Η πρώτη μεγάλη… «κορδέλα» στο μέτωπο των οδικών έργων αναμένεται να «κοπεί» σήμερα (31.1.2024) στη Δυτική Ελλάδα.
Ειδικότερα, έχει προγραμματιστεί η τελετή παράδοσης στην κυκλοφορία του έργου του πολύπαθου οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία, παρουσία του πρωθυπουργού της χώρας, Κ. Μητσοτάκη, της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, εκπροσώπων της κατασκευάστριας εταιρείας ΜΕΤΚΑ (όμιλος Μυτιληναίος) και βέβαια τοπικών παραγόντων και φορέων.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Είναι το πρώτο μεγάλο οδικό έργο που παραδίδεται φέτος στον τομέα των υποδομών, με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να έχει βάλει τον αυτοκινητόδρομο Άκτιο – Αμβρακία ψηλά στην ατζέντα του, προωθώντας, όπως φάνηκε, τις σχετικές διαδικασίες, μαζί με τον ανάδοχο ΜΕΤΚΑ.
Ποιο είναι το οδικό έργο
Πρόκειται για έργο που ξεκίνησε το μακρινό 2010, σε 4 τμήματα – εργολαβίες, πέρασε από σαράντα κύματα με έκπτωτους αναδόχους, νέους διαγωνισμούς, δικαστικές διαμάχες, πριν αναληφθεί από τον τελικό ανάδοχο – κατασκευαστή ΜΕΤΚΑ.
Έχουν ήδη δοθεί 17 χλμ. της παράκαμψης Αμφιλογίας και αναμένεται και το υπόλοιπο τμήμα του αυτοκινητόδρομου για να φτάσουμε στο σύνολο των σχεδόν 49,5 χλμ.. Θα είναι ο πρώτος κάθετος άξονας στην Ιόνια Οδό, εξυπηρετώντας τις διαδρομές προς τις ακτές και τα νησιά του Ιονίου.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Με την παράδοση του έργου μειώνεται κατά 45 λεπτά ο χρόνος διαδρομής από την Αθήνα έως τη Λευκάδα και, πλέον, οι οδηγοί θα μπορούν να φτάνουν στο νησί του Ιονίου σε 3 ώρες και 20 λεπτά, ενώ θα μειωθούν αντίστοιχα και οι αποστάσεις προς Άκτιο Πρέβεζα, Ηγουμενίτσα.
Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία, συνολικού μήκους 49,5 χλμ., αποτελείται από δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,5 μ. εκάστη, μία λωρίδα καθοδήγησης ανά κατεύθυνση, πλάτους 0,5μ. και κεντρική διαχωριστική νησίδα με αμφίπλευρο στηθαίο με τις αντίστοιχες λωρίδες καθοδήγησης πλάτους 2 μ., δηλαδή είναι συνολικού πλάτους 17 μ.
Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, την κατασκευή παράπλευρων και κάθετων δρόμων, δύο μεγάλων κοιλαδογεφύρων περίπου 200 μέτρων εκάστη και τριών μικρότερων γεφυρών για ρέματα, 9 κόμβους (8 ανισόπεδους και 1 ισόπεδο), καθώς και άνω & κάτω διαβάσεων.
Επιπλέον, κατασκευάστηκε και το οδικό τμήμα που συνδέει την απόληξη του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό, μήκους περίπου 500 μέτρων, στην αρχή του υπόψη οδικού άξονα. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ.
Τα οφέλη του
Ο οδικός άξονας Άκτιο – Αμβρακία χωροθετείται εξ’ ολοκλήρου μέσα στον νομό Αιτωλοακαρνανίας. Η αποτίμηση των ωφελειών συνοψίζεται, κυρίως, στην αύξηση του επιπέδου προσφερόμενης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και ασφάλειας, με άμεσες επιπτώσεις στη:
- Μείωση των ατυχημάτων και ιδίως των σοβαρών, λόγω του γεγονότος ότι το οδικό μεταφορικό έργο θα γίνεται, πλέον, σε αυτοκινητόδρομο. Σημαντικό είναι το κοινωνικό όφελος που αναμένεται να προκύψει από τη μείωση των ατυχημάτων στο σημερινό οδικό δίκτυο Στάνος – Αμφιλοχία – Σπάρτο – Λουτράκι – Δρυμός – Παλιάμπελα – Βόνιτσα, που είναι Επαρχιακές Οδοί μιας λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ενιαίο οδόστρωμα, ισόπεδους κόμβους και χωρίς έλεγχο προσβάσεων. Το όφελος αυτό έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για τις αστικές περιοχές της Αμφιλοχίας και της Βόνιτσας αλλά για και τις λοιπές αστικοποιημένες περιοχές διέλευσης της σημερινής Επαρχιακής Οδού, που πλέον παρακάμπτονται.
- Μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, λόγω της μείωσης των δυσμενών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των οδικών μεταφορών. Προκύπτει βελτίωση της ποιότητας αστικού περιβάλλοντος των πόλεων της Αμφιλοχίας και της Βόνιτσας, καθώς και των λοιπών ημιαστικών περιοχών (Στάνος, Σπάρτο, Παλιάμπελα κ.λπ.), καθώς με την υλοποίηση του νέου αυτοκινητόδρομου εκτρέπεται η διαμπερής κυκλοφορία από το σημερινό οδικό δίκτυο (θόρυβος, εκπομπές καυσαερίων, οπτική ρύπανση κ.λπ.).
- Βελτίωση ασφάλειας των αστικών περιοχών, λόγω της εκτροπής της «βαριάς» κυκλοφορίας και αποσυμφόρησης του υπάρχοντος οδικού δικτύου.
- Αξιοπιστία χρόνου διαδρομής,
- Αύξηση προσπελασιμότητας και άμεση συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη και σύγκλιση με ευρύτερες και προνομιούχες περιοχές με αύξηση του οικονομικού – αναπτυξιακού δυναμικού της περιοχής.
- Τουριστική δραστηριότητα.
- Μείωση λειτουργικού κόστους οχημάτων των διαφόρων κατηγοριών (συμπεριλαμβανομένης και της οικονομίας καυσίμων).
- Δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης, λόγω ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής στην ζώνη επιρροής του έργου.