Υφεση, αυξημένη ανεργία, αύξηση του χρέους είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του νέου προϋπολογισμού για το 2016, ενώ δεν προβλέπονται πρόσθετα φορολογικά ή άλλα εισπρακτικά μέτρα πέραν εκείνων που περιλαμβάνονται στο τρίτο μνημόνιο και έχουν ληφθεί ή πρόκειται να ληφθούν στο άμεσο μέλλον.
Η ανεργία δυστυχώς προβλέπεται να επιδεινωθεί τόσο το 2015 όσο και το 2016. Φέτος αναμένεται να ανέβει στο 25,4% από 24,6% το 2014, ενώ το 2016 θα εκτιναχθεί ακόμα πιο ψηλά στο 25,8%.
Επίσης, η απασχόληση εκτιμάται ότι θα μειωθεί φέτος κατά 1,6% και το 2016 κατά 1% επιπλέον.
Η ύφεση δυστυχώς, εξαιτίας των capital controls αναμένεται να διαρκέσει και το 2016, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του προϋπολογισμού. Φέτος υπολογίζεται στο 2,3% και το 2016 στο 1,3%.
Στο σημείο αυτό αξίζει να επισημανθεί μία διάσταση στις εκτιμήσεις που περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό και σε εκείνη που ανέφερε ο πρωθυπουργός κατά την εκφώνηση των προγραμματικών δηλώσεων και οποίος ανέφερε ότι η χώρα θα επιστρέψει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης από το πρώτο εξάμηνο του 2016.
Για το 2016 τα έσοδα εκτιμούνται στα 49,462 δισεκατομμύρια ευρώ και οι δαπάνες στα 48,938 δις. ευρώ.
Στο σκέλος των πρωτογενών αποτελεσμάτων η πρόβλεψη για φέτος είναι έλλειμμα 0,24% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος, ενώ για το 2016 η πρόβλεψη κάνει λόγο για πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ.
Οσον αφορά στο χρέος φέτος προβλέπεται να φτάσει στα 326 δις. ευρώ που σημαίνει ίσο με 187,6% του ΑΕΠ, ενώ για τον επόμενο χρόνο προβλέπεται ότι χρέος θα σκαρφαλώσει στα 343,2 δις. ευρώ, στο 198% του ΑΕΠ.
Για το νέο προϋπολογισμό το υπουργείο Οικονομικών με ανακοίνωσή του αναφέρει:
Η κυβέρνηση μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά της έσπευσε να ολοκληρώσει το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού λαμβάνοντας υπόψη τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες και τις πολιτικές δεσμεύσεις που έχει αναλάβει. Σε αυτές τις συνθήκες έγινε προσπάθεια να αξιοποιηθεί ο δημοσιονομικός χώρος που εξασφαλίστηκε μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις με τους δανειστές.
Το προσχέδιο που κατατέθηκε αποτυπώνει τις κυβερνητικές προτεραιότητες για κοινωνική δικαιοσύνη και δημοσιονομική υπευθυνότητα. Έγινε προσπάθεια να εξαντληθεί κάθε περιθώριο στήριξης των οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών που έχουν πληγεί από την κρίση, εξασφαλίζοντας ωστόσο τη δημοσιονομική σταθερότητα.
Ειδικότερα, για το 2015, το αποτέλεσμα του Προϋπολογισμού Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται πως θα παρουσιάσει πρωτογενές έλλειμμα ύψους 418 εκατ. ευρώ ή 0,24% του ΑΕΠ.
Η δημοσιονομική στρατηγική το 2015 βασίστηκε στην υλοποίηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και θεσμικών αλλαγών, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της Προγραμματικής Συμφωνίας.
Μεταξύ των μεταρρυθμίσεων αυτών περιελήφθησαν από το β΄ εξάμηνο του 2015 παρεμβάσεις στη φορολογική πολιτική και στην κοινωνική ασφάλιση.
Παράλληλα, ενισχύθηκε η κοινωνική πρόνοια του Κράτους με οικονομική ενίσχυση για την αντιμετώπιση των συνεπειών της ανθρωπιστικής κρίσης, καθώς και η χορήγηση του ΕΚΑΣ.
Το 2016 ο Προϋπολογισμός της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 894 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 0,5% του ΑΕΠ. Το αποτέλεσμα αυτό είναι συμβατό με την προγραμματική συμφωνία με τους εταίρους, όπως προβλέπεται στο νομοθετικό πλαίσιο (ν. 4336/15) που ψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων.
Στον Προϋπολογισμό του 2016 περιλαμβάνονται παρεμβάσεις με κυριότερες αυτές στη φορολογική πολιτική και στην κοινωνική ασφάλιση.
Ειδικότερα, οι παρεμβάσεις στη φορολογική πολιτική αφορούν κυρίως:
– στην αναμόρφωση του κώδικα ΦΠΑ,
– στην αναμόρφωση των συντελεστών της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης,
– στην αύξηση των συντελεστών στο φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων,
– στην αύξηση προκαταβολής του φόρου εισοδήματος στους ελεύθερους επαγγελματίες,
– στην αύξηση συντελεστών φορολόγησης εισοδήματος από ενοίκια και
– στην επέκταση της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στο 30% των κερδών του ΟΠΑΠ από παιχνιδομηχανές.
Οι παρεμβάσεις στην κοινωνική ασφάλιση αφορούν κυρίως:
– στην εξοικονόμηση από την ασφαλιστική μεταρρύθμιση στο Δημόσιο και στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης,
– στις εισφορές και λοιπές παροχές στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης μέσω της επιβολής και αύξησης της εισφοράς για την υγειονομική περίθαλψη των συνταξιούχων και
– στην προσαρμογή του συντελεστή για την παροχή εφάπαξ.
Τα παραπάνω μεγέθη αντανακλούν σε μεγάλο βαθμό τα στενά δημοσιονομικά περιθώρια που καλείται να διαχειριστεί η κυβέρνηση. Σε αυτά τα στενά πλαίσια καταφέραμε να εξασφαλίσουμε πρόσθετους πόρους για την κοινωνική προστασία και την οικονομική δραστηριότητα. Συγκεκριμένα:
– Αυξήθηκε το ανώτατο όριο δαπανών των νοσοκομείων κατά περίπου 150 εκ. ευρώ για το 2015 (σε σχέση με τον περσινό προϋπολογισμό) και το νέο αυτό αυξημένο όριο θα διατηρηθεί για το 2016 και τα επόμενα χρόνια.
– Προβλέφθηκαν δαπάνες για την ανακούφιση των οικονομικά ασθενέστερων (περίπου 100 εκ.) που θα χρηματοδοτήσουν δράσεις για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.
– Τέλος, προβλέπονται αυξημένες οι δαπάνες του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 50 εκ. ευρώ για την ενίσχυση της απασχόλησης και της ανάπτυξης.
Είμαστε βέβαιοι ότι θα αντιμετωπίσουμε με επιτυχία τη δύσκολη πρόκληση εξόδου από την κρίση και θα προστατεύσουμε, ως οφείλουμε, τους συμπολίτες μας που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη.