Σε πλήρη εφαρμογή έχουν τεθεί από την Παρασκευή (1.3.2024) τα τέσσερα νέα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης να κάνει λόγο για ήδη συντελεσμένες μειώσεις τιμών σε χιλιάδες προϊόντα, αφήνοντας ανοιχτό «παράθυρο» και για νέες παρεμβάσεις.
Άλλωστε, κατά την διάρκεια αυτοψίας σε σούπερ μάρκετ την πρώτη ημέρα εφαρμογής των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας, ο υπουργός Κώστας Σκρέκας μίλησε για 3.900 μειωμένες τιμές προϊόντων, μεταξύ των οποίων το πολυσυζητημένο βρεφικό γάλα, του οποίου η τιμή υποχώρησε κατά 15%.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Συνολικά, υπολογίζεται πως τα μέτρα έχουν ήδη οδηγήσει σε σημαντικές μειώσεις τιμών χονδρικής στις 7 κατηγορίες προϊόντων, και συγκεκριμένα: στις βρεφικές και παιδικές πάνες η μέση μείωση τιμής ανέρχεται σε 18,1%, στα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα conditioner 17%, στις οδοντόκρεμες 15,1%, στα απορρυπαντικά ρούχων 15,6%, στα απορρυπαντικά πιάτων 16%, στα καθαριστικά παντός είδους 15,8% και στα σαπούνια 12,7%. Μείωση τιμής καταγράφηκε σε 108 διαφορετικές μάρκες.
Με βάση τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα, μάλιστα, ο υπουργός Ανάπτυξης κάλεσε σε συνέχεια των προσπαθειών έτσι ώστε να μειωθεί σε μόνιμη βάση ο πληθωρισμός, ενώ δεν αποκλείεται να επεκταθούν τα μέτρα και σε περισσότερες κατηγορίες προϊόντων των οποίων οι τιμές είναι αδικαιολόγητα υψηλές.
Σε τι αφορούν τα 4 νέα μέτρα
1. Οι προμηθευτές υποχρεούνται να μειώσουν τις προσφορές προς τους λιανεμπόρους κατά 30% με την υποχρέωση να μειώσουν ισόποσα τις τιμές τιμοκαταλόγου, για τις εξής κατηγορίες προϊόντων: γενικά καθαριστικά προϊόντα (απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες) και προϊόντα προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες).
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
2. Επιβάλλεται πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα, το οποίο ισούται με το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων.
3. Οι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ απαγορεύεται να αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων και να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες για σχεδόν όλα τα προϊόντα που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ, ενώ εξαιρούνται τα νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια), εκείνα με άμεσες ημερομηνίες λήξης, καθώς και ορισμένα διαρκή καταναλωτικά αγαθά, όπως τα ρούχα.
4. Οι προμηθευτές νωπών προϊόντων (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) οφείλουν να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Ωστόσο, επιτρέπονται παροχές για επιστροφές προϊόντων και φύρα, στο 3% της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων και άλλων παροχών.