Στην τελική ευθεία για την παρουσίαση του νομοσχεδίου που θα παρέχει κίνητρα για συγχωνεύσεις και εξαγορές επιχειρήσεων στο υπουργικό Συμβούλιο, έχουν μπει τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ).
Μάλιστα, το ΥΠΟΙΚ προσπάθησε να ετοιμάσει όλες τις διατάξεις του νομοσχεδίου για τις συγχωνεύσεις επιχειρήσεων έτσι ώστε να παρουσιαστεί στο τελευταίο συμβούλιο των υπουργών της κυβέρνησης.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Επειδή αυτό δεν κατέστη δυνατόν, σύμφωνα με πηγές του ΥΠΟΙΚ στο newsit.gr, τώρα τα στελέχη «πατάνε γκάζι» έτσι ώστε να το έχουν έτοιμο για παρουσίαση στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο του Αυγούστου.
Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο η κυβέρνηση στοχεύει μέσω της παροχής κινήτρων, φορολογικών και αναπτυξιακών, έτσι ώστε οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που αποτελούν την μεγάλη πλειοψηφία του επιχειρηματικού «χάρτη» της Ελλάδας, να μπουν σε διαδικασίες συγχωνεύσεων, εξαγορών από μεγαλύτερες, ενοποιήσεων σε μεγαλύτερα εταιρικά σχήματα.
Απώτερος στόχος, είναι φυσικά η ισχυροποίηση του ελληνικού επιχειρείν μέσα από ισχυρότερους σχηματισμούς με μεγαλύτερες αναπτυξιακές δυνατότητες, περισσότερες θέσεις εργασίας και ευκολότερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ποια κίνητρα προσφέρει το νέο νομοσχέδιο
Για να «πειστούν» οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) να μπουν στη διαδικασία των συγχωνεύσεων, το υπουργείο προσφέρει μία σειρά από κίνητρα.
Συγκεκριμένα το νομοσχέδιο περιλαμβάνει:
- Φορολογικά κίνητρα και άλλες ενισχύσεις για τις ΜμΕ για να εισέρχονται στην Εναλλακτική Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών, όπως αυξημένες αποσβέσεις των δαπανών εισαγωγής τους στη χρηματιστηριακή αγορά, ή κίνητρα και για τους επενδυτές που θα συμμετέχουν στις δημόσιες εγγραφές των ΜμΕ κατά την εισαγωγή τους στο Χρηματιστήριο. Έτσι, και για όσους επενδυτές θέλουν να τοποθετήσουν τα κεφάλαια τους σε ΜμΕ που είναι εισηγμένες στην Εναλλακτική Αγορά του Χρηματιστηρίου θα προβλέπονται εκπτώσεις στο φορολογητέο εισόδημα της τάξης του 50% του κεφαλαίου που επενδύεται και έως 300.000 ευρώ ανά έτος.
- Μείωση του κόστους εισαγωγής μέσω της «χαλάρωσης» των σημερινών αυστηρών όρων που επιβάλλουν τη δημοσίευση ενημερωτικού δελτίου για όσες εταιρείες εισάγονται στην Εναλλακτική Αγορά.
- Επέκταση του σημερινού πλαισίου για την απορρόφηση μικρών από μεγαλύτερες επιχειρήσεις, ώστε να αυξηθεί το εύρος των πιθανών συγχωνεύσεων και συνεργασιών, καθώς η μέχρι τώρα νομοθεσία δεν απέδωσε ικανοποιητικά αποτελέσματα.
- Κίνητρα για τη χρηματοδότηση επιχειρήσεων που βρίσκονται σε στάδιο ανάπτυξης με κάλυψη από κεφάλαια του ΕΣΠΑ 2021-2027 ενώ καθοριστικό ρόλο θα παίξουν και τα επενδυτικά «εργαλεία» που θα ετοιμάσει η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα.
- Φορολογικές ελαφρύνσεις που θα «πριμοδοτήσουν» εκείνες τις επιχειρήσεις που στρέφονται προς την καινοτομία.
- Τέλος, αξίζει να σημειωθεί, πως με το νέο νομοσχέδιο ενσωματώνεται πλήρως η κοινοτική οδηγία 2009/133 που αφορά το κοινό φορολογικό καθεστώς που εφαρμόζεται στις συγχωνεύσεις, διασπάσεις, μερικές διασπάσεις, εισφορές ενεργητικού και ανταλλαγές μετοχών που αφορούν εταιρείες διαφορετικών κρατών-μελών ενώ ρυθμίζει και τις διασυνοριακές συγχωνεύσεις εταιρειών.
Τι ακολουθεί από το ΥΠΟΙΚ τον Σεπτέμβριο
Στον προγραμματισμό του ΥΠΟΙΚ βρίσκεται και το νομοσχέδιο για το νέο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο βρίσκεται ήδη στο στάδιο της διαβούλευσης και αναμένεται να ακολουθήσει τις απαραίτητες κοινοβουλευτικές διεργασίες αμέσως μετά τη συζήτηση για το προσχέδιο προϋπολογισμού 2025, μέσα στον Σεπτέμβριο.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο το οποίο το οικονομικό επιτελείο είχε παρουσιάσει την άνοιξη, θα περιλαμβάνει σειρά μέτρων για την δημιουργία ενός νέου, με πιο αναπτυξιακό προσανατολισμό, πλαίσιο για τις δημόσιες επενδύσεις.
Αναλυτικά, οι αλλαγές που προβλέπει το νέο νομοσχέδιο είναι:
- Δημιουργείται Άξονας Μακροχρόνιων Δεσμεύσεων σε ορίζοντα 20ετίας για τα έργα των οποίων το κόστος ολοκλήρωσης χρονικά ξεπερνά την εκάστοτε προγραμματική περιόδου, προκειμένου να γίνεται πιο αποτελεσματικά η παρακολούθηση των έργων.
- Δημιουργείται Μητρώο Καταγραφής και Παρακολούθησης Δαπανών Συντήρησης και Λειτουργίας Έργων ΠΔΕ με ορίζοντα 10ετίας προκειμένου να παρακολουθείται και να διασφαλίζεται η ομαλή χρηματοδότηση για το χρονικό διάστημα πέραν της ολοκλήρωσής τους. Συγκεκριμένα γίνεται υποχρεωτική η υποβολή στοιχείων ως προς το εκτιμώμενο κόστος συντήρησης (συνολικό και ετήσιο), τον αρμόδιο φορέα συντήρησης και την πηγή χρηματοδότησης.
- Δημιουργείται διακριτός λογαριασμός για τη χρηματοδότηση έργων πρόληψης και αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών, την εκτέλεση και την παρακολούθηση των σχετικών πληρωμών. Στόχος είναι η ταχύτερη και αποτελεσματικότερη διαχείριση και παρακολούθηση των έργων αυτών.
- Τα μεμονωμένα έργα εντάσσονται σε ομάδες και κατηγορίες σε συνδυασμό με τους στρατηγικούς στόχους και τους Άξονες των Προγραμμάτων.
- Δημιουργείται νέος μηχανισμός παρακολούθησης και διαχείρισης των έργων, που δεν περιλαμβάνονται σε Προγράμματα (Λοιπά Έργα) απλουστεύοντας τη διαδικασία ένταξης των έργων αυτών στο ΠΔΕ.
- Εισάγεται η υποχρέωση των φορέων χρηματοδότησης να εκτιμήσουν τις δαπάνες τους και να ενημερώσουν σχετικά ως προς το ΠΔΕ μία φορά ετησίως (Σεπτέμβριος) κατά το στάδιο προετοιμασίας κατάρτισης του Κρατικού Προϋπολογισμού του επόμενου έτους συνδυαστικά με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής.
- Προβλέπεται ρύθμιση περί αυτόματης επανεγγραφής των ήδη ενταγμένων έργων στο ΠΔΕ του επόμενου έτους χωρίς προηγούμενη πρόσθετη διαδικασία.
- Ενοποιούνται δύο διαδικαστικά βήματα, αυτά της χρηματοδότησης και της κατανομής για την ταχύτερη υλοποίηση του ετήσιου προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.
- Βελτιώνονται οι όροι ένταξης των «έργων προς ωρίμανση» στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) προκειμένου να μεταφερθούν μελλοντικά στο συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα του ΠΔΕ θέτοντας ως επιπλέον κριτήριο πέραν της συνάφειας του έργου και αυτό της διαθεσιμότητας των πόρων.
- Εξορθολογίζεται η διαδικασία της υπερδέσμευσης των πιστώσεων καθώς προβλέπεται μεγαλύτερο ποσοστό απορρόφησης των ετήσιων πιστώσεων από τους φορείς χρηματοδότησης, από 60% σε 70%, και την «επιβράβευση» των φορέων χρηματοδότησης εφόσον παρουσιάσουν ικανοποιητική απορρόφηση ποσοστού 70%.
Μάλιστα, όπως δηλώνουν στο newsit.gr πηγές του ΥΠΟΙΚ, αν και βρίσκονται σε διαφορετικό στάδιο της προετοιμασίας τους για κανένα από τα δύο νομοσχέδια δεν προκύπτει ανάγκη για ουσιώδεις αλλαγές στο περιεχόμενό τους, σε σχέση με αυτά που έχουν ήδη προαναγγελθεί.