Παρασκευή, 22 Νοε.
14oC Αθήνα

Αυξήθηκε ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων το εννεάμηνο του 2024

Αυξήθηκε ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων το εννεάμηνο του 2024
Φωτογραφία: iStock

Συνεχίζει να σημειώνει αύξηση ο τζίρος (+3,8%) του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων το εννεάμηνο του 2024 (στοιχεία YTD έως 29 Σεπτεμβρίου 2024), σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρσι.

Σύμφωνα με τη NielsenIQ, αυτή η αύξηση τζίρου στο λιανεμπόριο τροφίμων οφείλεται φέτος από τους πωλούμενους όγκους και όχι τις τιμές, όπως συνέβαινε το 2023.

Σε επίπεδο κατηγοριών, αυτή η τάση οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+4,5%) όσο και τα τυποποιημένα (+4,3%), με τα bazaar προϊόντα να εμφανίζουν την πιο μετριοπαθή ανάπτυξη, στο +1,8%, ενώ την ίδια στιγμή οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης παρουσιάζουν μείωση των πωλήσεών τους σε αξία, στο -1%, ενώ τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής στο σύνολό τους αναπτύσσονται κατά 2,4%.

Και στις δύο αυτές μεγάλες κατηγορίες τού μη τροφίμου παρουσιάζονται αποπληθωριστικές τάσεις, ενώ, στον αντίποδα, τα τρόφιμα και ποτά είναι αυτά στα οποία φαίνεται αυξημένη η μέση πωλούμενη τιμή, σε σχέση με το 2023.

Αυτό που διαφαίνεται από τη συστηματική μελέτη των στοιχείων της αγοράς από την NielsenIQ είναι ότι η Ελλάδα ακολουθεί την παγκόσμια τάση, όπου η κατανάλωση είναι αυτή που οδηγεί στην αύξηση του τζίρου, ενώ οι τιμές συνεχίζουν σταθερά να αποκλιμακώνονται.

Σύμφωνα, μάλιστα, και με τα αποτελέσματα της παγκόσμιας έρευνας Consumer Outlook της NielsenIQ, οι καταναλωτές φαίνεται να έχουν βελτιωμένη ψυχολογία και να νιώθουν πως υπάρχει μεγαλύτερη σταθερότητα, σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Παρ’ όλα αυτά παραμένουν ακόμη διστακτικοί όσον αφορά στις δαπάνες τους, ενώ η άνοδος στις τιμές των τροφίμων παραμένει η μεγαλύτερη ανησυχία για τους καταναλωτές, σε όλες τις ηπείρους.

Αυτή η διστακτικότητα, σε συνδυασμό με τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, έχει, μεταξύ άλλων, συμβάλει στο γεγονός ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να καταλαμβάνουν το ¼ του καλαθιού του μέσου νοικοκυριού (YTDμερίδιο αγοράς: 24,7%). Μάλιστα, οι όγκοι για τα Private Label αυξάνονται με περισσότερο γοργούς ρυθμούς σε σχέση με το σύνολο των FMCGs (+5,7% vs +3,6%), πιθανότατα λόγω της αρνητικής τάσης που εμφανίζει η μέση τιμής πώλησής τους, στο -1,1%.

Και ενώ για τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα ο καταναλωτής είναι ιδιαίτερα προσεκτικός με τις τιμές, προσπαθώντας να περιορίζει τη μέση δαπάνη ανά αγοραστικό ταξίδι, στον κλάδο της τεχνολογίας και των διαρκών αγαθών δείχνει μία διαφορετική συμπεριφορά, η οποία σε σημαντικό βαθμό επηρεάζεται από τις σύγχρονες life style τάσεις, αλλά και το prestige που του προσδίδει η κάθε συσκευή.

Σημειώνεται, ότι η NielsenIQ, έπειτα από τον στρατηγικό συνδυασμό της με την GfK, προσφέρει την πλήρη εικόνα της αγοράς (The Full View) και ερμηνεύει τις τάσεις της αγοράς τόσο στο κομμάτι των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων όσο και στο κομμάτι της τεχνολογίας και των διαρκών αγαθών.

Έτσι, λοιπόν, για το ίδιο χρονικό διάστημα του εννεαμήνου, ο κλάδος των Tech&Durables (T&D), ενώ παραμένει μία αγορά της τάξης των 2,1 δισ. ευρώ και βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων τριών ετών, κινείται αρνητικά τόσο σε αξία, στο -6,1%, όσο και σε τεμαχιακές πωλήσεις (-1,9%). Καθοριστική για αυτές τις τάσεις είναι η κυβερνητική δράση «Αλλάζω Συσκευή», που έλαβε χώρα το 2022 και το 2023, με τις κατηγορίες των μεγάλων λευκών συσκευών (MDA) και του κλιματισμού (Air Conditioning) να έχουν επηρεαστεί καθοριστικά, σημειώνοντας αρνητική πορεία μέσα στο 2024, -19,4% και -26,4% σε αξίες, αντίστοιχα.

Στον αντίποδα, ο τομέας της τηλεπικοινωνίας, που αποτελεί και το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς των T&D στην Ελλάδα (33,4%), παρουσιάζει την πιο θετική ανάπτυξη, στο +7,5% σε αξία, ενώ τον αμέσως πιο μεγάλο ρυθμό ανάπτυξης παρουσιάζει η μεγάλη κατηγορία των μικρών οικιακών συσκευών (SDA), στο +5,1%.

Καθώς οι μικροσυσκευές εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες των καταναλωτών, φαίνεται ότι αυτές που ξεχωρίζουν και αναπτύσσονται με τους πιο ταχείς ρυθμούς είναι προϊόντα ευκολίας, όπως τα hand sticks vacuum cleaners, προϊόντα που ενδεχομένως έχουν προωθηθεί έντονα μέσα από τα social media όπως τα hair stylers ή ακόμη και συσκευές που υποστηρίζουν τον πιο υγιεινό τρόπο μαγειρικής όπως είναι τα airfryers.

Όσον αφορά στο κομμάτι των τιμών, η μέση τιμή για τις κατηγορίες του T&D συνεχίζει την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών, επηρεασμένη και από εξωγενείς παράγοντες, όπως είναι ο πληθωρισμός, το κόστος παραγωγής και μεταφοράς προϊόντων, αλλά και από μία συνεχιζόμενη τάση του καταναλωτή προς περισσότερα premium προϊόντα.

Ωστόσο, όπως κάθε χρόνο, άλλωστε, το μεγάλο παιχνίδι στην αγορά των Tech&Durables, βρίσκεται και φέτος στους προσεχείς μήνες, καθώς το τελευταίο τρίμηνο κάθε έτους έχει τη μεγαλύτερη συμμετοχή στον τζίρο των T&D παγκοσμίως, κυρίως λόγω του Black Friday.

Ο Νίκος Καμπάς, Industry Sales Manager, αναφέρει: «Με βάση τις μετρήσεις των προηγούμενων ετών, η εβδομάδα του Black Friday είναι υπερδιπλάσια σε πωλήσεις σε σχέση με μία μέση εβδομάδα κατά τη διάρκεια του έτους, ενώ τα τελευταία δύο χρόνια έχει αυξήσει τη σημαντικότητά της. To γεγονός αυτό καταδεικνύει ότι η συγκεκριμένη προωθητική ενέργεια αφενός παραμένει ιδιαίτερα σημαντική και δημοφιλής για το ελληνικό αγοραστικό κοινό και αφετέρου ότι η διάρκεια των προωθητικών ενεργειών γίνεται όλο και μεγαλύτερη. Σημαντική θέση στις προωθητικές ενέργειες του Black Friday έχουν κυρίως τα premium προϊόντα, όπου οι εκπτωτικές ενέργειες έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στην τσέπη του καταναλωτή. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα τελευταία χρόνια η μέση τιμή των κατηγοριών που πωλούνται κατά τη διάρκεια του Black Friday, όπως είναι τα smart phones, οι τηλεοράσεις ή οι σκούπες, είναι υψηλότερη σε σχέση με τη μέση τιμή της χρονιάς, γεγονός που ερμηνεύεται λόγω της μεγαλύτερης συμμετοχής στις πωλήσεις premium προϊόντων και μαρκών κατά τη διάρκεια του εν λόγω προωθητικού event».

Τελευταίες ειδήσεις