Το ΧΑ αναμένει πως, με το επερχόμενο θεσμικό πλαίσιο, οι εταιρείες στην Εναλλακτική Αγορά θα μπορούσαν να φτάσουν τις 70 έναντι των 14 που είναι σήμερα, σύμφωνα με όσα δηλώνει η Γ.Γ. του ΥΠΕΘΟΟ
Αύξηση ακόμα και κατά 30% στο πλήθος όσων εντάσσονται σε επιτυχείς ρυθμίσεις του εξωδικαστικού συμβιβασμού (λαμβάνοντας υπόψην το επερχόμενο πλαίσιο) αναμένει η κυβέρνηση, σύμφωνα με όσα δηλώνει στο newsit.gr, η γενική γραμματέας του χρηματοπιστωτικού τομέα και διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών (ΥΠΕΘΟΟ), Θεώνη Αλαμπάση.
Παράλληλα, πέρα από τις αλλαγές στον εξωδικαστικό συμβιβασμό και με αφορμή τις αλλαγές που έχει εξαγγείλει το ΥΠΕΘΟΟ, σε σχέση με τα κριτήρια εισόδου των εταιρειών στην Εναλλακτική Αγορά, η κα Αλαμπάση αναφέρει πως η Εναλλακτική Αγορά λειτουργεί 17 χρόνια, από το 2008, και έχει αυτή τη στιγμή 14 εταιρίες.
Το νομοσχέδιο το οποίο έχει ήδη παρουσιάσει η κυβέρνηση δίνει ώθηση στις ανταγωνιστικές ΜμΕ να εισέλθουν στην Εναλλακτική Αγορά, ενώ παράλληλα θα ενισχύσει και θα τονώσει το εγχώριο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Χ.Α. στα επόμενα 2 έτη αναμένεται σημαντική αύξηση, ενώ στα επόμενα 5 έτη οι εισηγμένες εταιρίες εκτιμούν ότι θα φτάσουν τις 50-70, με τις περισσότερες να μετατάσσονται μετά από κάποια χρόνια στην «κύρια» αγορά.
Πρόσφατα, ως ΥΠΕΘΟΟ, παρουσιάσετε το νομοσχέδιο για την κεφαλαιαγορά, το οποίο περιλαμβάνει κίνητρα για επενδύσεις, αναβάθμιση των ελέγχων, αλλά και εποπτεία και κυρώσεις για τα crypto. Θα θέλατε να μας επισημάνετε τα σημαντικότερα μέτρα που αφορούν τα κίνητρα και τις παρεμβάσεις ενίσχυσης του χρηματιστηρίου;
Το κατατεθέν νομοσχέδιο περιλαμβάνει πληθώρα παρεμβάσεων με κύριο και βασικό στόχο την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς.
Οι πυλώνες του περιλαμβάνουν την ενίσχυση της ζήτησης, την προώθηση κινήτρων για την εισαγωγή ιδίως μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο Χρηματιστήριο, την ενίσχυση του ρυθμιστικού πλαισίου για τα κρυπτονομίσματα αλλά και τη θεσμική ενίσχυση των εποπτικών μηχανισμών, δηλ. της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της Τράπεζας της Ελλάδος. Μιλώντας πιο συγκεκριμένα, για την ενίσχυση του Χρηματιστηρίου θεσπίζονται φορολογικά κίνητρα για τους επενδυτικούς αγγέλους, αυξημένες εκπτώσεις δαπανών από τα έσοδα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την εισαγωγή τους στο ΧΑ, καθώς και μείωση του φόρου από 15% σε 5% στο εισόδημα από τόκους εισηγμένων εταιρικών ομολόγων των φυσικών προσώπων που είναι φορολογικοί κάτοικοι της χώρας.
Πέραν αυτών, ενισχύεται η Εναλλακτική Αγορά με φορολογικά κίνητρα και με διευκόλυνση της μεταφοράς των κινητών αξιών από την Αγορά Αξιών.
Επίσης, θεσπίζεται η δυνατότητα εισαγωγής στο Χρηματιστήριο, μετοχών με Πολλαπλά Δικαιώματα Ψήφου.
Παράλληλα, αυξάνεται το όριο για την έκδοση πληροφοριακού δελτίου αντί ενημερωτικού δελτίου σε δημόσιες προσφορές κινητών αξιών.
Ρυθμίζεται ακόμα το πλαίσιο που διέπει τα ομολογιακά δάνεια με ομολογίες εισηγμένες σε ρυθμιζόμενη αγορά ως προς την απαιτούμενη απαρτία για τη λήψη αποφάσεων.
Επεκτείνεται, επίσης, και σε περιπτώσεις συγχώνευσης εισηγμένων με μη εισηγμένες εταιρείες το καθεστώς εκποίησης μετοχών δικαιούχων που δεν έχουν εμφανιστεί.
Επεκτείνεται και αποσαφηνίζεται ο θεσμός των συλλογικών λογαριασμών (omnibus accounts) για ΟΣΕΚΑ (Οργανισμούς Συλλογικών Επενδύσεων σε Κινητές Αξίες) και ΟΕΕ (Οργανισμούς Εναλλακτικών Επενδύσεων), εκσυγχρονίζεται το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις Ανώνυμες Εταιρίες Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (Α.Ε.Ε.Α.Π.) με μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων και μείωση της γραφειοκρατίας.
Γιατί το ΥΠΕΘΟΟ θέλει να περάσει τώρα αυτό το νομοσχέδιο για την ενίσχυση κεφαλαιαγοράς και με ποιο τρόπο εκτιμάτε πως μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και, έτσι την ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας; Έχετε εκτίμηση πόσες επιχειρήσεις θα μπορούσαν να εισέλθουν στην εναλλακτική αγορά με βάση το νέο καθεστώς που θα φέρει το νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΟΟ;
Σημείο εκκίνησης ήταν η Εθνική Στρατηγική για την Ανάπτυξη της Κεφαλαιαγοράς, που ολοκληρώθηκε με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση το 2023.
Έκτοτε και με βάση τα αποτελέσματα, με τη συνεργασία όλων των αρμόδιων θεσμικών φορέων, προχωρήσαμε σε μια εκτεταμένη δέσμη μέτρων για την ενίσχυση των κεφαλαιαγορών, που έρχεται σήμερα στην ψήφιση.
Η εύρυθμη λειτουργία της κεφαλαιαγοράς είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική ανάπτυξη και την τόνωση της πραγματικής οικονομίας μέσω της μεγαλύτερης απελευθέρωσης κεφαλαίων. Ειδικά για μια χώρα που ο επιχειρηματικός της χάρτης έχει κυρίως μικρομεσαίες εταιρίες, τα οφέλη που αναδεικνύονται είναι σημαντικά. Η Εναλλακτική Αγορά λειτουργεί 17 χρόνια, από το 2008, και έχει αυτή τη στιγμή 14 εταιρίες. Το νομοσχέδιο δίνει ώθηση στις ανταγωνιστικές ΜμΕ να εισέλθουν στην ΕΝ.Α., ενώ παράλληλα θα ενισχύσει και θα τονώσει το εγχώριο επενδυτικό ενδιαφέρον. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Χ.Α. στα επόμενα 2 έτη αναμένεται σημαντική αύξηση, ενώ στα επόμενα 5 έτη οι εισηγμένες εταιρίες εκτιμούν ότι θα φτάσουν τις 50-70, με τις περισσότερες να μετατάσσονται μετά από κάποια χρόνια στην «κύρια» αγορά.
Πώς σχετίζεται το νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΟΟ για την ενίσχυση της ελληνικής κεφαλαιαγοράς με τις κινήσεις -σε κοινοτικό επίπεδο – για την διαμόρφωσης μίας ενιαίας ευρωπαϊκής κεφαλαιαγοράς; Πως προχωράν αυτές οι κινήσεις (σε ευρωπαϊκό επίπεδο) και πόση σημασία έχουν για την ευρωπαϊκή οικονομία, ειδικά μετά τα νέα δεδομένα που διαμορφώνει η διεθνής εμπορική πολιτική Τραμπ;
Το νομοσχέδιο αποσκοπεί στην ενίσχυση της ελληνικής κεφαλαιαγοράς, στην κατεύθυνση που έχει χαράξει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με το σχέδιο δράσης για την Ένωση των Κεφαλαιαγορών για μια πράσινη και ψηφιακή ελληνική κεφαλαιαγορά.
Οι διατάξεις ενδυναμώνουν τους εποπτικούς μηχανισμούς και διευκολύνουν την πρόσβαση στη χρηματοδότηση για επιχειρήσεις και επενδυτές.
Ιδίως ο εκσυγχρονισμός της ελληνικής κεφαλαιαγοράς, η προσαρμογή στην καινοτόμα και ψηφιακή εποχή, καθώς και οι διατάξεις όπως ενδεικτικά ως προς την αύξηση του ορίου για επιτρεπτή έκδοση πληροφοριακού δελτίου αντί ενημερωτικού δελτίου σε δημόσιες προσφορές κινητών αξιών (για συνολική ανταλλακτική αξία στην Ένωση), στοχεύουν στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας και είναι καθοριστικές ειδικά μετά τα νέα δεδομένα που διαμορφώνει η διεθνής εμπορική πολιτική.
Επομένως, θα μπορούσε να πει κανείς ότι η Ελλάδα υλοποιεί έμπρακτα βήματα προς μια ενιαία και βαθιά ευρωπαϊκή κεφαλαιαγορά, ως προϋπόθεση για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως διαπιστώθηκε σχετικά και στην έκθεση Draghi.
Πάμε τώρα, από το πως μπορούν να αυξήσουν τη ρευστότητα τους οι οικονομικά ενεργές επιχειρήσεις (βλ. νομοσχέδιο για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς κλπ) στο πως μπορούν να ανταπεξέλθουν οι οφειλέτες στα χρέη τους. Λίγες μέρες, πριν την παρουσίαση του νομοσχεδίου για την κεφαλαιαγορά παρουσιάσατε, ως ΥΠΕΘΟΟ, ένα σύνολο σχετικών παρεμβάσεων με σημαντικότερη την αύξηση των εισοδηματικών και περιουσιακών ορίων προκειμένου να χαρακτηριστεί ένας οφειλέτης ως επιλέξιμος της υποχρεωτικής αποδοχής του εξωδικαστικού συμβιβασμού. Γιατί προβήκατε σε αυτήν την κίνηση ως ΥΠΕΘΟΟ; Δηλαδή εκτιμάτε πως με βάση τα μέχρι τώρα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια έχει εξαντληθεί η «δεξαμενή» των οφειλετών που θα μπορούσαν να ενταχθούν στον εξωδικαστικό συμβιβασμό; Με βάση τα νέα όρια, πόσοι οφειλέτες θα μπορούσαν υποθετικά να ενταχθούν σε αυτό το μηχανισμό;
Εκτός της πολύ σημαντικής παρέμβασης στην οποία αναφέρεστε για τον διπλασιασμό των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων της περιμέτρου των οφειλετών για την υποχρεωτική ρύθμιση από τους πιστωτές, επιτρέψτε μου να αναφερθώ και στις υπόλοιπες πρωτοβουλίες διότι συνολικά πλαισιώνουν ένα δίχτυ προστασίας εξαιρετικά ανθεκτικό.
Στη διαδικασία ρύθμισης μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού νομοθετούμε επιπλέον την υποχρέωση του πιστωτή να έχει καταθέσει τουλάχιστον 3 μήνες προ της διενέργειας του πλειστηριασμού έγγραφη πρόταση ρύθμισης στον οφειλέτη.
Αναφορικά με τη διαδικασία πτώχευσης νομοθετούμε την απαλλαγή του οφειλέτη για τον οποίο δεν ανοίγει πτωχευτική διαδικασία αλλά καταχωρείται στο Μητρώο Φερεγγυότητας, την επέκταση των προθεσμιών ώστε να μπορεί ο ευάλωτος οφειλέτης να μπει στο ενδιάμεσο πρόγραμμα και τέλος στην επέκταση της δυνατότητας ρύθμισης δανείων με εγγύηση Ελληνικού Δημοσίου μέσω της διαδικασίας εξυγίανσης.
Τώρα, ερχόμενη στον εξωδικαστικό, η δεξαμενή των οφειλετών τροφοδοτείται σταθερά με νέους αιτούντες μηνιαία εδώ και αρκετά μεγάλο διάστημα, διατηρώντας σε υψηλά επίπεδα την εισροή οφειλετών στο εργαλείο του εξωδικαστικού μηχανισμού.
Η παρέμβαση αυτή της υποχρεωτικότητας ήρθε για να αυξήσουμε τις επιτυχείς εκβάσεις, στοχεύοντας κυρίως στην ένταξη της μεσαίας τάξης που επιθυμεί να ρυθμίσει τις οφειλές και να επανέλθει στην κανονικότητα.
Οι εκτιμήσεις των νέων μέτρων δείχνουν αύξηση της τάξης του 25%-30% στις επιτυχείς ρυθμίσεις, σε ένα ρεαλιστικό -αν όχι μετριοπαθές- σενάριο.
Η παρέμβαση αυτή μελετήθηκε προσεκτικά και ανταποκρίνεται στην στόχευση του Υπουργείου για επιτάχυνση στους ρυθμούς διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, αλλά παράλληλα, παρέχει και μια ουσιαστική ανακούφιση ότι ο οφειλέτης που εντάσσεται στα όρια αυτά (που σημειωτέον αποτελούν την πλειοψηφία του χαρτοφυλακίου των εταιριών διαχείρισης απαιτήσεων) θα λάβει με βεβαιότητα μια πρόταση ρύθμισης της οφειλής του.
Πέραν από τους οφειλέτες, οι οποίοι έχουν φτάσει στο «μη παρέκει» και έτσι μπαίνουν στο εξωδικαστικό συμβιβασμό, υπάρχουν και οι οφειλέτες που βρίσκονται σε μία γκρίζα ζώνη μεταξύ του «μη παρέκει» και της δυνατότητας να πληρώνουν κανονικά τα χρέη τους. Σε σχέση με αυτούς τι έχει κάνει ή/και τι προγραμματίζει να κάνει το ΥΠΕΘΟΟ;
Η πολιτεία και όλοι μας στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών αναγνωρίζουμε ότι η διαχείριση του ιδιωτικού χρέους δεν αφορά μόνο όσους έχουν φτάσει σε αδιέξοδο, αλλά και εκείνους που βρίσκονται στη λεγόμενη «γκρίζα ζώνη», δηλαδή οφειλέτες που, αν και δεν έχουν καταστεί αφερέγγυοι, αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην αποπληρωμή των υποχρεώσεών τους. Είναι βασικός μας στόχος να ενισχύσουμε το πλαίσιο προστασίας και αυτών των πολιτών και των επιχειρήσεων, ώστε να μη φτάσουν σε οριακό σημείο. Συνεχώς αναπτύσσουμε, υλοποιούμε και παρέχουμε τα εργαλεία και τις λύσεις που χρειάζονται για να διαχειριστούν τις υποχρεώσεις τους.
Πιο συγκεκριμένα ενισχύουμε την πρόσβαση στην ενημέρωση με υπηρεσίες απομακρυσμένες μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας myEGDIX.live.gov.gr αλλά κ μέσω του πανελλαδικού δικτύου των Κέντρων Ενημέρωσης & Υποστήριξης Δανειοληπτών για στοχευμένη ενημέρωση και εξατομικευμένες λύσεις αναφορικά με τα διαθέσιμα εργαλεία ρύθμισης οφειλών.
Επίσης, ενεργοποιούμε τον Μηχανισμό Έγκαιρης Προειδοποίησης που επιτρέπει στους εν δυνάμει οφειλέτες να εντοπίζουν έγκαιρα πιθανές οικονομικές δυσκολίες και να λαμβάνουν καθοδήγηση για την αποφυγή επιδείνωσης της κατάστασής τους. Ο μηχανισμός αυτός λειτουργεί ως «σύστημα συναγερμού», βοηθώντας νοικοκυριά και επιχειρήσεις να αναλάβουν δράση προτού οι οφειλές τους καταστούν μη διαχειρίσιμες.
Παράλληλα, Επεκτείνουμε και βελτιώνουμε συνεχώς τα υφιστάμενα προγράμματα ρύθμισης οφειλών, ώστε να υποστηρίξουμε όσους βρίσκονται σε αυτή τη «γκρίζα ζώνη», και προχωράμε σε όσο γίνεται μεγαλύτερη απλοποίηση των διαδικασιών προκειμένου να μειώνεται η γραφειοκρατία και να επιλύονται γρηγορότερα τα ζητήματα που προκύπτουν.
Επίσης, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην πρόληψη, ενισχύοντας τις χρηματοοικονομικές γνώσεις των πολιτών ώστε να λαμβάνουν πιο ορθολογικές αποφάσεις, να αποφεύγουν τον υπερδανεισμό και να διαχειρίζονται καλύτερα τα οικονομικά τους, μέσω της Εθνικής Στρατηγικής για τον Χρηματοοικονομικό Αλφαβητισμό.
Η αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους απαιτεί διαρκή επαγρύπνηση και ευελιξία. Γι’ αυτό, παρακολουθούμε συνεχώς τις εξελίξεις, αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες της κοινωνίας και προσαρμόζουμε τις πολιτικές μας, ώστε να προσφέρουμε δίκαιες και βιώσιμες λύσεις. Η προσπάθεια είναι συνεχής και στόχος μας παραμένει η στήριξη των πολιτών και των επιχειρήσεων, με ουσιαστικά εργαλεία και αποτελεσματικές παρεμβάσεις που διατηρούν παράλληλα την ισορροπία μεταξύ κοινωνικών αναγκών και οικονομικής ανάπτυξης, μέσα σε ένα υγιές πλαίσιο ανταγωνισμού.