Μακρο-οικονομία

Οίκοι αξιολόγησης: Χαμηλά ο πήχης των προσδοκιών για νέες αναβαθμίσεις – Ποιοι είναι οι κρίσιμοι παράγοντες

Με την έναρξη του «χορού» των αξιολογήσεων από τους διεθνείς οίκους αξιoλόγησης (Moody’s, Fitch, DBRS κλπ.) και για τη νέα σεζόν, «φουντώνουν» και οι προσδοκίες για νέες αναβαθμίσεις του ελληνικού αξιόχρεου.

Ιδιαίτερα οι προσδοκίες συγκεντρώνονται σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό στη Moody’s με την έκθεση της να αναμένεται στις 13 Σεπτεμβρίου. Και αυτό γιατί η Moody’s είναι και ο μοναδικός από τους μεγάλους οίκους αξιολόγησης ο οποίος δεν έχει «δώσει» στην Ελλάδα την επενδυτική βαθμίδα, διατηρώντας την σε επίπεδο Ba1, δηλαδή μία βαθμίδα κάτω από την επενδυτική. Χθες (06.09.2024), ο κανδικός οίκος της DBRS Morningstar προχώρησε σε αναβάθμιση των προοπτικών (trend) του ελληνικού αξιόχρεου σε θετικές από σταθερές, επιβεβαιώνοντας το αξιόχρεο στη βαθμίδα ΒΒΒ (low).

Ωστόσο, πηγές του newsit.gr στο υπουργείο Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ) κατεβάσουν τον πήχη των προσδοκιών για το επόμενο διάστημα. Ο λόγος είναι πως η ελληνική οικονομία έχει ακόμα δρόμο να διανύσει προκειμένου να δει τους οίκους αξιολόγησης να την ανεβάζουν πιο ψηλά στην κλίμακα της πιστοληπτικής αξιοπιστίας.

Πέραν του -ακόμα- πολύ υψηλού επίπεδου του δημοσίου χρέους, στο 161% του ΑΕΠ, υπάρχει και άλλος ένας σημαντικός παράγοντας που θα κρίνει το πότε θα έρθουν οι νέες αναβαθμίσεις.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι διεθνείς οίκοι αξιολόγησης δεν πρόκειται να προχωρήσουν σε καμία περαιτέρω αναβάθμιση του ελληνικού αξιόχρεου εάν πρώτα δεν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα Ηρακλής ΙΙΙ, ούτως ώστε να υπάρξει περαιτέρω βελτίωση του NPL ratio, δηλαδή του δείκτη μη εξυπηρετούμενων δανείων, των λεγόμενων «κόκκινων», ο οποίος προκύπτει από τον λόγο των μη εξυπηρετούμενων δανείων προς το σύνολο των πιστώσεων που έχει χορηγηθεί από τις τράπεζες, εκφρασμένος ως ποσοστό. Η πτώση του προς το 3%, και κάτω από αυτό, θεωρείται κρίσιμη για να φτάσει η Ελλάδα τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. 

Σημειώνεται, πως το NPL ratio έχει δύο τρόπους να βελτιωθεί, είτε μέσω της μείωσης του αριθμητή, δηλαδή των κόκκινων δανείων, είτε μέσω της αύξησης του παρονομαστή, δηλαδή μέσω της πιστωτικής επέκτασης, με τον Ηρακλή ΙΙΙ, όπως και τα δύο προηγούμενα προγράμματα, να στοχεύουν στην απομείωση των NPL.

Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει μέσα στον Σεπτέμβριο να καταθέσει αίτημα στη DG Comp για την αύξηση του ορίου κρατικών εγγυήσεων έως 1 δισ. ευρώ, καθώς προέκυψαν ανάγκες μεγάλων τιτλοποιήσεων κόκκινων δανείων από την ένταξη των χαρτοφυλακίων της Attica Bank και της Παγκρήτιας, που δεν καλύπτονται με το αρχικό ποσό των εγγυήσεων. Ας σημειωθεί, ότι η DBRS τοποθετεί το κόστος εξυγίανσης των δύο τραπεζών με την ένταξη των κόκκινων δανείων τους στον Ηρακλή ΙΙΙ σχεδόν στα 800 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον, η τρίτη εκδοχή του προγράμματος ενέχει την πιθανότητα οι εγγυήσεις που παρέχει το Δημόσιο στις τράπεζες να εγγραφούν λογιστικά στο ελληνικό χρέος, δηλαδή ένα συνολικό ποσό που μπορεί να φτάνει από 2,5 έως 3 δισ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται, πως το παραπάνω είναι μία νέα συνθήκη καθώς οι εγγυήσεις των Ηρακλής Ι και ΙΙ δεν επιβάρυναν το χρέος του ελληνικού Δημοσίου.

Μακρο-οικονομία
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Μακρο-οικονομία: Περισσότερα άρθρα
Ειδικό ευρωπαϊκό ταμείο για τη στέγαση προτείνει η Ζαχαράκη – Ο σχεδιασμός και τα σενάρια για το 2025
Τη συζήτηση για ένα κρατικό στεγαστικό «κουμπαρά» άνοιξε η χρήση των εισπράξεων από το διπλάσιο ΕΝΦΙΑ από τα κλειστά τραπεζικά ακίνητα για κοινωνικές δράσης στήριξης της στέγης
Ειδικό ευρωπαϊκό ταμείο για τη στέγαση προτείνει η Ζαχαράκη – Ο σχεδιασμός και τα σενάρια για το 2025