Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις – τη «ραχοκοκαλιά» της εθνικής οικονομίας – και τη σχέση τους με την ψηφιακή τεχνολογία μιλούν στη Μαίρη Παπακωνσταντίνου και το newsit.gr οι κ.κ. Γιώργος Δουκίδης Καθηγητής ΟΠΑ & Διευθυντής ELTRUN και Θάνος Φαλάγγας, Διευθυντής Εnterprise- Business Marketing & CRM του Ομίλου ΟΤΕ. Εξηγούν τους λόγους που οι ψηφιακά ώριμες μικρομεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν καλύτερα τις επιπτώσεις του Covid-19 και μιλούν για τις αλλαγές που φέρνουν τα ψηφιακά μέσα στο νέο επιχειρηματικό περιβάλλον.
Αφορμή αποτέλεσε η έρευνα «Η Ψηφιακή Ετοιμότητα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην Ελλάδα και η Επίδραση του COVID-19», που εκπονήθηκε από το εργαστήριο ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, για λογαριασμό της COSMOTE, από την οποία προέκυψαν σημαντικά συμπεράσματα.
Οι επιπτώσεις του Covid-19 με νούμερα
Γ.Δ. «Ιδιαίτερα αρνητικές για τις μικρές εταιρείες ήταν οι επιπτώσεις του Covid-19. Οκτώ στις 10 αναγκάστηκαν να κάνουν συμβατικές αλλαγές και μία στις τρεις ανέστειλε πλήρως την λειτουργία της. Τα σημαντικότερα προβλήματα τα εντοπίζουμε στο χώρο των πωλήσεων, της χρηματοοικονομικής διοίκησης και των logistics. Συγκεκριμένα 8 στις 10 ανέφεραν μείωση των πωλήσεων, 7 στις 10 αδυναμία είσπραξης οφειλών και 5 στις 10 προβλήματα που σχετίζονται είτε με την προμήθεια πρώτων υλών, είτε με τη διανομή δικών τους προϊόντων. Το ενδιαφέρον στοιχείο που προέκυψε από την έρευνα είναι, ότι η πλειοψηφία των επιχειρήσεων -7 στις 10 – αξιοποίησαν τις ψηφιακές τεχνολογίες για να ξεπεράσουν σε κάποιο βαθμό τα προβλήματα που είχαν στην λειτουργία, αλλά και στην απόδοση των επιχειρήσεων. Υπάρχει πολύς δρόμος ακόμη έτσι ώστε η ψηφιακή ετοιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να φτάσει στα αντίστοιχα επίπεδα με τη Δυτική Ευρώπη ή τη Βόρεια Αμερική. Όπως προέκυψε από την έρευνα, το 50% των επιχειρήσεων βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο, 1 στις 8 επιχειρήσεις σε προχωρημένο στάδιο και καμία εταιρεία στο ιδεατό. Αυτό θα πρέπει να το λάβουμε σοβαρά υπόψη στη στρατηγική ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων».
Ο ρόλος των ψηφιακών υποδομών στη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων
Θ.Φ. «Είναι προφανές ότι την περίοδο του lockdown, αλλά και σήμερα που η κατάσταση εξακολουθεί να είναι δύσκολη, μία επιχείρηση πρέπει να βρει διεξόδους, για να μην χρειαστεί να αναστείλει την λειτουργία της. Οι ψηφιακές υπηρεσίες αποτελούν μονόδρομο. Η τεχνολογία έδωσε τεράστια διέξοδο σε αυτή την κρίσιμη περίοδο. Οι τεχνολογικά ώριμες επιχειρήσεις τα κατάφεραν καλύτερα. Ανάλογα με τον κλάδο και το είδος της επιχείρησης διαφοροποιούνται και οι ανάγκες. Πιστεύω ότι η επιχειρηματικότητα μπορεί να προχωρήσει, καθώς το κόστος στη ψηφιακή μετάβαση είναι πολύ μικρό, δεν είναι όπως παλιά. Μια μικρή επιχείρηση, όπως για παράδειγμα ένα φροντιστήριο ξένων γλωσσών, χρειάζεται ένα καλό site και μια καλή παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. To κόστος μιας επιχείρησης για να αποκτήσει ψηφιακές λύσεις ξεκινά από τα 100 ευρώ. Αυτό που χρειάζεται είναι να ξεπεραστεί η άγνοια. Η COSMOTE έχει ξεκινήσει περιοδεία ενημέρωσης σε όλη την Ελλάδα, στο πλαίσιο του προγράμματος Grow Your Business. Προσωπικά είμαι πολύ αισιόδοξος».
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη