Site icon NewsIT
05:45 | 20.03.24

Στα ύψη το κόστος αποκατάστασης ζημιών στην Θεσσαλία – Στα 4,5 δισ. ευρώ τα αντιπλημμυρικά και οι βασικές υποδομές

Στα ύψη το κόστος αποκατάστασης ζημιών στην Θεσσαλία – Στα 4,5 δισ. ευρώ τα αντιπλημμυρικά και οι βασικές υποδομές

Χωριό "φάντασμα" ο Βλοχός στο νομό Καρδίτσας την Κυριακή 15 Οκτωβρίου 2023, ημέρα των επαναληπτικών αυτοδιοικητικών εκλογών. Ο Βλοχός καταστράφηκε από τις πλημμύρες που προκάλεσε το σαρωτικό πέρασμα της κακοκαιρίας Daniel στις αρχές Σεπτεμβρίου. (ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΖΕΚΑΣ/EUROKINISSI)

Αγγελική Νικολάου

Σε… φαραωνικά επίπεδα, τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα, άνω των 4,5 δισ. ευρώ θα φτάσει το κόστος αποκατάστασης των ζημιών στην περιοχή της Θεσσαλίας από τις περσινές κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias».

Το κόστος αποκατάστασης των ζημιών της Θεσσαλίας θα είναι στα «ύψη», εάν βέβαια ληφθούν υπόψη τόσο οι προτάσεις της Ολλανδικής εταιρείας HVA, σύμφωνα με το πλάνο που έχει υποβάλει, όσο και τα έργα υποδομών που δρομολογεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Προφανώς, μέχρι να «κλειδώσουν» οι παρεμβάσεις μπορεί ο τελικός λογαριασμός να αλλάξει, ωστόσο, αποτελεί μια πραγματικότητα ότι απαιτούνται πολλά κεφάλαια αλλά και… χρηματοδότηση, που αποτελεί «γρίφο».

Ειδικότερα, η Ολλανδική εταιρεία HVA έχει προτείνει έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης σε ορίζοντα δεκαπενταετίας ύψους 3,3 δισ. ευρώ, ενώ το κόστος για την αποκατάσταση των ζημιών που υπέστησαν το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, παρεμβάσεις που έχει αναλάβει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχει φτάσει στα 1,35 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 900 εκατ. αφορούν σε παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο (πάνω από 450 εκατ. το σιδηροδρομικό).

Γίνεται λοιπόν κατανοητό ότι ο απαιτούμενος προϋπολογισμός για την ανάταξη της Θεσσαλίας, μαζί με την της εκτροπή του Αχελώου που επανήλθε ως πρόταση από το… παρελθόν, ξεπερνά ή εκτιμάται σε περίπου 4,5 δισ. ευρώ.

Η τελική απόφαση που θα κληθεί να λάβει η ελληνική πολιτεία, βάζοντας τις δικές της προτεραιότητες, ενδέχεται να μειώσει τον προϋπολογισμό, καθώς αρκετές προτάσεις της ολλανδικής HVA International δίνουν εναλλακτικά σενάρια ή ίσως κάποιες λύσεις να μην είναι εφικτές.

Για παράδειγμα, όσον αφορά στη λίμνη Κάρλα, το σενάριο της επέκτασης έχει εκτιμώμενο κόστος 161 εκατ. ευρώ, ενώ της μη επέκτασης 116 εκατ. ευρώ.

Μεταξύ άλλων οι Ολλανδοί προτείνουν την εφαρμογή εκτεταμένων μέτρων διαχείρισης πλημμυρών σε πληγείσες περιοχές ώστε να προστατευτούν οι καλλιεργήσιμες και κατοικημένες εκτάσεις.

Με την κατασκευή περίπου 100 με 250 φραγμάτων ανάσχεσης (check dams) στις μικρότερες κοιλάδες, χαράδρες και ρέματα, η μεγάλη ροή υδάτων από τις ορεινές περιοχές προς τις πεδινές περιοχές όπου κυριαρχούν οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις και οι οικισμοί, εκτιμάται ότι θα μειωθεί. 

Παράλληλα, θα χρειαστούν αντιπλημμυρικές υποδομές και στα πεδινά, οι οποίες θα συνίστανται κυρίως σε αναχώματα ποταμών και δευτερεύοντα εσωτερικά αναχώματα. Πιο… ώριμα και κοστολογημένα είναι τα έργα αποκατάστασης υποδομών.

Από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκύπτει ότι προχωρά η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης για τους διαγωνισμούς των έργων αποκατάστασης των οδικών υποδομών της Θεσσαλίας, ύψους 900 εκατ. ευρώ.

Στόχος είναι να έχουν οριστικοποιηθεί ως το τέλος Ιουνίου, ώστε να βγουν με άμεσες διαδικασίες οι διαγωνισμοί.

Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version