Η Ένωση παρείχε πάνω από 40 υποδείγματα καταγγελιών και 60 ενημερωτικά άρθρα για τα δικαιώματα των καταναλωτών για την ενημέρωσή τους
Περισσότερες από 13.000 εξατομικευμένες καταγγελίες ή αιτήματα καταναλωτών διαχειρίστηκε το 2024 η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ).
Για την ενημέρωση των καταναλωτών, η ΕΚΠΟΙΖΩ παρείχε πάνω από 40 υποδείγματα καταγγελιών και 60 ενημερωτικά άρθρα για τα δικαιώματά τους.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή στις 15.3.2025, όπως υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή της, η ΕΚΠΟΙΖΩ στέκεται δυναμικά στο πλευρό των καταναλωτών ενάντια στην ακρίβεια, τις καταχρηστικές πρακτικές και στην έλλειψη προστασίας τους, προσφέροντας ενημέρωση και στήριξη με ουσιαστικές παρεμβάσεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΚΠΟΙΖΩ, οι 7 τομείς που μονοπώλησαν τις καταγγελίες των καταναλωτών ήταν:
- Τράπεζες/Funds: Υψηλά επιτόκια, καταχρηστικές χρεώσεις, τραπεζικές απάτες, οχλήσεις από εισπρακτικές εταιρείες, άρνηση ρεαλιστικών και βιώσιμων ρυθμίσεων, παντελής έλλειψη ενημέρωσης και καταχρηστικοί όροι συμβάσεων.
- Ακρίβεια στα προϊόντα: Υπέρογκες αυξήσεις, παραπλανητικές και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, συνεχείς ανατιμήσεις στα τρόφιμα, μείωση ποσότητας και αύξηση τιμής, ακόμα και στα βασικά αγαθά.
- Ιδιωτική ασφάλιση: Υπέρογκες αυξήσεις ασφαλίστρων υγείας (12%-18%), ακυρώσεις μακροχρόνιων συμβολαίων και αντικατάστασή τους στα ετησίως ανανεούμενα, τα οποία δεν αναλαμβάνουν καμία δέσμευση για το ύψος του ασφαλίστρου και την έκταση των παροχών και καταχρηστικοί όροι συμβάσεων.
- Διαδικτυακές αγορές και ελαττωματικά προϊόντα: Ιστοσελίδες – «μαϊμού», απάτες, ελλαττωματικά και μη ασφαλή προϊόντα, μη τήρηση της εγγύησης, ελλιπής ενημέρωση των καταναλωτών για τα δικαιώματά τους (π.χ. δικαίωμα υπαναχώρησης) στις πωλήσεις εξ αποστάσεως.
- Ενέργεια: Αυξημένες τιμές και «φουσκωμένοι» λογαριασμοί που δυσκολεύονται να πληρώσουν πολλά νοικοκυριά και ιδίως τα ευάλωτα, τα οποία βιώνουν ενεργειακή φτώχεια, μη βιώσιμες ρυθμίσεις οφειλών, αδιαφανείς και άσχετες χρεώσεις, αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και πλημμελείς υπηρεσίες.
- Τηλεπικοινωνίες: Αυξημένες τιμές, χαμηλές ταχύτητες ίντερνετ, αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, πλημμελείς υπηρεσίες και καταχρηστικοί όροι συμβάσεων.
- Τουρισμός: Υψηλές τιμές, αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και υπηρεσίες κατώτερες των προσδοκιών σε όλους τους τομείς (τρόφιμα, εστίαση, καταλύματα, μετακινήσεις, υπηρεσίες).
Σημειώνεται ότι η ΕΚΠΟΙΖΩ είναι η πρώτη Ένωση Καταναλωτών που πιστοποιήθηκε, μεταξύ άλλων και για την άσκηση αντιπροσωπευτικών αγωγών, με βάση την ενωσιακή νομοθεσία, κατά εταιρειών που παραβιάζουν τα δικαιώματα των καταναλωτών και προκαλούν ζημία από παράνομες, αδιαφανείς και αθέμιτες πρακτικές, διεκδικώντας την καταβολή αποζημίωσης ή / και χρηματικής ικανοποίησης.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί τους καταναλωτές και τις καταναλώτριες να στηρίξουν το έργο της, ώστε να δυναμώσει η φωνή της και από την Πολιτεία ζητάει συνεργασία και στήριξη για την ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών, διασφαλίζοντας τη διαφάνεια, τη δικαιοσύνη και την ισότιμη πρόσβασή τους στην αγορά.