Στα ύψη σκαρφάλωσε ο πληθωρισμός τον τελευταίο μήνα του 2021 και όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, διαμορφώθηκε στο 5,1%, επίπεδα που έχει να τα δει από τον Ιανουάριο του 2011. Σε μέσα επίπεδα ο δείκτης διαμορφώθηκε για το 2021 στο 1,2%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το μεσημέρι της Πέμπτης (13.01.2022) η ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτης Τιμών Καταναλωτή (πληθωρισμός) για τον Δεκέμβριο εκτινάχθηκε στο 5,1% από 4,8% που ήταν τον Νοέμβριο. Το πλέον ανησυχητικό είναι ότι οι αυξήσεις εντοπίζονται σε είδη ευρείας κατανάλωσης, εκτός βέβαια από την ενέργεια, εκεί όπου ο χορός καλά κρατεί.
Πιο συγκεκριμένα, το φυσικό αέριο που σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020, έχει σημειώσει αύξηση 135,7%. Ακολουθούν Πετρέλαιο Θέρμανσης με αύξηση 34,1%, ο ηλεκτρισμός με 45%, τα καύσιμα με 21,7%, αρνί και κατσίκι με 19,7%, ελαιόλαδο με 17% και πατάτες με 14,2%.
Ενθαρρυντικό είναι το στοιχείο ότι σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα τον Νοέμβριο το φυσικό αέριο μειώθηκε κατά 16,2% και το ηλεκτρικό κατά 15,9%.
Από τη σύγκριση του Δεκεμβρίου 2021 με τον Δεκέμβριο προέκυψε αύξηση 5,1% έναντι μείωσης 2,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2020 με το 2019.
Ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον Νοέμβριο 2021, παρουσίασε αύξηση 0,7% έναντι αύξησης 0,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος πληθωρισμός του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2021 – Δεκεμβρίου 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2020 – Δεκεμβρίου 2020, παρουσίασε αύξηση 1,2% έναντι μείωσης 1,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2020 – Δεκεμβρίου 2020 με το δωδεκάμηνο Ιανουαρίου 2019 – Δεκεμβρίου 2019.
Σύγκριση Δεκεμβρίου 2021 με Δεκέμβριο 2020
Η αύξηση του πληθωρισμού κατά 5,1% τον μήνα Δεκέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2020, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
- 4,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά, γάλα νωπό πλήρες, γλυκά κουταλιού-μαρμελάδες-μέλι.
- 3,0% στην ομάδα ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 18,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
- 2,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 10,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 1,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
- 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
- 2,5% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
- 0,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές-επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα.
- 0,6% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.