Η αρχή του τέλους για την παλιά μορφή λειτουργίας των ΔΕΚΟ μπήκε με το ξεκίνημα της διαδικασίας διαβούλευσης (η οποία ξεκίνησε χθες, 10 Ιουλίου 2024) επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών για τον μετασχηματισμό του Υπερταμείου, που αναμένεται να αλλάξει οριστικά «πρόσωπο» στις θυγατρικές του στο Δημόσιο.
Όπως έχει επισημανθεί στο πρόσφατο παρελθόν και από τον επικεφαλής του Υπερταμείου, κ. Γρηγόρη Δημητριάδη, η αναμόρφωση των ΔΕΚΟ αποτελεί έναν βασικό, αν όχι τον βασικότερο, πυλώνα του νέου νομοσχεδίου, ενώ ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται στις τρεις θυγατρικές από τον χώρο των συγκοινωνιών, ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, οι οποίες ως περιπτώσεις αντιμετωπίζουν αρκετά προβλήματα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο.
Έτσι, ο στόχος του ΥΠΟΙΚ είναι να εξυγιάνει τις ΔΕΚΟ εφαρμόζοντας το μοντέλο που εφαρμόστηκε στην ΔΕΗ, έτσι ώστε να αναπτυχθούν οι απαραίτητες ευελιξίες, η διαφάνεια και η ταχύτητα με την οποία προχωρούν οι διαδικασίες τους.
Οι αλλαγές στοχεύουν στον τρόπο επιλογής του προσωπικού των ΔΕΚΟ με ένα καινούριο staffing plan και σύστημα προσλήψεων, αλλά και σε ένα σύστημα προμηθειών. Τα στελέχη της διευθυντικής ομάδας θα προσλαμβάνονται και από τον ιδιωτικό τομέα, με απόφαση του διευθύνοντας συμβούλου και με θητεία που αυξάνεται από 3ετή σε 4ετή. Δεν είναι σκοπός να παρακαμφθεί ο ΑΣΕΠ αλλά να μην επαναλαμβάνονται οι καθυστερήσεις που παρατηρούνταν στο παρελθόν και καθιστούσαν τις δημόσιες επιχειρήσεις δυσκίνητες, και τελικά μη ανταγωνιστικές και βιώσιμες, ενώ ο έλεγχος νομιμότητας της προκήρυξης θα γίνεται από τον ΑΣΕΠ εντός 10 ημερών.
Δηλαδή, σκοπός είναι να παρασχεθεί στις ΔΕΚΟ το κατάλληλο μοντέλο λειτουργίας έτσι να μπορούν να καλύπτουν πιο γρήγορα τα λειτουργικά κενά που εμφανίζονται σε προσωπικό αλλά και άλλες ανάγκες, και τα οποία αναμένεται να ενταθούν καθώς οι δημόσιες επιχειρήσεις είναι αναγκασμένες να μετασχηματίζονται προς πιο «πράσινες» και βιώσιμες κατευθύνσεις.
Σε ό,τι αφορά το μοντέλο των αμοιβών, θα υιοθετηθούν δύο διαφορετικές πολιτικές. Στα ΕΛΤΑ και στους υπόλοιπους φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης, θα υπάρχει απόλυτη ευελιξία στις αμοιβές των στελεχών, ενώ στις θυγατρικές εντός Γενικής Κυβέρνησης όπως στις συγκοινωνίες, οι αμοιβές θα είναι σύμφωνα με το πρότυπο του ΕΦΚΑ.