Η πρόταση, προβλέπει τη χρηματοδότηση του Ταμείου από τις διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες διεθνώς, με περίπου 5 δισ. δολάρια ΗΠΑ κατά την προσεχή δεκαετία, έτσι, ώστε να μειωθεί κατά 50% το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας μέχρι το 2050.
Η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών υποστηρίζει ενεργά αυτήν την πρωτοβουλία, η οποία είναι η πλέον πρόσφατη από μια σειρά δράσεων που έχουν αναληφθεί από τη διεθνή ναυτιλία και το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών (UN ΙΜΟ) με σκοπό την απεξάρτηση της παγκόσμιας ναυτιλίας από τον άνθρακα. Το Ταμείο, το οποίο μπορεί να τεθεί σε λειτουργία ήδη από το 2023, κατόπιν της υιοθέτησής του από τον UN ΙΜΟ, θα διοικείται από ένα διεθνές Διοικητικό Συμβούλιο (International Research & Development Board – IMRB), μη κυβερνητικού χαρακτήρα, το οποίο θα εποπτεύεται από τα Κράτη Μέλη του UN ΙΜΟ.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
«Χωρίς καινοτομία σε εναλλακτικά και μη ορυκτά καύσιμα, η ναυτιλία θα συνεχίσει να εξαρτάται πλήρως από τον άνθρακα. Προκειμένου να επιτευχθεί ο φιλόδοξος στόχος του UN ΙΜΟ για μείωση κατά 50% του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλιακής βιομηχανίας μέχρι το 2050, θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε την πρόκληση που έχουμε μπροστά μας σθεναρά: χρειαζόμαστε μια ουσιαστική τεχνολογική αλλαγή» σχολίασε ο πρόεδρος των Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης.
Η πρόταση για τη σύσταση του Ταμείου, η οποία υποστηρίζεται από τις διεθνείς εφοπλιστικές Ενώσεις που συλλογικά εκπροσωπούν όλους τους ναυτιλιακούς τομείς και τομείς θαλάσσιου εμπορίου και διαχειρίζονται πάνω από το 90% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, ανακοινώνεται λίγες μόλις ημέρες μετά την παρουσίαση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (EU Green Deal), το νέο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μια Ευρώπη απαλλαγμένη από τον άνθρακα.
Να σημειωθεί, ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι ο μόνος βιομηχανικός κλάδος που, από το 2013, έχει θάσει σε εφαρμογή ένα δεσμευτικό και παγκόσμιο μέτρο για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και συγκεκριμένα το Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης κατά τη σχεδίαση του πλοίου (Energy Efficiency Design Index – EEDI), ο οποίος διασφαλίζει πραγματικές και σωρευτικές μειώσεις κατανάλωσης καυσίμων στα νεότευκτα πλοία από σχεδιασμού τους.