Ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα, μπαίνει της ηλεκτροκίνησης, καθώς όπως δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης «Στο πλαίσιο της πράσινης ατζέντας μας θα φέρουμε σχετικό νομοσχέδιο έως τον Ιούνιο, με κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Οι Ολλανδοί μπορούν να μας ανοίξουν το δρόμο, επειδή διαθέτουν εμπειρία δέκα ετών».
Από επαφές που είχε με εμπλεκόμενους φορείς του κλάδου ηλεκτροκίνησης στην Ολλανδία, ο υπουργός τόνισε ότι: «Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι πολυτέλεια. Είναι ο νέος τρόπος μετακινήσεων στην Ευρώπη, προκειμένου να περιοριστεί η μόλυνση της ατμόσφαιρας. Στην Ολλανδία, όπως και σε άλλες προηγμένες χώρες, συνδυάζονται βασικά δύο πράγματα: Κίνητρα για να γίνει η αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου πιο προσιτή και προβλέψεις για εγκατάσταση και ομαλή λειτουργία των φορτιστών. Οι Ολλανδοί έχουν αποκτήσει εδώ και μια δεκαετία εμπειρία και από τα καλά και τα αρνητικά και μπορούν να μας ανοίξουν τον δρόμο. Στο πλαίσιο της πράσινης ατζέντας θα φέρουμε σχετικό νομοσχέδιο έως τον Ιούνιο».
Κατά τη διήμερή επίσκεψή του στην Ολλανδία ο κ. Χατζηδάκης συνοδευόταν από τη Γενική Γραμματέα Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών (και πρόεδρο της Διυπουργικής Επιτροπής για την ηλεκτροκίνηση), κα Αλεξάνδρα Σδούκου.
Τα απαραίτητα κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων
Ειδικότερα, κατά τις συναντήσεις που πραγματοποίησαν οι κ.κ. Χατζηδάκης και Σδούκου με τους υπουργούς Οικονομικών και Κλιματικής Αλλαγής και Περιβάλλοντος της Ολλανδίας κ.κ. Eric Wiebes και Stientje van Veldhoven, η συζήτηση επικεντρώθηκε στις θεσμικές πρωτοβουλίες, που ανέλαβε η ολλανδική κυβέρνηση για να ενθαρρύνει την ηλεκτροκίνηση, με έμφαση στα κίνητρα που δόθηκαν όχι μόνο για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αλλά και για την ανάπτυξη δημόσια προσβάσιμων υποδομών φόρτισης.
Τονίστηκε επίσης ότι η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση (όπως αυτά για την εξοικονόμηση ενέργειας) αποτελούν σημαντική προτεραιότητα τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Ολλανδία.
Γι’ αυτό οι δυο χώρες θα διερευνήσουν τις δυνατότητες συνεργασίας και συντονισμού των σχετικών πολιτικών στο πλαίσιο του Συμβουλίου των υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ.
Οι κ.κ. Χατζηδάκης και Σδούκου επισκέφθηκαν τα κεντρικά γραφεία του Elaad NL, του κέντρου καινοτομίας για τις έξυπνες υποδομές φόρτισης, όπου συζήτησαν τις προοπτικές συνεργασίας με τον ΔΕΔΔΗΕ. Ακόμη, επισκέφθηκαν τις εγκαταστάσεις των εταιρειών Allego, Alfen και Leaseplan που έχουν ηγετική θέση στον τομέα των λύσεων φόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα. Οι εκπρόσωποί τους ανέλυσαν τα επιτυχημένα μοντέλα ανάπτυξης υποδομών φόρτισης που έχουν δοκιμαστεί στην Ολλανδία και άλλες χώρες της Βορείου Ευρώπης. Παρουσίασαν ακόμα τις πρότυπες εγκαταστάσεις έξυπνης φόρτισης και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας που χρησιμοποιούν για να φορτίζουν τα ηλεκτρικά οχήματα των εργαζομένων τους. Με τον τρόπο αυτό όχι μόνο δεν επιβαρύνουν το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και μεγιστοποιούν τη χρήση των ΑΠΕ για τη φόρτιση.
Το «μοντέλο» Άμστερνταμ
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η συνάντηση του υπουργού ΠΕΝ και της κ. Σδούκου με τον Δήμο του Άμστερνταμ, όπου παρουσιάστηκε η πολιτική του Δήμου για τη μείωση των αερίων ρύπων, με στόχο να γίνει πόλη «μηδενικών ρύπων» έως το 2030.
Αναλύθηκαν συγκεκριμένα πώς προχωρά ο δήμος στην εγκατάσταση δημόσιων υποδομών φόρτισης για χρήση από τους κατοίκους της πόλης, με δεδομένη τη δέσμευση των αρχών για απαγόρευση της κυκλοφορίας όλων των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων έως το 2030.
Στο πλαίσιο αυτό ειδική αναφορά έγινε και στην παροχή κινήτρων από το Δήμο στα ταξί και σε άλλες κατηγορίες οχημάτων για να αντικαταστήσουν τους στόλους τους.