Κυριακή, 24 Νοε.
10oC Αθήνα

Φόροι: Τα 10+2 μέτρα που… έρχονται – Τι προτείνει η κυβέρνηση στους δανειστές

Φωτογραφία: ΑΠΕ - ΜΠΕ Αρχείου
Φωτογραφία: ΑΠΕ - ΜΠΕ Αρχείου

Ούτε ένα ούτε δυο αλλά μια ντουζίνα μέτρα στη φορολογία εισοδήματος προτείνει η κυβέρνηση, με την ελπίδα πως θα βρεί 1,8 δισ. ευρώ από τα 5,4 δισ. που απαιτούνται για να κλείσει η αξιολόγηση. Φόροι θα μπουν παντού, από τα ξενοδοχεία μέχρι τα αυτοκίνητα, όπου μας έρχεται τέλος διέλευσης!

Στον κατάλογο των μέτρων που προτείνει η κυβέρνηση στους δανειστές, τον οποίο δημοσιεύει η Ναυτερμπορική, περιλαμβάνονται 10+2 μέτρα, μεταξύ των οποίων το «ειδικό τέλος διανυκτέρευσης» στα ξενοδοχεία μέχρι το «τέλος διέλευσης» στα ΙΧ με ξένες πινακίδες που θα κινούνται στην ελληνική επικράτεια.

Αλλά δεν είναι μόνο αυτά: «παγώνουν» οι προσλήψεις, αυξάνονται οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης στα καύσιμα, το φυσικό αέριο, τα κινητά, τη συνδρομητική τηλεόραση, το τέλος ταξινόμησης στα αυτοκίνητα, ενώ στα τυχερά παιχνίδια το ειδικό τέλος των πέντε λεπτών ανά στήλη του ΟΠΑΠ αναπροσαρμόζεται!

Όλα τα παρακάτω είναι προτάσεις της κυβέρνησης και το πως και αν θα επιβληθούν θα εξαρτηθεί από τις διαπραγματεύσεις. Αν είναι το καλό ή το κακό σενάριο θα το δείξει η… «νεκροψία». Ήδη, πάντως, πολλά από τα προτεινόμενα μέτρα έχουν προκαλέσει αντιδράσεις, κυρίως αυτό της αύξησης του φόρου στο φυσικό αέριο που προορίζεται για βιομηχανική χρήση.

Όλα αυτά ενώ το ΔΝΤ (που μένει…) θέλει να μπουν ακόμη περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες (όπως οι λογαριασμοί νερού και ρεύματος) στον ΦΠΑ 23% και όχι στον χαμηλό συντελεστή 13%.

Οι φόροι που προτείνει η κυβέρνηση

1. Τέλος διανυκτέρευσης: Επανέρχεται το σχέδιο για επιβολή του «ειδικού τέλους διανυκτέρευσης» στα ξενοδοχεία με ποσά της τάξεως του ενός ευρώ ανά… αστέρι. Δηλαδή, στα ξενοδοχεία τριών αστέρων θα επιβάλλεται ειδικό τέλος τριών ευρώ ανά διανυκτέρευση, στα ξενοδοχεία τεσσάρων αστέρων τέσσερα ευρώ ανά διανυκτέρευση, στα πεντάστερα πέντε ευρώ κ.λπ. Στόχος να αντληθούν περί τα 150 εκατ. ευρώ.

2. Ειδικός φόρος κατανάλωσης καυσίμων: Η ελληνική πρόταση περιλαμβάνει αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη περίπου κατά 4,5%, με στόχο την άντληση επιπλέον εσόδων της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ.
Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι ο ειδικός φόρος από τα 670 ευρώ ανά 1.000 λίτρα που είναι σήμερα θα διαμορφωθεί στα 700 ευρώ. Επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης επιβάλλεται και ΦΠΑ 23%, που σημαίνει ότι η επιβάρυνση στην τιμή λιανικής θα φτάσει στα 4-5 λεπτά ανά λίτρο. Σχεδιάζεται να μην υπάρξει αύξηση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης του diesel (σ.σ.: αποδίδει εισπρακτικά περί το 1,3 δισ. ευρώ ετησίως) καθώς κάτι τέτοιο θα επηρέαζε και το κόστος μεταφοράς των προϊόντων.

3. Αύξηση του ειδικού τέλους στην κινητή τηλεφωνία: Με την αύξηση του ειδικού τέλους η κυβέρνηση θέλει να αντλήσει επιπλέον έσοδα της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ, ποσό που παραπέμπει σε αύξηση των φορολογικών συντελεστών περίπου κατά 25%.
Αν οι συντελεστές αυξηθούν κατά 25%, τότε θα διαμορφωθούν ως εξής:
– Στο 15% για τους λογαριασμούς έως 50 ευρώ
– Στο 25% για τους μεγάλους λογαριασμούς άνω των 150 ευρώ.

Στην καρτοκινητή τηλεφωνία επιβάλλεται ειδικό τέλος 12%, το οποίο επίσης θα αυξηθεί στο 15% αν προχωρήσει η ελληνική πρόταση. Με αύξηση του ειδικού τέλους από 12% στο 15%, ο φόρος θα διαμορφωθεί στα 6 ευρώ και ο ΦΠΑ στα 10,58 ευρώ, που σημαίνει ότι η αλλαγή θα οδηγήσει σε επιβάρυνση της τάξεως του 1,5 ευρώ μηνιαίως ή 18 ευρώ ετησίως.

4. Επιβολή ειδικού φόρου στη συνδρομητική τηλεόραση: Το μέτρο σχεδιάζεται να αποδώσει εισπρακτικά περίπου 30 εκατ. ευρώ ετησίως. Η επιβολή του ειδικού φόρου θα προκαλέσει επιβάρυνση της τάξεως του 10%-15%. Σε μια συνδρομή των 25 ευρώ θα προκύψει μηνιαία επιβάρυνση 2-3 ευρώ, εφόσον τελικώς προχωρήσει το μέτρο.

5. Αύξηση ειδικού φόρου κατανάλωσης στα προϊόντα καπνού: Η κυβέρνηση προτείνει περαιτέρω αύξηση του ειδικού φόρου ώστε στα κρατικά ταμεία να εισρεύσουν επιπλέον 100 εκατ. ευρώ. Η επιβάρυνση ανά πακέτο εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 50 λεπτά.

6. Θέσπιση ειδικού τέλους διέλευσης στα Ι.Χ. με ξένες πινακίδες: Το μέτρο εκτιμάται ότι θα αποφέρει περί τα 15 εκατ. ευρώ.

7. Αύξηση του τέλους ταξινόμησης στα Ι.Χ.: Προγραμματίζονται επιβαρύνσεις τόσο για την αγορά καινούργιων οχημάτων όσο και για την εισαγωγή μεταχειρισμένων. Δεν αποκλείεται ο επανασχεδιασμός του τρόπου υπολογισμού του φόρου ώστε το τέλος ταξινόμησης να προκύπτει με βάση την εμπορική αξία του οχήματος.

8. Φόρος στα τυχερά παιχνίδια: Το τέλος των πέντε λεπτών ανά στήλη δεν θα επιβληθεί και στη θέση του θα μπει άλλος φόρος ο οποίος θα πρέπει να αποφέρει περί τα 400 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Μαζί με τα 100 εκατ. ευρώ από τη λειτουργία των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (VLTs) το συνολικό κονδύλι που αναμένεται να συγκεντρωθεί από τα τυχερά παιχνίδια εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 500 εκατ. ευρώ.

9. Αύξηση του ειδικού φόρου στο φυσικό αέριο: Το «πακέτο» φαίνεται να περιλαμβάνει την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο φυσικό αέριο με στόχο την είσπραξη περίπου 25 εκατ. ευρώ. Σε ετήσια βάση ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο φυσικό αέριο αποδίδει εισπρακτικά περί τα 160 εκατ. ευρώ, οπότε για να συγκεντρωθούν επιπλέον 25 εκατ. ευρώ απαιτείται αύξηση του ειδικού φόρου κατά τουλάχιστον 15%. Με την αύξηση κατά 15% ο ειδικός φόρος θα διαμορφωθεί πάνω από το 1,7 ευρώ ανά gigajoule.

10. Αναπροσαρμογή συντελεστών υπολογισμού ΕΝΦΙΑ: Για να εισπραχθούν τα 2,65 δισ. ευρώ όπως προβλέπει και το μνημόνιο, η κυβέρνηση σχεδιάζει να αυξήσει τους συντελεστές, ειδικά για τον συμπληρωματικό φόρο. Δεν αποκλείεται μάλιστα να μειωθεί το «αφορολόγητο» του συμπληρωματικού φόρου από τα επίπεδα των 300.000 ευρώ που βρίσκεται σήμερα, καθώς μετά τη μείωση των αντικειμενικών αξιών θα μειωθεί αισθητά ο αριθμός των υπόχρεων σε καταβολή συμπληρωματικού φόρου.

11. Μείωση αμυντικών δαπανών: Στο «πακέτο» αναμένεται να ενσωματωθεί τελικώς η μείωση των αμυντικών δαπανών κατά 100 εκατ. ευρώ.

12. Αυστηρή εφαρμογή του κανόνα «μία πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις»: Το μέτρο σχεδιάζεται να ενσωματωθεί στο πακέτο με τη λογική ότι θα προκαλέσει μείωση της μισθολογικής δαπάνης του Δημοσίου. Η ελληνική πλευρά ήλπιζε αρχικά για έως και 19.000 προσλήψεις μονίμων μέσα στο 2016, φαίνεται όμως ότι ο τελικός αριθμός θα είναι μικρότερος.

Πηγή: Ναυτεμπορική

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις

Σχολιάστε