''Αρκετοί νέοι επιχειρηματίες δοκιμάζουν τις ικανότητες τους ιδρύοντας τεχνολογικά start-ups στην Ελλάδα'' αναφέρουν σε κύριο άρθρο τους οι Financial Times που εκτιμούν πως η χώρα μας μπορεί πια να γίνει «εκκολαπτήριο» διαδικτυακών εταιρειών.
Διαβάστε όλο το άρθρο των Financial Times.
Mε το ποσοστό ανεργίας στους πτυχιούχους νέους να πλησιάζει το 40%, είναι μεγάλο το κίνητρο των μορφωμένων Ελλήνων να ταξιδέψουν στο εξωτερικό για να βρουν δουλειά.
Αλλά την ίδια στιγμή αρκετοί νέοι επιχειρηματίες δοκιμάζουν τις ικανότητες τους ιδρύοντας τεχνολογικά start-ups στην Ελλάδα.
Πριν ξεσπάσει η κρίση, η Ελλάδα δεν είχε φιλοδοξίες να μετατραπεί σε ένα «εκκολαπτήριο» διαδικτυακών εταιρειών, αν και υπάρχουν αρκετά πανεπιστημιακά τμήματα ΙΤ με καθηγητές που έχουν σπουδάσει στις ΗΠΑ και κρατούν τις διασυνδέσεις τους με την Silicon Valley που παράγουν αρκετά ικανούς προγραμματιστές.
Τώρα υπάρχει η διάθεση να καλυφθεί η απόσταση.
«Η κρίση έχει μια θετική επίπτωση» λέει ο Μάρκος Βερέμης, συνιδρυτής και CEO της Up-stream, μιας εταιρείας mobile marketing με έδρα την Αθήνα. «Αναπτύσσεται μια start-up κουλτούρα. Ακόμα είμαστε στην αρχή, αλλά οι άνθρωποι προσπαθούν να δημιουργήσουν κάτι με προστιθέμενη αξία».
Το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης για τα τεχνολογικά start-ups προέρχεται από τέσσερα επιχειρηματικά κεφάλαια (venture capital), τα οποία στηρίζονται από ένα πακέτο της Ε.Ε. που καλύπτει το 70% της αρχικής επένδυσης.
O Aρίστος Δοξιάδης, σύμβουλος επιχειρηματικότητας, υποστηρίζει: «Δεν υπήρξαν ποτέ πολλοί άγγελοι επενδυτές στην Ελλάδα και ήταν δύσκολο να βρεθεί χρηματοδότηση στο απόγειο της κρίσης, αλλά υπάρχει μια κοινότητα ανθρώπων που εμπιστεύεται ο ένας τον άλλον και για αυτό τα καταφέραμε».
«Τώρα που έχουν επιτύχει αρκετά start ups, υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον» προσθέτει.
Ο κ. Δοξιάδης είναι εταίρος στο Openfund II, ένα κεφάλαιο επιχειρηματικών συμμετοχών €11 εκατ. που προσφέρει σε τεχνολογικά start-ups επιχειρηματικά εργαλεία και συμβουλές για να είναι ανταγωνιστικά στην παγκόσμια αγορά, καθώς και καθοδήγηση για την εύρεση χρηματοδότησης από 50 ξένους μέντορες. Το κεφάλαιο έχει την στήριξη του Ευρωπαϊκού Επενδυτικού Ταμείου και δεκάδων ανεξάρτητων επενδυτών.
Μια από τις πρώτες επιτυχίες ήταν το Taxibeat, μια εφαρμογή smartphone για την εύρεση ταξί που ξεκίνησε το 2011. Έγινε πρωτοσέλιδο στην Ελλάδα σε μια εποχή που οι υπηρεσίες ταξί διακόπτονταν συχνά από τις απεργίες κατά της μεταρρύθμισης της αγοράς.
Το Taxibeat διαφέρει από άλλες παρόμοιες εφαρμογές γιατί επιτρέπει στους πελάτες να διαλέξουν τον οδηγό που προτιμούν, με βάση τις αξιολογήσεις άλλων πελατών και άλλων κριτηρίων όπως η γνώση αγγλικών. Ιδανική επιλογή για ευρωπαϊκές πόλεις με μεγάλη τουριστική κίνηση και για αναδυόμενες αγορές όπου οι υπηρεσίες ταξί είναι λιγότερο ρυθμισμένες, το Taxibeat έχει επεκταθεί στις ευρωπαϊκές αγορές από το Βουκουρέστι μέχρι το Παρίσι καθώς και στην Λατινική Αμερική.
«Το Taxibeat έχει παίξει καταλυτικό ρόλο για τα ελληνικά start-ups, γιατί ήταν μια σημαντική επιτυχία» σημειώνει ο κ. Δοξιάδης.
Το Openfund II έχει στηρίξει 12 start-ups από τότε που ξεκίνησε την περασμένη χρονιά και σχεδιάζει να φτάσει τα 25 ως το τέλος του 2015.
Μέχρι σήμερα μόνο μια εταιρεία έφτασε ως την Silicon Valley. Η Bugsense, η οποία συλλέγει και αναλύει λάθη (bugs) στους κώδικές εφαρμογών, ιδρύθηκε το 2010 με μια αρχική επένδυση 100.000 δολαρίων από μια ομάδα ελλήνων προγραμματιστών που εργάζονται στην Καλιφόρνια.
Την περασμένη εβδομάδα εξαγοράστηκε από την Splunk, μια εταιρεία ανάλυσης δεδομένων με έδρα τις ΗΠΑ. Το ποσό της εξαγοράς δεν έγινε γνωστό.
Η Workable, η οποία ιδρύθηκε από δύο πρώην υπαλλήλους της Upstream, θεωρείται το νέο success story της Ελλάδας μετά την άντληση 1,5 εκατ. δολαρίων σε νέο γύρο χρηματοδότησης της Greylock Partners, ένα επιχειρηματικό κεφάλαιο της Silicon Valley. Η Workable εξελίσσει λογισμικό διαχείρισης προσλήψεων για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
«Όταν ένα ελληνικό start-up αντλεί χρηματοδότηση από ένα ξένο fund, στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα στους εγχώριους επενδυτές» λεέι ο κ. Βερέμης, αγγελικός επενδυτής και σύμβουλος της Workable.
Πολλά από τα start-ups που δραστηριοποιήθηκαν στην τουριστική βιομηχανία, τον πιο σημαντικό τομέα της ελληνικής οικονομίας, έχουν επεκταθεί από τότε στις διεθνείς αγορές.
Η ιστοσελίδα της Incrediblue συνδέει ιδιοκτήτες γιοτ και πληρώματα με πελάτες που κάνουν κρατήσεις για ιστιοπλοϊκές διακοπές με βάση την τιμή, την τοποθεσία και τις αξιολογήσεις χρηστών, μειώνοντας το κόστος σε μια κατακερματισμένη αγορά όπου οι χρεώσεις των τοπικών πρακτόρων είναι υψηλές.
Η Locish, μια ταξιδιωτική εφαρμογή για smartphone που έχει προσελκύσει 820.000 δολάρια χρηματοδότησης από δύο ελληνικά επιχειρηματικά κεφάλαια, προσφέρει στους ταξιδιώτες συμβουλές από μόνιμους κατοίκους για το που θα φάνε και θα πιουν στην Αθήνα, στην Νέα Υόρκη και στο Σαν Φρανσίσκο.
Τα «εκκολαπτήρια» που προσφέρουν χώρο στις επιχειρήσεις μαζί με «ανοιχτές συζητήσεις» και εβδομαδιαίες συναντήσεις προσφέρουν στους νέους επιχειρηματίες την ευκαιρία να ανταλλάξουν ιδέες και να δουν τις αντιδράσεις στις προτάσεις τους, αναφέρει ο Γιώργος Κασσελάκης, ο εκτελεστικός διευθυντής του Openfund II.
Ο Θάνος Κοσμίδις και ο εταίρος του Αλέξανδρος Γιαμάς εργάζονται στο κέντρο καινοτομίας της Microsoft στην Αθήνα, το οποίο στηρίζει διάφορα start-ups με τεχνολογικές συμβουλές και την απαραίτητη καθοδήγηση.
Το CareAcross, η αγγλόφωνη ιστοσελίδα τους που στηρίζει καρκινοπαθείς και εθελοντές, η οποία χρηματοδοτείται με 100.000 ευρώ από ιδιώτες επενδυτές βρίσκεται στα αρχικά στάδια εξέλιξης.
«Είναι χρήσιμο να υπάρχει μια φυσική βάση με διαφορετικές ομάδες ανθρώπων που σε στηρίζουν» αναφέρει ο κ. Κοσμίδης, ο οποίος έχει εργαστεί για εταιρείες IT στο εξωτερικό για δώδεκα χρόνια προτού επιστρέψει στην Ελλάδα και να κάνει μια νέα αρχή ως επιχειρηματίας.
Διαβάστε επίσης:
Θέμα ωρών η νέα έξοδος της Ελλάδας στις αγορές
Διαδοχικές συναντήσεις ”φωτιά” στο Μαξίμου
Financial Times: Σπάει κάθε ρεκόρ φέτος ο τουρισμός στην Ελλάδα
Πηγή Euro2day