Οικονομία

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Κυριαρχία στις νέες ταξινομήσεις

Συνεχίζεται η σταθερή άνοδος στο μερίδιο που κατακτούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς το Νοέμβριο έφτασαν το 13,7% επί του συνόλου των πωλήσεων της αγοράς, από 9,3% ένα χρόνο νωρίτερα.

Όπως φανερώνουν τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου (ΣΕΑΑ), το φετινό Νοέμβριο, επί του συνόλου της αγοράς τα βενζινοκίνητα υποχώρησαν στο 38,7% των ταξινομήσεων από 40,6% πέρυσι, τα ντίζελ είχαν 12,4% από 13,7%, τα υβριδικά 32,1% από 32,5%, τα επαναφορτιζόμενα και ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανέβηκαν στο 13,7% από 9,3% και το υγραέριο έπεσε στο 2,9% από 3,3%.

Προκύπτει, λοιπόν, ότι υπήρξε ποσοστιαία πτώση σε όλες τις κατηγορίες εκτός από τα ηλεκτρικά (BEV και PHEV), κάτι που φανερώνει τη νέα πορεία της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου.

Εν γένει, οι νέες ταξινομήσεις επιβατικών έφτασαν τις 10.454 από 8.070 τον περσινό Νοέμβριο, άρα ενισχύθηκαν κατά 29,5%. Στο εντεκάμηνο ανήλθαν σε 126.246 από 98.797 ένα χρόνο νωρίτερα, με άνοδο 27,8%.

Κλειδί οι επιδοτήσεις για τους οδηγούς

Μέχρι στιγμής, το βασικότερο στοιχείο που οδηγούσε τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ήταν η επιδότηση έως 8.000 ευρώ που προσφέρει η κυβέρνηση μέσω του προγράμματος “Κινούμαι Ηλεκτρικά”.

Μπορεί τους τελευταίους μήνες να παρατηρήθηκαν ορισμένα σκαμπανεβάσματα με τους διαθέσιμους πόρους του προγράμματος, όμως τα αρμόδια υπουργεία ξεκλείδωσαν σταδιακά νέα ποσά για να καλύψουν τη ζήτηση.

Η ανησυχία των υποψήφιων αγοραστών έχει να κάνει με το αν θα συνεχιστεί η επιδότηση αμείωτη στο νέο κύκλο του προγράμματος, που αναμένεται να ανακοινωθεί εντός του 2024. Για αυτό και αρκετοί έσπευσαν να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα τους τελευταίους μήνες ώστε να είναι σίγουροι, γεγονός που ασφαλώς ενίσχυσε τις πωλήσεις.

Ως προς το εξής, υπάρχουν δύο πιθανότητες: Η μια είναι ότι η κυβέρνηση θα επιλέξει να χαμηλώσει την επιδότηση, καθώς μέσα στο 2024 προβλέπεται να κυκλοφορήσουν μοντέλα με ιδιαίτερα χαμηλή τιμή, ευθέως ανταγωνιστική προς τα συμβατικά (βλέπε Citroen e-C3, Renault 5 EV, Volvo EX30 κτλ). Κάτι τέτοιο θα ήταν συμβατό με ότι συμβαίνει σε άλλες αγορές της Ευρώπης, καθώς η τεχνολογία ωριμάζει.

Η δεύτερη περίπτωση είναι ότι η επιδότηση θα διατηρηθεί ανέπαφη, καθώς η χώρα μας εξακολουθεί να υστερεί σχετικά με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης. Πανευρωπαϊκά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται στο 21,6%, δηλαδή 7,9 μονάδες παραπάνω από ότι στην Ελλάδα.

Ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει θέσει ψηλά το στόχο ώστε ένα στα τρία νέα αυτοκίνητα να είναι ηλεκτρικό το 2030, ενώ έχει συμπεριληφθεί και στο νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που είναι ο οδικός χάρτης της χώρας μας στα ενεργειακά και τις μεταφορές.

Ως εκ τούτου, η ηλεκτροκίνηση αποτελεί σημαντικό στοίχημα για την κυβέρνηση. Η λογική λέει ότι ακόμα και στην περίπτωση που μειωθεί η επιδότηση, μάλλον δεν θα περιοριστεί δραστικά ώστε να παρέχει επαρκές κίνητρο.

Οικονομία
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Δείτε επίσης
Οικονομία: Περισσότερα άρθρα