Το κίνδυνο αυξήσεων στα ναύλα, τα ασφάλιστρα αλλά ακόμα και στις τιμές των προϊόντων «κυοφορεί» η «παράκαμψη» της Διώρυγας του Σουέζ από ολοένα και περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες, λόγω των επιθέσεων μαχητών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα το τελευταίο διάστημα, ως αντίποινα για την επιχείρηση του Ισραήλ στη Γάζα.
Ο λόγος είναι ότι πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα περάσματα για την παγκόσμια ναυτιλία, όπου μάλιστα βρίσκονται αρκετές ναυτικές βάσεις μεγάλων δυνάμεων όπως οι ΗΠΑ και η Βρετανία. Εντούτοις, μέχρι στιγμής δεν φαίνεται πως υπήρξε η κατάλληλη απάντηση και οι Χούθι συνεχίζουν τη δραστηριότητά τους στην Ερυθρά Θάλασσα δυσκολεύοντας την πρόσβαση από και προς το Σουέζ.
Χαρακτηριστικό είναι ότι τεράστιες εταιρείες του κλάδου, όπως οι ΒΡ, MSC, Moller-Maersk, CMA CGM και Hapag-Lloyd, ανακοίνωσαν τις τελευταίες ημέρες ότι διακόπτουν τη διέλευση πλοίων τους μέχρι να βελτιωθούν τα πράγματα προκειμένου να προστατεύσουν τα πληρώματα και την περιουσία τους. Οι παραπάνω ναυτιλιακές μεταφέρουν πάνω από τα μισά εμπορευματοκιβώτια διεθνώς, όπως και μεγάλες ποσότητες εμπορευμάτων. Υπολογίζεται πως το 10% του πετρελαίου και το 8% του LNG διέρχεται από τη συγκεκριμένη θαλάσσια οδό, άρα αποτελεί ευαίσθητο σημείο και για τον ενεργειακό τομέα.
Είναι προφανές ότι οι επιθέσεις με drones ή πυραύλους αποτελούν ακραίο κίνδυνο για την περίπτωση ενός δεξαμενόπλοιου με πετρέλαιο και ακόμα περισσότερο για πλοία LNG, καθώς το συγκεκριμένο καύσιμο είναι ιδιαίτερα εύφλεκτο και εκρηκτικό. Αυτός είναι και ο λόγος που η ΒΡ δεν θέλει σε καμία περίπτωση να ρισκάρει μια καταστροφή που θα είχε οδυνηρές συνέπειες για το όνομά της.
Από την πλευρά τους, οι Χούθι έχουν δεσμευτεί ότι θα στοχεύσουν κάθε πλοίο που κατευθύνεται σε ισραηλινά λιμάνια ανεξαρτήτως σημαίας. Μπορεί μέχρι στιγμής οι πύραυλοι και τα drones τους να αναχαιτίζονται από πολεμικά πλοία, όμως φαίνεται πως οι επιθέσεις κατάληψης συνιστούν επαρκή απειλή.
Η διαταραχή είναι εμφανής, καθώς περισσότερα από 55 πλοία προτίμησαν να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, γεγονός που αυξάνει σημαντικά το κόστος της μεταφοράς φορτίων. Ταυτόχρονα, περίπου 20 πλοία έχουν δεχτεί επίθεση, με την όλη υπόθεση να θυμίζει έντονα τα χρόνια που κορυφώθηκε η πειρατεία των Σομαλών κατά την προηγούμενη δεκαετία. Ήδη, οι ναυτιλιακές φρόντισαν να εφαρμόσουν μέτρα ασφαλείας αντίστοιχα με τότε, που περιλαμβάνουν ένοπλους φρουρούς και προηγμένα συστήματα τεχνολογίας.
Σε δημοσίευμά του το Bloomberg ανέφερε ότι οι διαφωνίες μεταξύ των αραβικών κρατών, όπως η Σ. Αραβία και τα ΗΑΕ, δυσχεραίνουν μια συντονισμένη στρατιωτική απάντηση που ζητούν οι ΗΠΑ. Συγκεκριμένα το Ριάντ προσπαθεί να βάλει τέλος στον εμφύλιο της Υεμένης μέσω μιας συμφωνία με τους Χούθι, άρα ενδεχομένως να δίνει προτεραιότητα εκεί.
Πάντως, Αμερικανοί και Βρετανοί αξιωματούχοι προσπαθούν αυτές τις ημέρες να φτάσουν σε μια ομοφωνία ώστε να ξεκινήσει η επιχείρηση Prosperity Guardian προκειμένου να επανέλθουν οι συνθήκες ασφαλής ναυσιπλοΐας στην περιοχή.
Τέλος, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα λαμβάνει χώρα σε μια χρονική περίοδο όπου υπάρχει και ένα δεύτερο πρόβλημα για τη διεθνή ναυτιλία: Η διώρυγα του Παναμά έχει επηρεαστεί από την ξηρασία, γεγονός που περιόρισε τους τελευταίους μήνες τη διέλευση των πλοίων, περιπλέκοντας τους υπολογισμούς των απανταχού ναυτιλιακών.
Οι δύο παραπάνω εξελίξεις συνδυαστικά οδηγούν σε άνοδο των ναύλων, γεγονός που θα επηρεάσει τους απανταχού καταναλωτές αν η κατάσταση συνεχιστεί. Ταυτόχρονα, αυξάνονται τα ασφάλιστρα που καλούνται να πληρώσουν τα πλοία ως απόρροια του κινδύνου.