Ανοίγει ο δρόμος για την είσοδο της τεχνολογίας IoT (Internet of Things) σε οδικά δίκτυα (συνολικού μήκους σχεδόν 1.000 χλμ.) που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα 13 περιφερειών στην Ελλάδα.
Πρόκειται για μια επένδυση που έχει στόχο τη δημιουργία αυτόνομων, «έξυπνων», τηλεδιαχειριζόμενων οδικών δικτύων φωτισμού με τη χρήση φωτιστικών σωμάτων και αισθητήρων, τα οποία δίνουν τη δυνατότητα προσαρμογής με βάση τις κατά περίπτωση ανάγκες (καιρικές συνθήκες, ώρες λειτουργίας, κατάσταση που συμβαίνει στην περιοχή φωτισμού κ.α).
Προ ημερών, μόλις, υπεγράφη σχετική σύμβαση με την κοινοπραξία των εταιρειών ΟΤΕ – Globiled είναι ο ανάδοχος του έργου (είχε προηγηθεί σχετικός διαγωνισμός που διενεργήθηκε από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας – ΤΕΕ) «Ανάπτυξη Αυτόνομων Έξυπνων Τηλεδιαχειριζόμενων Δικτύων Φωτισμού τεχνολογίας LED στους Οδικούς Άξονες της Χώρας, Αρμοδιότητάς των 13 Περιφερειών για την Βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας», αρχικής εκτιμώμενης αξίας άνω των 104 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Στόχος του έργου είναι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας, η μείωση του κόστους ενέργειας και διαχείρισης αλλά και η αισθητική αναβάθμιση του οδικού δικτύου.
Ειδικότερα, αντικείμενο της δράσης είναι η ανάπτυξη αυτόνομων έξυπνων τηλεδιαχειριζόμενων δικτύων φωτισμού στους οδικούς άξονες αρμοδιότητάς των 13 Περιφερειών της χώρας για την βελτίωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας αλλά και την αισθητική αναβάθμιση αυτών, με έμφαση σε τμήματα του οδικού δικτύου, τα οποία δεν φωτίζονται καθόλου και υπάρχει σε αυτά έλλειψη – απουσία υποδομής (υπογείου δικτύου και ιστών οδικού φωτισμού).
Ετσι, οι Περιφέρειες θα έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν 958 χιλιόμετρα φωτιζόμενου οδικού δικτύου σε δίκτυο το οποίο σήμερα δεν φωτίζεται καθόλου, μέσω της προμήθειάς και εγκατάστασης 31.938 νεών αυτόνομων έξυπνων τηλεδιαχειριζόμενων ιστών φωτισμού (υπολογίζεται ότι η μέση απόσταση μεταξύ των ιστών θα είναι 30 μ).
Στο πλαίσιο του προτεινόμενου έργου, κάθε Περιφέρεια θα κληθεί να προτείνει τα τμήματα του οδικού δικτύου με όριο ταχύτητας μέχρι 60 χλμ/ώρα, αρμοδιότητάς της, στα οποία παρουσιάζεται έλλειψη ή ανεπάρκεια οδικού φωτισμού, και να τα προτεραιοποιήσει ανάλογα με το βαθμό επικινδυνότητάς τους (αριθμός, συχνότητα και σοβαρότητα τροχαίων ατυχημάτων σε αυτά).
Στα πλαίσια της μελέτης εφαρμογής που θα εκπονηθεί από τον ανάδοχο θα προσδιοριστούν με αντικειμενικά κριτήρια επικινδυνότητας τα τελικά σημεία ανά Περιφέρεια τα οποία και θα ενταχθούν στα πλαίσια του έργου.
Σκοπός της δράσης, μέσω της ανάπτυξης των αυτόνομων έξυπνων τηλεδιαχειριζόμενων δικτύων φωτισμού τεχνολογίας LED, είναι η κάθε Περιφέρεια να διασφαλίσει την άνετη και ασφαλή διέλευση οχημάτων και πεζών στα μέχρι πρότινος σκοτεινά τμήματα του οδικού δικτύου αρμοδιότητάς της.
Ειδικότερα, κάθε αυτόνομος, έξυπνος, τηλεδιαχειριζόμενος στύλος φωτισμού θα διαθέτει κατάλληλο φωτοβολταϊκό πάνελ και μπαταρία λιθίου ή νικελίου που θα φορτίζει την ημέρα και θα ρευματοδοτεί το φωτιστικό LED τις νυχτερινές ώρες με απόλυτη επάρκεια ισχύος.
Επίσης, το σύστημα αυτονόμου φωτισμού θα διαθέτει και ένα έξυπνο ελεγκτή MPP ο οποίος θα έχει τη δυνατότητα να ρυθμίζει δυναμικά και σε πραγματικό χρόνο την ένταση του φωτισμού που παρέχεται από το φωτιστικό, ο οποίος θα επικοινωνεί μέσω sim κάρτας με το κεντρικό λογισμικό τηλεδιαχείρισης.
Έτσι, τμήματα του οδικού δικτύου των Περιφερειών της χώρας, τα οποία μέχρι σήμερα είναι στο απόλυτο σκοτάδι και αποτελούν σημεία παγίδες για τους οδηγούς και τους πεζούς και λόγω έλλειψης υποδομής παραμένουν αφώτιστα, θα αποκτήσουν με εύκολο και οικονομικό τρόπο επαρκή φωτισμό για την ασφαλή διέλευσή οχημάτων και πεζών.