Μακρο-οικονομία

Θεσσαλία: Πότε θα προχωρήσουν τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης

Εν αναμονή της έναρξης των μόνιμων αποκαταστάσεων στη Θεσσαλία, κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στο ολιστικό σχέδιο ανάκαμψης της Θεσσαλίας 

Σε δύο μήνες αναμένεται να ξεκινήσει η υλοποίηση των έργων αποκατάστασης στις πληγείσες περιοχές της Θεσσαλίας, εφόσον δεν υπάρξουν απρόοπτα λόγω των προδικαστικών προσφυγών που έχουν καταθέσει στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ) η κοινοπραξία των εταιρείων ΕΚΤΕΡ, Δομική Κρήτης, ΕΡΕΤΒΟ και ΤΕ.ΝΑ. Το ολιστικό σχέδιο ανάκαμψης μάλιστα της περιοχής από τις καταστροφές που προκάλεσε η κακοκαιρία Daniel παρουσιάστηκε στο Thessaly Forum από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα.

Στο Ελεγκτικό Συνέδριο υποβλήθηκαν ήδη τέσσερα οδικά έργα, ένα ακόμη οδικό έργο που αφορά το παράπλευρο οδικό δίκτυο στην Θεσσαλία, τρία σιδηροδρομικά έργα και δύο φάκελοι Τεχνικών Συμβούλων για τα προαναφερόμενα έργα, ένας για τα οδικά και ένας για τα σιδηροδρομικά. Έτσι, υπό την προϋπόθεση θετικής έκβασης των προδικαστικών προσφυγών, ολοκληρώνεται η διαδικασία υπογραφής των συμβάσεων με τους αναδόχους, ώστε να ξεκινήσουν τα κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου.

Η κοινοπραξία ωστόσο των ΕΚΤΕΡ, Δομική Κρήτης, ΕΡΕΤΒΟ, ΤΕ.ΝΑ δηλώνει αποφασισμένη να προχωρήσει μέχρι τέλους στην υπόθεση των  έργων, συνολικού προϋπολογισμού 1,35 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, στα σχέδιά τους είναι, σε περίπτωση που δεν δικαιωθούν, να προσφύγουν είτε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), είτε ακόμη και στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ο κ. Σταϊκούρας ανακοίνωσε ότι η πρώτη παρέμβαση που έγινε μετά την υποχώρηση των υδάτων από τα πλημμυρικά φαινόμενα, ήταν ότι τα τεχνικά κλιμάκια των Υπηρεσιών του Υπουργείου και των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, προχώρησαν σε επιτόπου αυτοψίες για την καταγραφή των ζημιών. Στη συνέχεια, το Υπουργείο απέστειλε εκ νέου τεχνικά κλιμάκια για επαναληπτικές αυτοψίες, καταγράφοντας συνολικά 1.500 σημεία αστοχιών. Τον Μάρτιο του 2024 ολοκληρώθηκε ο δεύτερος γύρος διαβουλεύσεων με τους εμπλεκόμενους φορείς, λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις της αυτοδιοίκησης. Καθορίστηκαν 1.007 παρεμβάσεις, οι οποίες κατανεμήθηκαν σε τέσσερα πακέτα εργασιών.

Το συνολικό κόστος των έργων για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου που πρέπει να αποκατασταθεί ανέρχεται σε 900 εκατομμύρια ευρώ (με ΦΠΑ). Συγκεκριμένα, στη Μαγνησία διατίθενται 293 εκατ. ευρώ (32% του συνολικού πακέτου), στα Τρίκαλα 230 εκατ. ευρώ (25,6%), στην Καρδίτσα 184,5 εκατ. ευρώ (20,5%), στη Λάρισα 85,6 εκατ. ευρώ (9,5%), στην Εύβοια 87,3 εκατ. (9,7%) ευρώ και στη Φθιώτιδα 18,6 εκατ. ευρώ(2,07%). Τα έργα περιλαμβάνουν οδικές υποδομές και γέφυρες, που θα υλοποιηθούν το επόμενο χρονικό διάστημα.

Ο Υπουργός ανακοίνωσε ότι, παράλληλα με τις παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο, προχωρούν και μόνιμες παρεμβάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο μέσω τεσσάρων εργολαβιών. Οι παρεμβάσεις αφορούν την αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη, την αποκατάσταση της μονής γραμμής Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Βόλος-Λάρισα, καθώς και την αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το Σ.Σ. Παλαιοφάρσαλο έως τον Σ.Σ. Κράννων. Το συνολικό κόστος των σιδηροδρομικών έργων ανέρχεται σε 452 εκατομμύρια ευρώ, ανεβάζοντας το συνολικό κόστος των οδικών και σιδηροδρομικών έργων στο 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ.

Όλες αυτές οι παρεμβάσεις πραγματοποιούνται σε συνεννόηση με την τοπική αυτοδιοίκηση. Η χρηματοδότηση των οδικών έργων προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης, με στόχο την ολοκλήρωσή τους έως το καλοκαίρι του 2026. Για τα υπόλοιπα οδικά έργα που είναι από το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου 2021-2025 το χρονοδιάγραμμα προβλέπει 48 μήνες από την ημερομηνία υπογραφής των συμβάσεων, ενώ για τα σιδηροδρομικά έργα που είναι εκτός του Ταμείο Ανακαμψης η ολοκλήρωση αναμένεται εντός 15 μηνών από την υπογραφή των συμβάσεων.

Υπενθυμίζεται, ότι στους τέσσερις “μεγάλους” του κατασκευαστικού κλάδου ανατέθηκαν, όπως ήταν αναμενόμενο βάσει της διαδικασίας που ακολουθήθηκε, τα έργα για την αποκατάσταση των υποδομών της Θεσσαλίας, που καταστράφηκαν από την κακοκαιρία του Σεπτεμβρίου του 2023.

Με βάση τις σχετικές ανακοινώσεις, η ΤΕΡΝΑ, θυγατρική του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναλαμβάνει δύο οδικά έργα με συνολικό προϋπολογισμό 418 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), η Aktor θα αναλάβει δύο έργα οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών, συνολικού ύψους 323 εκατ. ευρώ, η Άβαξ άλλα δύο έργα ύψους 178 εκατ. ευρώ και η ΜΕΤΚΑ μία σύμβαση άνω των 134 εκατ. ευρώ. Εκκρεμεί μια ακόμα σύμβαση σιδηροδρομικού έργου.

Ειδικότερα, η ΤΕΡΝΑ θα αναλάβει την αποκατάσταση των δρόμων στους δήμους Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, έργο αρχικού προϋπολογισμού 267,5 εκατ. ευρώ, για το οποίο προσφέρθηκε έκπτωση 5%, ενώ το δεύτερο έργο αφορά την αποκατάσταση των υποδομών στους δήμους Ζαγοράς-Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό 278,2 εκατ. ευρώ, όπου επίσης δόθηκε έκπτωση 5%.

Η Άκτωρ του ομίλου Aktor πρόκειται να αναλάβει την αποκατάσταση των οδικών υποδομών των δήμων Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, προϋπολογισμού 184 εκατ. ευρώ, όπως επίσης και το έργο που αφορά την “Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας-Βόλου”, προϋπολογισμού 181,66 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος Άβαξ θα αναλάβει το οδικό έργο της αποκατάστασης των υποδομών Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, με προϋπολογισμό 170 εκατ. ευρώ, όπως επίσης και την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας, προϋπολογισμού 57,66 εκατ. ευρώ.

Η ΜΕΤΚΑ του ομίλου Metlen θα αναλάβει την αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα, έργο με προϋπολογισμό 173,6 εκατ. ευρώ.

Μακρο-οικονομία
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Newsit Blogs
Μακρο-οικονομία: Περισσότερα άρθρα