότερες τιμές σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Παράλληλα, θα συνεχιστούν και θα ενταθούν οι έλεγχοι στην αγορά, προκειμένου να διαπιστωθούν οι παραβάσεις και τα ονόματά των παραβατών να… κρεμαστούν στα μανταλάκια.

Στο πλαίσιο αυτό ετοιμάζει ένα σχέδιο νόμου, το οποίο ίσως παρουσιαστεί και ψηφιστεί μέσα στο πρώτο 3μηνο του επόμενου έτους και το οποίο, όπως έχει αναφέρει ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, θα έχει τα χαρακτηριστικά «κάθε ημέρα χαμηλή τιμή», ή όπως είναι γνωστό διεθνώς «everyday low price».

Όπως σημείωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας «κοντά τα 7 στα 10 προϊόντα στα σούπερ μάρκετ βρίσκονται υπό καθεστώς προωθητικής ενέργειας», ενώ σημείωσε παράλληλα πως το φαινόμενο αυτό δημιουργεί ένα συνεχές ασανσέρ τιμών μπερδεύοντας τους καταναλωτές, οι οποίοι αναγκάζονται να αγοράζουν και προϊόντα σε αριθμό που δεν τα χρειάζονται.

Επιδίωξη του υπουργείου είναι η μειωμένη τιμή του προϊόντος να «τρέξει» σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου και έτσι οι καταναλωτές να επωφεληθούν περισσότερο. Η λογική είναι: καλύτερα λίγο ψηλότερες τιμές αλλά για μεγαλύτερο διάστημα, παρά λίγο χαμηλότερες για μικρό διάστημα.

Όπως χαρακτηριστικά έχει σημειώσει ο υπουργός Ανάπτυξης «θέλουμε ένα μεγάλο ποσοστό από αυτές τις προωθητικές ενέργειες να περάσει στη μόνιμη τιμή. Αντί να υπάρχει μια προωθητική ενέργεια να υπάρχει μια καλύτερη τιμή και αυτό θα το πετύχουμε μέσα από μια μεταρρύθμιση που προωθούμε το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους».

Ένα μεγάλο μέρος των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ γίνονται υπό την μορφή προσφορών. Το ποσοστό, σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει, σε ένα μεγάλο αριθμό επώνυμων προϊόντων, αντιπροσωπεύει σχεδόν το 25%, ενώ λίγους μήνες πριν ήταν μερικές ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα. Το μεγαλύτερο ποσοστό πωλήσεων υπό προωθητική ενέργεια καταγράφεται στα κατεψυγμένα τρόφιμα και ακολουθούν τα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς.

Ωστόσο, το μοντέλο που επιχειρεί να περάσει στην αγορά το υπουργείο, μέσα την νομοθετική ρύθμιση που θα περάσει, μόνο εύκολο δεν θα είναι και αυτό διότι έχει δομήσει σε βάθος χρόνου αυτή την πρακτική και δύσκολα αλλάζει σε μία νύχτα.

Επίσης, το σύστημα των προσφορών, δεν γίνεται αποκλειστικά και μόνο από την βιομηχανία ή από το λιανικό εμπόριο. Μπορεί να γίνει από την μία ή από την άλλη πλευρά, αλλά και αρκετές φορές πρόκειται για ένα συνδυασμό δράσεων και από τις δύο πλευρές.

Στο μεταξύ επιτυχής κρίνεται για την ώρα η πρωτοβουλία για «Μόνιμη Μείωση Τιμής» με εκπτώσεις τουλάχιστον 5% και για χρονικό διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών. Έτσι λοιπόν μέχρι χθες οι εταιρείες που συμμετείχαν στην πρωτοβουλία έφταναν τις 62 με 7.770 προϊόντα σε 37 βασικές κατηγορίες όπως αλεύρι, αλλαντικά, βρεφικά και παιδικά είδη, γάλα, τυριά κλπ. Από το υπουργείο Ανάπτυξης αναφέρεται ότι ο αρχικός στόχος των 500 προϊόντων ανήκει πλέον στο παρελθόν και ο πήχης σηκώνεται πιο ψηλά, στα 1.000 προϊόντα.

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις