Έντονος προβληματισμός φαίνεται να διακατέχει τους Κινέζους μεγαλομετόχους του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) για όσα συμβαίνουν στην Ερυθρά Θάλασσα (επιθέσεις των Χούθι σε πλοία) τα οποία επιβαρύνουν τα οικονομικά μεγέθη του ΟΛΠ και τις προοπτικές της εισηγμένης, τουλάχιστον για όσο διαρκεί η κρίση στην Ερυθρά.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε οικονομικές εκθέσεις της διοίκησης του ΟΛΠ, το λιμάνι του Πειραιά, που βασίζεται κυρίως σε φορτία διαμετακόμισης από την Ασία λόγω απόστασης από τα κέντρα παραγωγής της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), θα μπορούσε να χάσει ανταγωνιστικότητα και χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αποφυγή πλοίων μέσω της Ερυθράς θάλασσας.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η πρόσφατη γεωοικονομική αστάθεια με αποφυγή διέλευσης της Ερυθράς από την πλειοψηφία των εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ο περίπλους της Αφρικής αυξάνουν το κόστος μεταφοράς.
Όπως παραδέχεται ο ΟΛΠ, η διακοπή της διέλευσης των πλοίων από την Ερυθρά θάλασσα και η αναδρομολόγηση με τον περίπλου της Αφρικής από την Ασία για την Ευρώπη (και το αντίθετο) αντί διαμέσου της Μεσογείου πλήττει το γεωγραφικό πλεονέκτημα του Πειραιά ως το πρώτο ηπειρωτικό λιμάνι της Ε.Ε. μετά την διέλευση από τη διώρυγα του Σουέζ.
Ειδικότερα, ο περίπλους της Αφρικής, έχει οδηγήσει όλες τις εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όχι μόνο στην αναδιάταξη των δρομολογίων, αλλά και στην εξέταση εναλλακτικών λιμένων ως σημείων μεταφόρτωσης, καθώς κάνει αποδοτικότερο τον κατάπλου σε λιμάνια στο δυτικό άκρο της Μεσογείου και τη τροφοδοσία της ανατολικής Μεσογείου μέσω πλοίων διανεμητών (feeder ships).
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η διοίκηση του ΟΛΠ «βλέπει» και κάποια σενάρια ως προς τη διάρκεια της κρίσης και τις επιπτώσεις. Στο πλέον πιθανό, σύμφωνα με τον ΟΛΠ, με σταθμισμένη πιθανότητα πραγματοποίησης 65%, η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2024 με αρνητική επίδραση στο ρυθμό ανάπτυξης για το 2024 (-21,6% σε σχέση με το 2023).
Σενάριο με ποσοστό πιθανότητας 25% αναφέρει ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί στις αρχές του 2025 έχοντας αρνητική επίδραση 32,5% στο ρυθμό ανάπτυξης για το 2024, ενώ πιθανότητα 10% υπάρχει για ομαλοποίηση από τις αρχές του 2027 με αρνητική επίδραση στο ρυθμό ανάπτυξης για το 2024 ύψους 32,5%, για το 2025 -19,7% και για το 2026 -12,8% σε σύγκριση με το 2023.
Η τροποποίηση του δικτύου μεταφόρτωσης και διανομής εμπορευματωκιβωτίων δεν μπορεί να γίνει σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα και έχει και οικονομικό κόστος.
Κατά συνέπεια, η επίπτωση στα οικονομικά μεγέθη καθώς και στους όγκους εξυπηρέτησης της εταιρείας μέσω του τερματικού σταθμού του Προβλήτα Ι στον Πειραιά θα εξαρτηθεί από τη διάρκεια της αστάθειας στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς και στο βαθμό αναδιάταξης των δικτύων που δεν μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα.