Το ενοποιημένο σχέδιο της κυβερνητικής πολιτικής για το 2025 προβλέπει μεταξύ άλλων οδικά έργα και νέους αυτοκινητοδρόμους
Δέκα εμβληματικά έργα δρομολογεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την νέα χρονιά, τα οποία θα επαναπροσδιορίσουν την καθημερινότητα των πολιτών και την ανάπτυξη της χώρας.
Από οδικά έργα μέχρι προγράμματα επιδότησης ποικίλουν τα έργα του ενοποιημένου σχεδίου της κυβερνητικής πολιτικής αναφορικά με τις δράσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στοχεύοντας στη βελτίωση της ασφάλειας και της ποιότητας ζωής.
Στα 10 έργα του ενοποιημένου σχεδίου συμπεριλαμβάνονται η ολοκλήρωση της κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος, η αποκατάσταση του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου μετά τις καταστροφικές συνέπειες των καιρικών φαινομένων Daniel και Elias και η ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Περαιτέρω δράσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η υλοποίηση του έργου Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65), η ανανέωση του στόλου λεωφορείων Αθήνας, έργα στο Μετρό Θεσσαλονίκης και Αθήνας και προγράμματα επιδότησης για την προώθηση περιβαλλοντικά φιλικών τρόπων μετακίνησης.
Επιπρόσθετα, άλλα έργα αφορούν την οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα, τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Κρήτης.
Αναλυτικότερα, το περιεχόμενο των έργων έχουν ως εξής:
1. Οδικά έργα Δυτικής Ελλάδας – Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος είναι ενταγμένος στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο ανάπτυξης αυτοκινητοδρόμων. Το έργο περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της κατασκευής του τμήματος Πάτρα – Πύργος μήκους 75 χλμ. μέσω Σύμβασης Παραχώρησης. Η λειτουργία του έργου αναμένεται ότι θα συμβάλει δραστικά στην ασφάλεια των οδικών μετακινήσεων και μεταφορών, θα μειώσει τα ατυχήματα, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις. Εντός του 2025 το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί.
Πιο αναλυτικά, προβλέπεται:
- Υλοποίηση 85% του αντικειμένου του έργου Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος (β’ τρίμηνο)
- Λειτουργική παράδοση του Αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος (δ’ τρίμηνο)
2. Αποκατάσταση του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου μετά τις καταστροφικές συνέπειες των καιρικών φαινομένων Daniel και Elias
Περιλαμβάνει έργα αποκατάστασης του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου της Κεντρικής Ελλάδας μετά τις καταστρεπτικές συνέπειες των καιρικών φαινομένων Daniel και Elias.
- Υποβολή μέρους α’ σταδίου των μελετών των έργων της δράσης Αποκατάσταση της προσβασιμότητας μετά τις καταστροφικές επιπτώσεις της κακοκαιρίας Daniel – οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο (β’ τρίμηνο)
- Ολοκλήρωση μέρους α’ σταδίου των μελετών των έργων της δράσης Αποκατάσταση της προσβασιμότητας μετά τις καταστροφικές επιπτώσεις της κακοκαιρίας Daniel – οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο (δ’ τρίμηνο)
3. Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)
Πρόκειται για ένα έργο – σταθμό για το νησί της Κρήτης, το οποίο υλοποιείται με την κατασκευή τριών Υποέργων:
- Υποέργο 1: Τμήμα Χανιά – Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)
- Υποέργο 2: Τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ)
- Υποέργο 3: Τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (Δημόσιο έργο)
Με χρηματοδότηση 427 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Συγκεκριμένα, το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος χρηματοδοτείται από το ΤΑΑ με 137 εκατ. ευρώ, για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη έργο ΣΔΙΤ, τα 90 εκατ. ευρώ από τα 281 εκατ. ευρώ είναι συμβολή του ΤΑΑ και το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο έργο με Σύμβαση Παραχώρησης χρηματοδοτείται με 200 εκατ. από το ΤΑΑ. Το έργο αναμένεται να συμβάλει στην αναβάθμιση της ποιότητας και της ασφάλειας των μετακινήσεων των κατοίκων της Κρήτης καθώς και στην δημιουργία των προϋποθέσεων για την περαιτέρω οικονομική ανάπτυξη του νησιού.
Πιο αναλυτικά, προβλέπεται:
- Υπογραφή Σύμβασης Παραχώρησης ΧΑΝΙΑ ΗΡΑΚΛΕΙΟ (υποέργο 1, το α’ τρίμηνο)
- Ολοκλήρωση 60% κατασκευής του αντικειμένου που αντιστοιχεί στο ποσό που χρηματοδοτείται από το ΤΑΑ, του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη (Υποέργο 2, το β’ τρίμηνο)
- Ολοκλήρωση 60% κατασκευής του αντικειμένου που αντιστοιχεί στο ποσό που χρηματοδοτείται από το ΤΑΑ, του τμήματος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος (Υποέργο 3, το β’ τρίμηνο)
- Ολοκλήρωση των εργασιών που χρηματοδοτούνται από το ΤΑΑ του τμήματος Χερσόνησος-Νεάπολη (Υποέργο 2, το δ’ τρίμηνο)
- Ολοκλήρωση 60% κατασκευής του αντικειμένου που αντιστοιχεί στο ποσό που χρηματοδοτείται από το ΤΑΑ, του τμήματος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος (Υποέργο 3, το δ’ τρίμηνο)
- Ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής που χρηματοδοτούνται από το ΤΑΑ του τμήματος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος (Υποέργο 3, το δ’ τρίμηνο)
4. Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε -65: Τρίκαλα – Εγνατία Οδός
Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) (Λαμία – Καρδίτσα – Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός) εντάσσεται στο Διευρωπαϊκό δίκτυο αξόνων (Transeuropean Network) και αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Κεντρικής Ελλάδας. Το έργο αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του βορειότερου τμήματος του Έργου Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65), μήκους 70,47 χλμ. από τα Τρίκαλα έως την Εγνατία Οδό, μέσω Σύμβασης Παραχώρησης. Πρόκειται για έργο που χρηματοδοτείται πλήρως από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και αναμένεται να υλοποιηθεί σε ποσοστό 80% έως το τέλος του 2025.
Πιο αναλυτικά, προβλέπεται:
- Υλοποίηση 70% του αντικειμένου του έργου (β’ τρίμηνο)
- Υλοποίηση 80% του αντικειμένου του έργου (δ’ τρίμηνο)
5. Έργα Μετρό Θεσσαλονίκης και Αθήνας
Μετρό Αθήνας
Γραμμή 4, τμήμα Α΄ «Άλσος Βεΐκου – Γουδή»: Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο σήμερα με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και αφορά στην μελέτη και κατασκευή 15 Σταθμών Μετρό και 13 χλμ. γραμμής. Όταν ολοκληρωθεί το έργο θα εξυπηρετούνται καθημερινά 140.000 επιβάτες.
Μετρό Θεσσαλονίκης
Επέκταση προς Καλαμαριά: Το έργο αφορά στην επέκταση της Βασικής Γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης με την κατασκευή 5 Σταθμών Μετρό και συνολικά 4,8 χλμ. γραμμής.
Πιο αναλυτικά, προβλέπεται:
- Υλοποίηση 22% του αντικειμένου του έργου ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ (β’ τρίμηνο)
- Ολοκλήρωση: Σύστημα ασθενών ρευμάτων και τηλεπικοινωνιών του έργου ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Επέκταση προς Καλαμαριά (β’ τρίμηνο)
- Υλοποίηση 25% του αντικειμένου του έργου ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ (δ’ τρίμηνο)
- Παράδοση σε λειτουργία του έργου ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Επέκταση προς Καλαμαριά (δ’ τρίμηνο) 5. Έργα Μετρό Θεσσαλονίκης και Αθήνας, Ανανέωση στόλου λεωφορείων Αθήνας
6. Ανανέωση στόλου λεωφορείων Αθήνας
Προμήθεια 300 λεωφορείων ΜΜΜ αντιρρυπαντικής τεχνολογίας στο πλαίσιο του Α’ Διαγωνισμού (Τμήμα 2- 200 CNG 12m λεωφορεία και τμήμα 3 – 100 CNG 18m λεωφορεία).
Πιο αναλυτικά, προβλέπεται:
- Παραλαβή, εκτελωνισμός και κυκλοφορία 75 λεωφορείων (τμήμα 3 – 100 CNG 18m λεωφορεία) (β’ τρίμηνο)
- Παραλαβή, εκτελωνισμός και θέση σε κυκλοφορία 199 λεωφορείων (τμήμα 2 – 200 CNG 12m λεωφορεία) (γ’ τρίμηνο)
- Ολοκλήρωση ανανέωσης στόλου λεωφορείων Αθήνας(τμήμα 2 και τμήμα 3) (δ’ τρίμηνο)
7. Προώθηση περιβαλλοντικά φιλικών τρόπων μετακίνησης – Ηλεκτροκίνηση: Πρόγραμμα Επιδότησης «Πράσινα Ταξί», Ηλεκτροκίνηση – Πρόγραμμα Επιδότησης «Φορτίζω Παντού»
Προβλέπεται:
- Αντικατάσταση 1.770 συμβατικών ρυπογόνων Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ με αμιγώς ηλεκτρικά (δ’ τρίμηνο)
- Ολοκλήρωση προγράμματος επιδότησης «Πράσινα Ταξί» (δ’ τρίμηνο)
- Σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων – Ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων (δ’ τρίμηνο)
- Ολοκλήρωση προγράμματος επιδότησης «Φορτίζω Παντού» (δ’ τρίμηνο)
8. Οργανωτική Μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα
Αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου, των διαδικασιών και των οργανισμών των φορέων σιδηροδρομικού τομέα ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ
Προβλέπεται:
- Έγκριση πολυετούς επενδυτικού προγράμματος, υπογραφή νέας σύμβασης εκτέλεσης (β’ τρίμηνο)
- Ολοκλήρωση της οργανωτικής μεταρρύθμισης των σιδηροδρόμων (δ’ τρίμηνο)
9. Ψηφιακός μετασχηματισμός του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος
Αντικείμενο του έργου είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ΟΣΕ, ώστε να λειτουργεί ως σύγχρονος φορέας με ψηφιακές υποδομές σύμφωνα με τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020 – 2025 και σε εναρμόνιση με την προτεραιότητα της ΕΕ για τη δημιουργία σύγχρονων ανταγωνιστικών σιδηροδρομικών δικτύων.
Το έργο στοχεύει στον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων υποδομών, τη βελτίωση της εσωτερικής λειτουργίας και οργάνωσης του ΟΣΕ, την εξοικονόμηση λειτουργικού κόστους και την προσφορά βελτιωμένων υπηρεσιών στο επιβατικό κοινό, που μετακινείται σιδηροδρομικά, μέσω της εισαγωγής καινοτομιών και συστημάτων νέας τεχνολογίας και της χρήσης σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων.
Πιο αναλυτικά, προβλέπεται:
- Έγκριση της Σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο (β’ τρίμηνο)
- Υπογραφή Σύμβασης του έργου (β’ τρίμηνο)
- Ολοκλήρωση του έργου ψηφιακού μετασχηματισμού του ΟΣΕ (δ’ τρίμηνο)
10. Έργο Παραχώρησης – Νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Κρήτης
Το έργο αποτελεί Σύμβαση Παραχώρησης για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι συμπεριλαμβανομένων των οδικών του συνδέσεων με τον ΒΟΑΚ και το ΝΟΑΚ. Ο Νέος Aερολιμένας αποτελεί ένα έργο μακράς πνοής που θα ενισχύσει τον τουρισμό στην Κρήτη, θα συμμετέχει καθοριστικά στην ανάπτυξη του νησιού αλλά και της εθνικής οικονομίας συνολικότερα, ενώ ταυτόχρονα θα δημιουργήσει συνθήκες για την προσέλκυση νέων επενδύσεων και την αύξηση των θέσεων εργασίας στην περιοχή. Το 2025 αναμένεται η υλοποίηση του έργου να φτάσει σε ποσοστό 70%.
Πιο αναλυτικά, προβλέπεται:
- Υλοποίηση 50% του αντικειμένου του έργου (β’ τρίμηνο)
- Υλοποίηση 70% του αντικειμένου του έργου (δ’ τρίμηνο)