Μακρο-οικονομία

Οι Έλληνες ξόδεψαν 35 δισ. ευρώ στις online αγορές τους το 2023

Λόγω των κινητών τηλεφώνων και των υπόλοιπων έξυπνων συσκευών, το διαδίκτυο έγινε ο βασικός τρόπος ύπαρξης μιας επιχείρησης και οι διαδικτυακές αγορές αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας των ανθρώπων. Οι υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου έπρεπε να προσαρμοστούν για να ανταποκριθούν σε αυτή την εξέλιξη.

Συγκεκριμένα, το πολύ υψηλό ποσοστό των ανθρώπων που πραγματοποιούν online αγορές υποδηλώνει ότι σχεδόν όλοι αισθάνονται άνετα με τις διαδικτυακές αγορές. Στην Ελλάδα, οι αριθμοί είναι αρκετά εντυπωσιακοί, σύμφωνα με την «Έκθεση 2023 για το ηλεκτρονικό εμπόριο» του Ομίλου Nexi που αναλύει τις προκλήσεις, τις συνθήκες και τις ευκαιρίες για το ηλεκτρονικό εμπόριο στη Σκανδιναβία (Δανία, Νορβηγία, Σουηδία), στην περιφέρεια DACH (Αυστρία, Γερμανία, Ελβετία) και στην περιφέρεια CSEE (Κροατία, Ελλάδα).

Σύμφωνα με την έκθεση του Nexi, τo 94% των χρηστών του διαδικτύου δήλωσαν ότι αγοράζουν σε μηνιαία βάση και τo 56% των χρηστών αναφέρουν ότι πληρώνουν με κάρτα. To 49% των χρηστών του διαδικτύου αναφέρουν ότι αγοράζουν τοπικά στην Ελλάδα, ενώ τo 50% των συνολικών δαπανών στο ηλεκτρονικό εμπόριο κατανέμεται σε φυσικά αγαθά.

To 27% των χρηστών του διαδικτύου αναφέρουν ότι πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές λόγω των χαμηλότερων τιμών.

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ, οι συναλλαγές με κάρτες αυξήθηκαν κατακόρυφα, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τις αναλήψεις μετρητών το 2022. Αυτή η ανοδική πορεία σηματοδοτεί μια αλλαγή παραδείγματος στις προτιμήσεις των καταναλωτών, αντανακλώντας εμπιστοσύνη στις ψηφιακές λύσεις πληρωμών.

Το φύλο

Όσον αφορά τις διαφορές μεταξύ των φύλων σε σχέση με τη συμπεριφορά τους απέναντι στις διαδικτυακές αγορές, οι Έλληνες τείνουν να αγοράζουν διαδικτυακά λίγο περισσότερο, αν και οι Ελληνίδες δεν απέχουν πολύ.

Ο μεγάλος αριθμός ατόμων που πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές σε διάφορες πληθυσμιακές ομάδες καταδεικνύει τη δύναμη του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Οι ηλικίες και οι γενιές 

Σχετικά με τη διαφορά γενεών στις διαδικτυακές αγορές, το χάσμα είναι αρκετά στενό. Οι Μillennials εξακολουθούν να «ηγούνται» των διαδικτυακών αγορών, ενώ αντίστοιχα δυναμικά ακολουθούν η Gen X και η Gen Z. Οι Baby Boomers δεν απέχουν πολύ. Όλοι φαίνεται να έχουν την τάση να πραγματοποιούν πολύ τακτικά διαδικτυακές αγορές.

Ο κύριος λόγος που οι καταναλωτές κάνουν online αγορές

Ο κυριότερος λόγος που οι Έλληνες πραγματοποιούν online αγορές είναι οι χαμηλότερες τιμές σε ποσοστό 27%. Αμέσως μετά έρχονται η εξοικονόμηση χρόνου (18%), το βολικό/απλό (16%) και η εύκολη σύγκριση τιμών (15%).

Ακολουθούν η μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων (8%), ότι οι καταναλωτές δεν εξαρτώνται από τις ώρες λειτουργίας των καταστημάτων (5%), η αποφυγή της πολυκοσμίας (3%) και της αναμονής σε μεγάλες ουρές (3%), αλλά και οι μοναδικές επιλογές (2%).

Η υπερίσχυση των φυσικών αγαθών

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα για το 2023, οι Έλληνες δαπανούν περισσότερα για φυσικά αγαθά, τα οποία αντιπροσωπεύουν συνολικά το 50% των συνολικών δαπανών. Δεύτερα έρχονται τα ταξίδια με ποσοστό 31%, ενώ οι υπηρεσίες αντιπροσωπεύουν το 19% των συνολικών δαπανών μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου.

Στα 34,9 δισ. ευρώ ανέρχονται οι συνολικές δαπάνες για διαδικτυακές αγορές, από τις οποίες 17,5 δισ. ευρώ αφορούν φυσικά αγαθά, 10,7 δισ. ευρώ ταξίδια και 6,7 δισ. ευρώ υπηρεσίες.

Πού ξοδεύουν περισσότερο οι Έλληνες

Οι Έλληνες θέλουν να έχουν τα σπίτια τους καλά εξοπλισμένα με σύγχρονες συσκευές και λευκά είδη, διατηρώντας παράλληλα καλή και τη δική τους εμφάνιση.

Γι’ αυτό ξοδεύουν 3,1 δισ. ευρώ για ηλεκτρικές οικιακές συσκευές, 2,6 δισ. ευρώ για λευκές συσκευές και 2,4 δισ. ευρώ για ρούχα. Σε σύγκριση με άλλες κατηγορίες, αυτές οι τρεις αντιπροσωπεύουν το 47% των συνολικών δαπανών για φυσικά αγαθά.

Ακολουθούν τα παπούτσια με 1,7 δισ. ευρώ, τα προϊόντα ομορφιάς (π.χ. μακιγιάζ, περιποίηση δέρματος και μαλλιών κ.λπ.) με 1,1 δισ. ευρώ, τα είδη παντοπωλείου και τα είδη έτοιμων γευμάτων επίσης με 1,1 δισ. ευρώ και τα είδη φαρμακείου με 0,8 δισ. ευρώ, τα παιδικά ρούχα και παιχνίδια με 0,6 δισ. ευρώ, τα «φυσικά» προϊόντα (π.χ. CD, βιβλία, ταινίες, παιχνίδια κ.λπ.) με 0,5 δισ. ευρώ. 

Έπονται τα αξεσουάρ (κοσμήματα, ρολόγια, γάντια, τσάντες, καπέλα κ.λπ.) με 0,5 δισ. ευρώ, εξαρτήματα αυτοκινήτου, μοτοσικλέτας και σκάφους με 0,4 δισ. ευρώ, εξοπλισμός αθλητισμού και αναψυχής με 0,3 δισ. ευρώ, προϊόντα για ζώα με 0,3 δισ. ευρώ, προϊόντα κατασκευών και κηπουρικής με 0,2 δισ. ευρώ

Άλλες κατηγορίες που ξοδεύουν οι Έλληνες είναι τα γυαλιά και φακοί οράσεως με 0,2 δισ. ευρώ, όπως και το αλκοόλ, τα εσωτερικά φωτιστικά και εξαρτήματα αλλά και τα ερωτικά και σεξουαλικά παιχνίδια με 0,1 δισ. ευρώ το καθένα.

Μακρο-οικονομία
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Μακρο-οικονομία: Περισσότερα άρθρα
Ειδικό ευρωπαϊκό ταμείο για τη στέγαση προτείνει η Ζαχαράκη – Ο σχεδιασμός και τα σενάρια για το 2025
Τη συζήτηση για ένα κρατικό στεγαστικό «κουμπαρά» άνοιξε η χρήση των εισπράξεων από το διπλάσιο ΕΝΦΙΑ από τα κλειστά τραπεζικά ακίνητα για κοινωνικές δράσης στήριξης της στέγης
Ειδικό ευρωπαϊκό ταμείο για τη στέγαση προτείνει η Ζαχαράκη – Ο σχεδιασμός και τα σενάρια για το 2025