Τι υποστήριξαν οι συγκοινωνιολόγοι για τα οδικά έργα και ποια είναι η επόμενη ημέρα για την Αττική
Η ανάπτυξη νέων οδικών υποδομών και η αναβάθμιση των υφιστάμενων οδικών δικτύων βρίσκονται στην καρδιά του σχεδιασμού για μια πιο λειτουργική και σύγχρονη Ελλάδα.
Με τη συμφόρηση στους αστικούς ιστούς να αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο, η ανάγκη για περιφερειακά οδικά δίκτυα και στρατηγικές παρεμβάσεις καθίσταται επιτακτική, σύμφωνα με όσα παρουσιάστηκαν χθες (27.1.2025) στην Ημερίδα του Συλλόγου Ελλήνων συγκοινωνιολόγων.
Στην Αττική, όπου ο κυκλοφοριακός φόρτος δοκιμάζει καθημερινά την αντοχή των πολιτών, προγραμματίζονται μεγάλες αλλαγές. Στο επίκεντρο βρίσκονται οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς περιοχές όπως η Ραφήνα, το Ελληνικό και η Δυτική Περιφερειακή. Παράλληλα, η κατασκευή αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα Ελευσίνα – Οινόφυτα αναμένεται να βελτιώσει τη σύνδεση της Δυτικής Αττικής με τη Βοιωτία, ενώ η ανισοπεδοποίηση σηματοδοτούμενων κόμβων σε κεντρικούς άξονες, όπως η Λεωφόρος Βουλιαγμένης, υπόσχεται πιο ασφαλή και γρήγορη μετακίνηση.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στη βελτίωση της Λεωφόρου Κηφισού, μιας από τις πιο επιβαρυμένες οδικές αρτηρίες της πρωτεύουσας. Εκτός από τη διαχείριση των συμβάντων, σχεδιάζονται παρεμβάσεις για την αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας του δρόμου. Επιπλέον, η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης θεωρείται ένα ακόμα σημαντικό βήμα για την αποσυμφόρηση της Αττικής.
Ωστόσο, τα φιλόδοξα σχέδια δεν περιορίζονται στα όρια της πρωτεύουσας. Στα υπεραστικά έργα, η αναβάθμιση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο αποτελεί κομβικό έργο για την ασφάλεια και την ανάπτυξη του νησιού. Παράλληλα, η συντήρηση και αναβάθμιση των βασικών αξόνων της Εγνατίας Οδού, εντάσσονται σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τη βελτίωση της διασύνδεσης σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στη στρατηγική προετοιμασία με την ωρίμανση νέων έργων μέσω ρεαλιστικών μελετών σκοπιμότητας και κόστους-οφέλους. Με τη στροφή σε μια βιώσιμη ανάπτυξη και την ενίσχυση των μεταφορών, η Ελλάδα φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα σύγχρονο, ασφαλές και αποδοτικό οδικό δίκτυο που θα αποτελέσει τη βάση για την οικονομική και κοινωνική της πρόοδο.
Νέο Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας: Στόχος η Μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων
Με την οδική ασφάλεια να αποτελεί ζήτημα ζωτικής σημασίας, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Ε.Μ.Π.) παρέδωσε πρόσφατα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το νέο Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2021-2030. Η ολοκληρωμένη εφαρμογή του σχεδίου, που θέτει φιλόδοξους στόχους για την επόμενη δεκαετία, φιλοδοξεί να μειώσει δραστικά τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα, ενισχύοντας την ασφάλεια στους ελληνικούς δρόμους.
Κεντρικός Συντονισμός και Χρηματοδότηση
Το σχέδιο προκρίνει τη συστηματική συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, με τη δημιουργία ενός Φορέα Οδικής Ασφάλειας να αποτελεί τομή για την κεντρική διαχείριση δράσεων και πρωτοβουλιών. Παράλληλα, προβλέπεται η σύσταση Εθνικού Ταμείου Οδικής Ασφάλειας, το οποίο θα χρηματοδοτείται από ποικίλες πηγές, όπως το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το ΕΣΠΑ, τα τέλη ΚΤΕΟ, τις άδειες οδήγησης και τα πρόστιμα του ΚΟΚ.
Η αξιοποίηση χορηγιών και δωρεών από ιδιώτες, σε συνδυασμό με την αποτελεσματική χρήση των υπαρχόντων πόρων, θα ενισχύσει τη χρηματοδότηση μελετών και έργων οδικής ασφάλειας. Η συμμετοχή πιστοποιημένων ελεγκτών οδικής ασφάλειας, ένας θεσμός που παραμένει αναξιοποίητος, θα προσδώσει εξειδικευμένη τεχνογνωσία στις παρεμβάσεις.
Σύγχρονη Αστυνόμευση και Νέες Τεχνολογίες
Η ενίσχυση της αστυνόμευσης θεωρείται κρίσιμος παράγοντας για την επιτυχία του σχεδίου. Η προσοχή στρέφεται στις παραβάσεις που αποτελούν κύριες αιτίες τροχαίων, όπως η υπερβολική ταχύτητα, η μη χρήση ζώνης και κράνους, η κατανάλωση αλκοόλ και η χρήση κινητών τηλεφώνων κατά την οδήγηση.
Η υιοθέτηση σύγχρονων τεχνολογιών, όπως αυτόματα συστήματα καταγραφής παραβάσεων και επιτυχημένες μέθοδοι άλλων χωρών, θα μειώσει την ανάγκη για εκτεταμένη απασχόληση προσωπικού, ενώ θα ενισχύσει την αποτελεσματικότητα της αστυνόμευσης.
Ενημέρωση και Εκπαίδευση από Νηπιαγωγείο
Η καλλιέργεια κουλτούρας οδικής ασφάλειας ξεκινά από την ενημέρωση. Το σχέδιο προβλέπει στοχευμένες δράσεις ευαισθητοποίησης σε σχολεία, εστιάζοντας στους νέους οδηγούς και άλλες ομάδες υψηλού κινδύνου, όπως οι δικυκλιστές και οι πεζοί. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις περιοχές με αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ, ενώ η συνεργασία της Πολιτείας με τα ΜΜΕ θα διασφαλίσει τη διάχυση των μηνυμάτων σε ευρύτερο κοινό.
Στα σχολεία, η υποχρεωτική διδασκαλία του μαθήματος Κυκλοφοριακής Αγωγής από το νηπιαγωγείο και η ένταξή του στο ωρολόγιο πρόγραμμα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα θέσουν τις βάσεις για μια νέα γενιά με σωστή οδηγική συμπεριφορά.