Τετάρτη, 3 Ιουλ.
28oC Αθήνα

Ακρίβεια και τουρισμός: Δίκοπο μαχαίρι που κρατά τις τιμές σε υψηλά επίπεδα

Ακρίβεια και τουρισμός: Δίκοπο μαχαίρι που κρατά τις τιμές σε υψηλά επίπεδα

Κάθε νόμισμα έχει και δύο όψεις. Στην περίπτωση του τουρισμού, της «βαριάς βιομηχανίας» της Ελλάδας, από την μία φέρνει έσοδα στα κρατικά ταμεία και συμβάλει στο ΑΕΠ της χώρας, αλλά από την άλλη, βάζει «τρικλοποδιές» στην προσπάθεια αναχαίτισης της ακρίβειας και των υψηλών τιμών στην αγορά.

Όπως κάθε καλοκαίρι, έτσι και φέτος, ο πληθωρισμός του κλάδου των υπηρεσιών «θεριεύει» με βασικό συντελεστή ανόδου την ζήτηση που καταγράφεται στον κλάδο του τουρισμού, με αποτέλεσμα να διατηρεί σε υψηλά επίπεδα την ακρίβεια και τα γενικά επίπεδα των τιμών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat την Τρίτη (02.07.2024), ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα παρέμεινε αμετάβλητος τον Ιούνιο σε ρυθμό 2,4%, την στιγμή που στην Ευρωζώνη υπήρξε, έστω και οριακή, αποκλιμάκωση, από 2,6% σε 2,5%.

Και αυτό, παρά το γεγονός πως ο βασικός παράγοντας των αυξήσεων τιμών του προηγούμενου διαστήματος, τα τρόφιμα, σημείωσαν επιβράδυνση στην Ελλάδα σε ρυθμό 1,3% από 2,4% τον Μάιο.

Ο παράγοντας που κρατά τις τιμές ψηλά

Ας σημειωθεί πως από τις τέσσερις βασικές κατηγορίες που μετρά η Eurostat, τον Ιούνιο στην Ελλάδα καταγράφηκε επιβράδυνση στην κατηγορία τρόφιμα, ποτά, καπνός κατά 1,1%, στα βιομηχανικά αγαθά κατά 0,4%, ενώ επιταχύνθηκε η ενέργεια κατά 0,7% και οι υπηρεσίες κατά 1%, σκαρφαλώνοντας σε ψηλό ρυθμό 4,4%.

Γιατί όμως ανεβαίνουν οι υπηρεσίες; Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας (ΤτΕ), σε στοιχεία μάλιστα Απριλίου, όπου η τουριστική σεζόν μόλις ξεκινούσε, το συγκεκριμένο μήνα οι ταξιδιωτικές εισπράξεις γνώρισαν αύξηση κατά 15,9%, βασιζόμενες στην άνοδο της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 13,9%, καθώς και στην αύξηση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι κατά 1,9%.

Τα μεγέθη είναι, προφανώς, κατά πολύ μεγαλύτερα τον Ιούνιο όπου έχουμε μπει πιο «βαθιά» στην τουριστική περίοδο.

Και μάλιστα, με αυξημένα ποσοστά τα οποία συγκρίνονται με την περσινή χρονιά, όπου οι τουρίστες που συνέρρευσαν στην Ελλάδα ξεπέρασαν τα 30 εκατομμύρια…

Και αυτό, γιατί η ενίσχυση της ζήτησης δεν αφορά μόνο τις αμιγώς τουριστικές υπηρεσίες (εισιτήρια, καταλύματα κλπ.) αλλά και ένα ολόκληρο «γαλαξία» επαγγελμάτων οι οποίοι τους καλοκαιρινούς μήνες αυξάνουν τις τιμές τους προκειμένου να εκμεταλλευτούν την ισχυρή παρουσία τουριστών.

Είναι χαρακτηριστική, η χαώδης διαφορά στις τιμές που παρατηρείται σε αγαθά και υπηρεσίες κατά τους καλοκαιρινούς μήνες στις τουριστικές και μη τουριστικές περιοχές, για να γίνει κατανοητό το πώς αντιδρά συνολικά η αγορά στην απότομα αυξημένη καταναλωτική ζήτηση.

Επισημαίνεται ακόμα, πως σύμφωνα με την τελευταία έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ, στις Υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων κλιμακώνονται αισθητά, ενώ παράλληλα εξασθενούν οριακά οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα ζήτηση με τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης να ενισχύονται ήπια.

Πάντως, οφείλουμε να σημειώσουμε πως, όπως αναφέρει σε έκθεση του και το ΙΝΣΕΤΕ, η πορεία του εισερχόμενου τουρισμού θα εξαρτηθεί και πάλι από τη διατήρηση και την περαιτέρω ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, γεγονός που υπογραμμίζει την ανάγκη της διατήρησης των τιμών σε ελκυστικά επίπεδα, και όχι αυτό το «όργιο» κερδοσκοπίας που παρατηρείται τα καλοκαίρια, για παράδειγμα, στα ελληνικά νησιά…

Μακρο-οικονομία Τελευταίες ειδήσεις