«Δεν βλέπω κανένα τέτοιο ρίσκο αυτή τη στιγμή» είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι ολοένα και περισσότεροι Έλληνες καταλαβαίνουν «την αποστολή και την αξία των ιδιωτικοποιήσεων».
«Δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να ταχθεί υπέρ ενός μοντέλου, όπου κάποιος θα αποφασίζει τυχαία τι μπορεί να γίνει και τι όχι» πρόσθεσε.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει συμφωνήσει με τους δανειστές να συγκεντρώσει κεφάλαια 3 δισ. ευρώ έως το 2019 από ιδιωτικοποιήσεις ενώ έχει δεσμευτεί να ξεκινήσει τον επόμενο μήνα την πώληση ποσοστών του Δημοσίου στο Ελ. Βενιζέλος, τη ΔΕΠΑ και τα ΕΛΠΕ.
Οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν κεντρικό πυλώνα των ελληνικών προγραμμάτων από το 2010, ωστόσο, μέχρι στιγμής έχουν αποφέρει έσοδα περίπου 5 δισ. ευρώ αντί για τον στόχο των 50 δισ. ευρώ, κυρίως εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, της πολιτικής αντίστασης, των αντιδράσεων από τα συνδικάτα αλλά και της γραφειοκρατίας.
Η κακή διαχείριση, η πολιτική επιρροή και η έλλειψη συγκροτημένης στρατηγικής είχαν πλήξει στο παρελθόν ορισμένες κρατικές εταιρείες, όπως σχολιάζει το Reuters.
«Το Υπέρ – Ταμείο έχει ξεκινήσει να δίνει κατευθύνσεις στις κρατικές εταιρείες που επιβλέπει, οι οποίες είναι εξατομικευμένες και ρεαλιστικές» όπως πρόσθεσε η κα. Αικατερινάρη, σημειώνοντας ότι έχει ζητήσει από τις διοικήσεις τους να υποβάλλουν επιχειρηματικά σχέδια (business plans) που θα τις καθιστούν βιώσιμες, αποτελεσματικές και ανταγωνιστικές.
«Πολύ συχνά είναι ο φόβος της αλλαγής, του καινούριου» που τις κρατάει πίσω, λέει η Ρ. Αικατερινάρη. «Πολλές εταιρείες θέλουν να προχωρήσουν γιατί ξέρουν ότι αλλιώς δεν θα είναι βιώσιμες».
ΔΕΣΦΑ
Κατατίθενται σήμερα το απόγευμα οι δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση του του 66% του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ).
Η «μάχη» για τη διεκδίκηση του ΔΕΣΦΑ θα δοθεί ανάμεσα σε δύο επενδυτικά σχήματα που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
Πρόκειται για την ευρωπαϊκή κοινοπραξία τεσσάρων εταιρειών, η οποία με επικεφαλής την ιταλική Snam SpA, απαρτίζεται από την ισπανική Enagás Internacional S.L.U., τη βελγική Fluxys και την ολλανδική N.V. Nederlandse Gasunie. Όπως και για το κοινό σχήμα που αποτελείται από την ισπανική Regasificadora del Noroeste S.A – Reganosa και τη ρουμανική Transgaz.
Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η συγκριτική αξιολόγηση των δύο σχημάτων φανερώνει ότι η κοινοπραξία, με επικεφαλής την Snam, αποτελείται από κορυφαίες εταιρείες στον κλάδο του φυσικού αερίου της Ευρώπης που διαθέτουν ισχυρότερη διεθνή εμπειρία και πιο συμπαγή χρηματοοικονομική διάρθρωση, σε σχέση με το ρουμανικό σχήμα. Η συμπαγής δομή του ευρωπαϊκού κονσόρτσιουμ εγγυάται την απόλυτη σταθερότητά του ακόμη και σε περίπτωση που θα ανέκυπταν δυσκολίες.
Ακόμη, η κοινοπραξία με επικεφαλής την Snam έχει απολύτως βιομηχανική διάρθρωση, διαθέτοντας μακροπρόθεσμο ορίζοντα δέσμευσης. Σκοπός της είναι να συνεργαστεί και να μοιραστεί τις βέλτιστες πρακτικές με τους Έλληνες εταίρους και μετόχους προκειμένου να αναπτύξει περαιτέρω τις υποδομές φυσικού αερίου στην Ελλάδα, με τη χώρα να έχει την προοπτική να μετατραπεί σε σημαντικό ευρωπαϊκό hub.
Όσον αφορά τη ρουμανική κοινοπραξία, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, μοιάζει να στερείται αποδεδειγμένης διεθνούς εμπειρίας. Ερωτήματα δημιουργεί η ευρωστία της χρηματοοικονομικής διάρθωσής της, όπως και η ικανότητά της ως προς τη διαχείριση και συντονισμό έργων. Την ίδια στιγμή, η άμεση συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) στην Transgaz, που είναι αρκετά ασυνήθιστη δεδομένου του θεσμικού ρόλου της, δεν θα μπορούσε να έχει μακροπρόθεσμη διάρκεια.
Μεγέθη των δύο υποψηφίων
Η Reganosa δεν αποτελεί εισηγμένη εταιρεία σε κάποιο χρηματιστήριο Αξιών. Ελέγχει 130 χιλιόμετρα αγωγών φυσικού αερίου στην Ισπανία και δύο σταθμούς LNG σε Ισπανία και Μάλτα. Το 2016 εμφάνισε έσοδα ύψους 58,5 εκατ. ευρώ (44,6 εκατ. ευρώ κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων-Ebitda και 14,9 εκατ. ευρώ καθαρή κερδοφορία).
Η Transgaz διαθέτει κεφαλαιοποίηση της τάξης του 1 δισ. ευρώ και το 2016 είχε έσοδα περίπου 363 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 120 εκατ. ευρώ.
Η ιταλική Snam διαθέτει κεφαλαιοποίηση ύψους 13 δισ. ευρώ, ελέγχει 40.000 χλμ. αγωγών, δύο σταθμούς LNG και έχει αποθηκευμένα 19 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου. Η εταιρεία έχει παρουσία στην Ιταλία, την Αυστρία, την Μεγάλη Βρετανία και τη Γαλλία, με τον κύκλο εργασιών και τα καθαρά κέρδη να διαμορφώνονται σε 2,5 δισ. ευρώ και 860 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα.
Η Fluxys δραστηριοποιείται στο Βέλγιο, την Ελβετία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Μεγάλη Βρετανία και το Λουξεμβούργο, διαθέτοντας κεφαλαιοποίηση ύψους 2 δισ. ευρώ. Η Enagas, που εμφανίζει κεφαλαιοποίηση 5 δισ. ευρώ, έχει παρουσία στην Ευρώπη και την Λατινική Αμερική.
Ξεκινάει και η ΔΕΠΑ
Μέσα στο 2018 θα αρχίσει η διαδικασία αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ, ανέφερε ο νέος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Δημήτρης Τζώρτζης, μιλώντας στο Athens Energy Forum. Επίσης ανέφερε ότι η φετινή χρονιά σηματοδοτεί επίσης την είσοδο της ΔΕΠΑ στη λιανική αγορά ενέργειας μέσω της πλήρους απόκτησης της ΕΠΑ Αττικής.
Ακόμη, παρουσίασε τις εξελίξεις σε σχέση με τον υποθαλάσσιο αγωγό φυσικού αερίου East Med που σχεδιάζεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω Ελλάδας. Όπως τόνισε:
– τον Ιανουάριο του 2018 ολοκληρώθηκε η Αναγνωριστική Υποθαλάσσια Έρευνα (RMS – Reconnaissance Marine Survey) τα ευρήματα της οποίας επιβεβαίωσαν την υποθαλάσσια όδευση του αγωγού
– Συνεχίζεται η αξιολόγηση των δεδομένων που συλλέχθηκαν, και παράλληλα επικαιροποιούνται οι οικονομικές μελέτες.
– Τον προηγούμενο μήνα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε χρηματοδότηση ύψους 34,5 εκατ. Ευρώ για τον αγωγό.
- Τον Δεκέμβριο του 2017 υπεγράφη Μνημόνιο Συναντίληψης μεταξύ της Κύπρου, της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Ιταλίας, επιβεβαιώνοντας την υποστήριξη και τη δέσμευση για την υπογραφή Διακυβερνητικής Συμφωνίας εντός του 2018.
Στο άμεσο μέλλον αναμένεται η υπογραφή της χρηματοδοτικής συμφωνίας του προγράμματος CEF (Connecting Europe Facility) εντός του μηνός Μαρτίου και η περαιτέρω προώθηση και εξειδίκευση των συνεργασιών με τους εμπλεκόμενους φορείς της αγοράς (παραγωγούς – αγοραστές), ανέφερε ο ίδιος.
Του Θανάση Παπαδή