Εδώ και δύο μήνες, οι μαχητές Χούθι εξαπολύουν αιφνιδιαστικές επιθέσεις σε πολιτικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Οι επανειλημμένοι γύροι αντιποίνων από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους δεν έχουν σταματήσει τους Χούθι. Τώρα, οι εντάσεις αυτές απειλούν όχι μόνο τις εμπορικές διαδρομές από την Ερυθρά Θάλασσα, αλλά και την ευρύτερη παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
To ίδιο δημοσίευμα, σημειώνει πως ο Αμερικανός Υπουργός Εξωτερικών ανακοίνωσε νωρίτερα σήμερα τον χαρακτηρισμό των Χούθι ως ειδικά χαρακτηρισμένων παγκόσμιων τρομοκρατών, με ισχύ από τις 16 Φεβρουαρίου, επειδή απειλούν την ασφάλεια των Ηνωμένων Πολιτειών.
Αυτές οι επιθέσεις κατά της διεθνούς ναυτιλίας έχουν θέσει σε κίνδυνο τους ναυτικούς και έχουν διαταράξει την ελεύθερη ροή του εμπορίου και την ελευθερία της ναυσιπλοΐας.
Τις τελευταίες εβδομάδες, οι Ηνωμένες Πολιτείες, μαζί με συμμάχους και εταίρους σε όλο τον κόσμο, έχουν καταστήσει σαφές ότι πρέπει να υπάρξουν συνέπειες για αυτές τις επιθέσεις. Και ο σημερινός χαρακτηρισμός ακολουθεί τη στρατιωτική μας δράση την περασμένη εβδομάδα για να καταστήσουμε τους Χούθι υπόλογους για τις ενέργειές τους.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η διεθνής ναυτιλία αντιμετώπισε κάποιες επιπλοκές τα τελευταία χρόνια, καμία δεν ήταν πιο επιζήμια από την πανδημία COVID.
Οι αλυσίδες εφοδιασμού συμπιέστηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα. Αλλά το 2023, το κόστος της ναυτιλίας μειώθηκε δραματικά και τα εμπορεύματα κυλούσαν ομαλά σε όλο τον κόσμο. Και σε γενικές γραμμές, οι γραμμές εφοδιασμού λειτουργούσαν.
Αυτό που συμβαίνει στην Ερυθρά Θάλασσα είναι μια πολύ ωμή υπενθύμιση ότι τα προβλήματα αυτά δεν έχουν εξαφανιστεί καθόλου, τονίζει η ίδια πηγή.
Τα πλοία πλέουν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας στο δρόμο προς τη διώρυγα του Σουέζ, κυρίως για την ευρωπαϊκή αγορά, αλλά όχι μόνο για την ευρωπαϊκή αγορά, Αλλά αυτό που συμβαίνει τώρα, φυσικά, είναι ότι λόγω της σύγκρουσης στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία λίγο πολύ αποκόπτει τη Διώρυγα του Σουέζ για πολλούς διεθνείς φορτωτές, και αντί αυτού, τα πλοία περνούν ακριβώς γύρω από τον πυθμένα της νότιας Αφρικής, γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και κατευθύνονται προς τα πάνω με μακρύ δρόμο.
Ειδικοί εκτιμούν ότι ο όγκος διέλευσης μέσω της διώρυγας του Σουέζ έχει μειωθεί κατά 37% περίπου μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου, σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα. Και στη συνέχεια, ο συσχετισμός αυτού είναι ότι ο όγκος που περνά γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας έχει αυξηθεί κατά 54% περίπου.
Αναλυτές, σύμφωνα με το Bloomberg, εκτιμούν πως κάτι τέτοιο έχει ξανασυμβεί, και τελικά η ασφάλεια θα αποκατασταθεί, και τα πλοία αυτά θα μπορούν να επιστρέψουν στην Ερυθρά Θάλασσα και στη Διώρυγα του Σουέζ.
Ακόμη, όμως, και αν δεν γίνει αυτό, προς το παρόν, υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις γύρω από τη Νότια Αφρική, και φυσικά, υπάρχουν πολλές επιλογές μεταφοράς εμπορευμάτων.
Άλλοι, όμως, αναλυτές έχουν διαφορετική άποψη και πιστεύουν πως όσο περισσότερο τραβάει αυτό το θέμα, τόσο πιο ανησυχητικό θα γίνεται. Αυτές οι ανησυχίες επικεντρώνονται στην αύξηση του κόστους για τους κατασκευαστές, τις μεταφορές και τους καταναλωτές.
Υπάρχει, συγκεκριμένα, διπλός αντίκτυπος στην παγκόσμια οικονομία, καθώς από τη μία πλευρά, έχουμε το επιπλέον κόστος ναυτιλίας και το επιπλέον κόστος μεταφοράς που συνδέεται με αυτή τη σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα, που προκαλεί ανησυχίες ότι τελικά αυτό μπορεί να σημαίνει υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές, πράγμα που, φυσικά, σημαίνει ταχύτερο πληθωρισμό σε μια εποχή που ο κόσμος ελπίζει ότι ο πληθωρισμός επιβραδύνεται.
Δεν είναι, όμως, μόνο οι τιμές των καταναλωτικών αγαθών που θα αυξηθούν από αυτές τις διαταραχές. Η διώρυγα του Σουέζ είναι επίσης ο τρόπος με τον οποίο η Ευρώπη προμηθεύεται το πετρέλαιό της.
Υπάρχει και ο αντίκτυπος στο ενεργειακό κόστος, διότι αν αυτή η σύγκρουση συνεχιστεί, αν βαθύνει, αν επεκταθεί στην υπόλοιπη περιοχή, η ανησυχία εκεί, φυσικά, είναι δύο πράγματα: και πάλι είναι μια κρίσιμη αρτηρία για την ενέργεια- και το κόστος του πετρελαίου θα μπορούσε να αυξηθεί.
Οι αναλυτές, οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων, ακόμη και οι κυβερνήσεις προσπαθούν να προσαρμοστούν σε πραγματικό χρόνο. Αλλά είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς πώς θα εξελιχθεί η σύγκρουση.
Σύμφωνα με την Flexport, μια ψηφιακή πλατφόρμα logistics, πάνω από 500 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν ήδη ανακατευθυνθεί μακριά από τη διώρυγα του Σουέζ, η οποία αποτελεί περίπου το 1/4 της παγκόσμιας ναυτιλιακής χωρητικότητας.
Σε σχέση με τις εξελίξεις στην ίδια την Υεμένη, επισημαίνεται πως βρίσκεται σε μια βίαιη σύγκρουση που διαρκεί εδώ και χρόνια. Έχει δημιουργήσει τεράστια δεινά. Έχει δημιουργήσει μια πολύ άσχημη ανθρωπιστική κατάσταση και ο ΟΗΕ τη χαρακτήρισε ως τη χειρότερη ανθρωπιστική κρίση στον κόσμο. Τώρα έχουν μπει σε μια άλλη σύγκρουση και δεν ξέρουμε πόσο καιρό θα διαρκέσει και πώς θα εξελιχθεί – οπότε αυτό είναι, υπάρχει ένα είδος αβεβαιότητας, ένα είδος ανησυχίας, ένα είδος ανησυχίας για την κατάσταση.
Ποιες είναι οι προοπτικές αποκλιμάκωσης στην Ερυθρά Θάλασσα
Οι Χούθι από την πλευρά τους δεν πτοούνται από καμία επίθεση, από χτυπήματα, από την προειδοποίηση, από το ψήφισμα του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Και είναι αποφασισμένοι να συνεχίσουν αυτές τις επιθέσεις στα πλοία. Είπαν, αυτά τα πλοία είναι συνδεδεμένα με το Ισραήλ και θα προσπαθήσουμε να τα σταματήσουμε. Αλλά οι Αμερικανοί και η διεθνής κοινότητα θεωρούν ότι αυτό που κάνουν οι Χούθι δεν είναι επίθεση στα ισραηλινά πλοία, αλλά επίθεση στο διεθνές εμπόριο, γιατί έχουν αγγίξει τα νεύρα της οικονομίας, της διεθνούς κοινότητας, και νομίζω ότι η διεθνής επιτροπή έχει ανταποκριθεί σε αυτό, και η απάντηση ήταν επίσης σταδιακά, ξέρετε, δεν είναι – αλλά με αυτή την αποφασιστικότητα των Χούθι να συνεχίσουν, και εκτοξεύουν επιθέσεις και τώρα επιτίθενται, θα δούμε όλο και περισσότερη κλιμάκωση.
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, οι Αμερικανοί, θα κλιμακώσουν μαζί με τους συμμάχους τους, περαιτέρω στο μέλλον. Και τότε ίσως εξελιχθεί σε ένα είδος θανάτωσης ίσως ηγετών των Χούθι, μαζικές επιχειρήσεις ή μαζικά πλήγματα, γεγονός που πιθανόν να οδηγήσει μια μακροχρόνια σύγκρουση που δεν θα τελειώσει σύντομα.
Στελέχη της βιομηχανίας λένε ότι, για αυτό το λόγο, πρέπει να δοθεί έμφαση στη διαφοροποίηση της παραγωγικής βάσης, διασφαλίζοντας ότι δεν είναι ευάλωτοι σε κάποια από αυτά τα σημεία ασφυξίας του εφοδιασμού σε όλο τον κόσμο- είτε πρόκειται για πόλεμο, είτε για ασθένειες, είτε για το κλίμα.
Στο επίκεντρο αυτών των στρατηγικών βρίσκεται η εστίαση στον τρόπο εξορθολογισμού της παραγωγής και στην αποφυγή των μεσαζόντων.