Λιγότερα «δώρα» θα αγοράσουν τα φετινά Χριστούγεννα οι Έλληνες καταναλωτές, ενώ σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΛΠΕ, πάνω από τους μισούς θα δαπανήσουν λιγότερα από 100 ευρώ για τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους. Το 28% του κοινού, θεωρεί πολύ πιθανό να χρησιμοποιήσει την υπηρεσία click away.
Σύμφωνα με την έρευνα καταναλωτικών τάσεων του ΣΕΛΠΕ για την αγορά Χριστουγέννων 2020, επηρεασμένη από την κρίση της πανδημίας COVID-19 φέτος:
-Αναμένεται μείωση 34% στις Χριστουγεννιάτικες αγορές σε σχέση με το 2019
– 3 στους 4 καταναλωτές θα δαπανήσουν λιγότερο σε σχέση με το 2019
– 4 στους 10 καταναλωτές θα δαπανήσουν λιγότερο από τα μισά χρήματα σε σχέση με το 2019
– Το 55% των καταναλωτών θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα
Πρόκειται για την 3η μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο μέσω εξαμηνιαίας έρευνας καταναλωτικού κλίματος λιανεμπορίου την οποία πραγματοποιεί ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος από τον Οκτώβριο του 2019. Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 9-11 Δεκεμβρίου 2020 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 912 καταναλωτών.
Οι εκτιμήσεις των καταναλωτών
Σε σχέση με τις αγορές των Χριστουγέννων, η συντριπτική πλειοψηφία του κοινού, (ποσοστό 73%), θεωρεί ότι η αξία των αγορών της τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι μειωμένη, ενώ μόλις ένα 5% εκτιμά ότι θα είναι αυξημένη. Το μεγαλύτερο ποσοστό 39% θεωρεί ότι η μείωση αυτή θα είναι πάνω από το μισό της δαπάνης του προηγούμενου έτους, άνω του 50%.
Μεσοσταθμικά, η εκτίμηση των καταναλωτών μεταφράζεται σε μία εκτιμώμενη μείωση της τάξης του -34%, δηλαδή ότι φέτος θα χαθεί πάνω από το 1/3 του περσινού «τζίρου».
Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο των Χριστουγέννων, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται σε μόλις 128€ κατά κεφαλήν, αντικατοπτρίζοντας και την προαναφερθείσα μείωση. Το 14% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 19% μέχρι 50 ευρώ, το 22% έως 100 ευρώ, το 25% από 101 έως 200 ευρώ, το 15% από 200 έως 500 ευρώ και το 5% πάνω από 500 ευρώ. Πρακτικά η πλειοψηφία του κοινού 55% θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές.
Το 21% – ένας στους 5 καταναλωτές – έχει ήδη ολοκληρώσει τις αγορές του για τα Χριστούγεννα, η πλειοψηφία του κοινού σε ποσοστό 42% αναμένεται να κάνει τις αγορές την εβδομάδα που διανύουμε, ενώ το 37% την εβδομάδα των Χριστουγέννων.
Σε σχέση με την πολυσυζητημένη εφαρμογή του μέτρου του Click Away ή Αγορές εκτός, φαίνεται ότι τουλάχιστον πριν την εφαρμογή του μέτρου, μόνο 1 στους 4 καταναλωτές εκδήλωνε πρόθεση να το αξιοποιήσει. Το 28% δηλώνει ότι είναι πολύ πιθανό να επιλέξει για τις επόμενες αγορές την υπηρεσία παραλαβής από το κατάστημα σε σχέση με την παράδοση στο σπίτι. Το 26% δηλώνει λίγο πιθανό, ενώ το 46% δηλώνει καθόλου πιθανό. Τα ποσοστά στις εξειδικευμένες περιπτώσεις των αγορών από ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ και ταχυφαγείων είναι ακόμα χαμηλότερα.
Click Away και πρόθεση χρήσης
Τα παραπάνω ευρήματα σχετίζονται και με τις εξελίξεις σε σχέση με την πανδημία COVID-19 και κυρίως την αναζήτηση της υγειονομικής ασφάλειας και την οικονομική επίδραση της πανδημίας. Το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο την υγιεινή και την ασφάλεια αυξήθηκε από 10% σε 16% ενώ μειώθηκαν τα κριτήρια της χρηματικής δαπάνης από 49% σε 43% και της ποιότητας από 23% σε 21%. Τα στοιχεία δείχνουν ότι και αν και η οικονομική ύφεση συνεχίζει να έχει τον πρώτο λόγο, η ανησυχία του κοινού σε σχέση με την πανδημία έχει αυξηθεί.
Το 88% του κοινού θεωρεί ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας θα συνεχιστεί σε όλο το 2021, ενώ το 64% θεωρεί ότι θα συνεχιστεί και μετά το 2021.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το κοινό αναμένεται να σταματήσει τις περισσότερες από τις συνήθειες που υιοθέτησε τον τελευταίο χρόνο άμεσα μόλις επιλυθεί το υγειονομικό πρόβλημα. Οι περισσότεροι καταναλωτές θα σταματήσουν άμεσα τη χρήση μάσκας και την απολύμανση. Εξαίρεση αποτελεί πρώτον η αποταμίευση για περίπτωση ανάγκης, λόγω και της προαναφερθείσας οικονομικής κρίσης, και δεύτερον η υιοθέτηση των αγορών από απόσταση.
Τέλος, τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό τον τελευταίο χρόνο και την μεγάλη επίδραση της κρίσης του COVID-19 στο καταναλωτικό κλίμα και στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.