Το ενδιαφέρον των ΗΠΑ για τον τομέα των εμπορευματικών κέντρων στην Ελλάδα και συγκεκριμένα την επένδυση της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ στο Θριάσιο Πεδίο φανερώνει η πρόσφατη ανάρτηση του Αμερικανού πρέσβη Τζορτζ Τσούνη στο X. «Είναι πολύ σημαντικό ότι βλέπουμε τις προσπάθειες για ανάπτυξη υψηλής ποιότητας υποδομών logistics και μεταφορών να προχωρούν στην Ελλάδα» σημείωσε ο κ. Τσούνης, στην ανάρτησή του που συνοδεύεται με φωτογραφία του διευθύνοντα συμβούλου της ΘΕΚ Α.Ε. Βασίλη Μαγκλάρα.
Η ΘΕΚ Α.Ε. είναι η εταιρεία που έχει συσταθεί ως κοινοπραξία της Goldair όπου επικεφαλής είναι ο Καλλίνικος Καλλίνικος και της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ για να υλοποιήσει το εμπορευματικό κέντρο (logistics center) στο Θριάσιο Πεδίο, το οποίο ύστερα από πολλές δεκαετίες καθυστερήσεων «ξεπαγώνει». Κι αυτό ύστερα από την συμφωνία που υπέγραψε η αμερικανική κρατική αναπτυξιακή τράπεζα DFC με τη «Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο» (ΘΕΚ) για τη χρηματοδότηση του έργου.
Η ΘΕΚ, μέσω της συγκεκριμένης συμφωνίας, μπορεί να εξασφαλίσει μέχρι και το σύνολο των απαιτούμενων κεφαλαίων. Ωστόσο, το τελικό χρηματοοικονομικό μοντέλο του project ενδέχεται να περιλαμβάνει ίδια κεφάλαια της ΘΕΚ αλλά και χρηματοδότηση από μεγάλη συστημική τράπεζα.
Τα επόμενα βήματα
Εάν όλα πάνε καλά, ενδέχεται μέχρι το τέλος της χρονιάς να έχουν ξεκινήσει οι αρχικές κατασκευαστικές εργασίες του εμπορευματικού κέντρου που θα παίξει κρίσιμο ρόλο στην ένταξη της Ελλάδας στο διεθνή χάρτη των συνδυασμένων μεταφορών.
Φέτος, δηλαδή, εκτιμάται ότι θα είναι η χρονιά, που ύστερα από πολλές δεκαετίες καθυστερήσεων, το μεγάλο project του Θριασίου θα ξεκινήσει, περιλαμβάνοντας 265.000 τ.μ. ισόγειων χώρων πολλαπλών χρήσεων, κατάλληλων για διανομή και αποθήκευση προϊόντων και ελαφρά μεταποίηση.
Η υπόθεση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο μετράει, ήδη, 54 χρόνια. Το μακρινό δηλαδή, 1970 είχαν ξεκινήσει οι πρώτες αναγκαίες απαλλοτριώσεις. Το 1994 το έργο για το οποίο θα έπρεπε να εξασφαλιστούν πόροι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εντάχθηκε στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ύστερα από πέντε χρόνια, το 1999 η μελέτη γενικής διάταξης, δηλαδή το master plan όπου αναφέρεται ποιες είδους χρήσεις θα δημιουργηθούν, ολοκληρώθηκε. Το 2001 η Ευρωπαϊκή Ένωση απαίτησε για να χρηματοδοτήσει το project να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την επιλογή του αναδόχου. Έτσι, η μεγάλη αυτή επένδυση μπήκε σε ένα «γαϊτανάκι» διαγωνισμών, των οποίων η…πρώτη φάση ολοκληρώθηκε το 2009. Ο προτιμητέος δηλαδή επενδυτής που αναδείχθηκε, τότε, απέσυρε την προσφορά του.
Ο διαγωνισμός του έργου για πολλά χρόνια κηρυσσόταν και επαναπροκηρυσσόταν μέχρι το 2016, οπότε η κοινοπραξία Goldair – ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ανακηρύχθηκε ανάδοχος του έργου. Με τις καθυστερήσεις όμως, να είναι ίδιον της επένδυσης στο Θριάσιο, μόλις στα τέλη του 2022 υπογράφηκε η τελική συμφωνία παραχώρησης της έκταση στο σχήμα.
Το project του Θριασίου Πεδίου αποτελεί τμήμα του βασικού Διαδρόμου του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών Ανατολή-Ανατολική Μεσόγειος. Το εν λόγω δίκτυο συνδέει την Κεντρική Ευρώπη με λιμάνια της Βόρειας, της Βαλτικής, της Μαύρης και της Μεσογείου Θάλασσας. Εστιάζει στην ανάπτυξη αυτών των λιμανιών ως σημαντικές πλατφόρμες πολυτροπικής εφοδιαστικής και στην παροχή οικονομικών κέντρων στην Κεντρική Ευρώπη με εκσυγχρονισμένες συνδέσεις μεταφορών προς τη θάλασσα.