Μακρο-οικονομία

Εκτίναξη ακτοπλοϊκών εισιτηρίων έως και 52% μέσα σε 5 χρόνια

Η εξυπηρέτηση των ακτοπλοϊκών γραμμών από μόνο μία εταιρεία καθιστά υψηλότερες τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της XRTC για τον εγχώριο ακτοπλοϊκό κλάδο.

Όπως αναφέρεται στη μελέτη, παρατηρήθηκαν αυξήσεις έως και 52% στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στη διάρκεια μίας πενταετίας, μεταξύ 2019 και 2023.

Η συρρίκνωση της ελληνικής αγοράς είναι το αποτέλεσμα της δημιουργίας μεγάλων εταιρειών, γεγονός που επικρατεί παγκοσμίως. Σήμερα, 20 εταιρείες ελέγχουν το 37% των πλοίων, το 28% της χωρητικότητας επιβατών και το 41% των οχημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο, με βάση τα στοιχεία της μελέτης.

Η μεγαλύτερη εταιρεία στην Ελλάδα, η Attica Group, ελέγχει το 27% των πλοίων, το 37% της χωρητικότητας επιβατών και το 51% της χωρητικότητας οχημάτων, ενώ οι τρεις μεγαλύτερες εταιρείες (Attica, Minoan, Seajet) ελέγχουν το 49%, το 63% και το 71% αντίστοιχα. 

Η μελέτη της XRTC τονίζει ότι το υπουργείο Ναυτιλίας κατέγραψε μειώσεις κατά 1,61% στα συμβατικά πλοία το α’ εξάμηνο του 2024, με ορισμένες αυξήσεις μόνο στα ταχύπλοα και στις ενδονησιωτικές διαδρομές. Παράλληλα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες υπογραμμίζουν ότι οι τιμές είναι ίδιες από το 2022.

Ωστόσο, οι τιμές αυξήθηκαν από 40% έως 52% από το 2019 έως το 2023, ενώ στα ΙΧ η αύξηση ξεπερνά το 60%, σύμφωνα με έρευνα της online πλατφόρμας κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ferryroute.com. Επιπλέον, οι τιμές των καυσίμων αυξήθηκαν κατά 128%, από 320 δολάρια ο τόνος το 2020 σε 729 δολάρια ο τόνος το 2022, με μείωση σε 579 δολάρια ο τόνος τον Ιούλιο του 2024 (αύξηση 75% σε σχέση με το 2020).

Τέλος, η μελέτη δείχνει ότι οι τιμές των ναύλων είναι χαμηλότερες όταν εξυπηρετούνται από δύο εταιρείες, αλλά υψηλότερες όταν εξυπηρετούνται από μία. 

Μακρο-οικονομία
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Μακρο-οικονομία: Περισσότερα άρθρα
Ειδικό ευρωπαϊκό ταμείο για τη στέγαση προτείνει η Ζαχαράκη – Ο σχεδιασμός και τα σενάρια για το 2025
Τη συζήτηση για ένα κρατικό στεγαστικό «κουμπαρά» άνοιξε η χρήση των εισπράξεων από το διπλάσιο ΕΝΦΙΑ από τα κλειστά τραπεζικά ακίνητα για κοινωνικές δράσης στήριξης της στέγης
Ειδικό ευρωπαϊκό ταμείο για τη στέγαση προτείνει η Ζαχαράκη – Ο σχεδιασμός και τα σενάρια για το 2025