Η ΔΕΘ αποτελεί παραδοσιακά ένα πεδίο κυβερνητικών εξαγγελιών που συνήθως έχουν οικονομικό φιλολαϊκό πρόσημο. Πολύ δύσκολα θα υπάρξει εξαίρεση και εφέτος. Στο οικονομικό επιτελείο ήδη έχουν ξεκινήσει μία σειρά από ασκήσεις επί χάρτου προκειμένου να δουν τι μπορούν και υπό ποιες προϋποθέσεις να συμπεριλάβουν σε αυτό το καλάθι των παροχών.
Τρεις είναι οι κλειδωμένες εξαγγελίες που θα ανακοινωθούν στη ΔΕΘ. Η πρώτη αφορά το «πάγωμα» για ένα ακόμη χρόνο της μη πληρωμής εισφοράς αλληλεγγύης για τους εργαζομένους στον ιδιωτικό τομέα και τους αυτοαπασχολούμενους, η δεύτερη την παράταση κατά ένα ακόμη έτος των μειωμένων ασφαλιστικών εισφορών κατά 3% και η 3η έχει να κάνει με τη μείωση του φορολογικού συντελεστή των εταιρικών κερδών από το 24% στο 22%.
Το καλάθι της κυβέρνησης, όμως, όπως ευελπιστούν στην πλατεία Συντάγματος (ΥΠΟΙΚ), αλλά κυρίως στο Μέγαρο Μαξίμου, μάλλον δεν θα «κλείσει» στο παραπάνω πακέτο μέτρων αλλά θα επεκταθεί.
Και θα επεκταθεί, με μέτρα όπως η περαιτέρω μείωση του ΕΝΦΙΑ, η νέα μείωση εισφορών αλλά και η επέκταση της κατάργησης στην υποχρέωση πληρωμής εισφοράς αλληλεγγύης από τους συνταξιούχους και τους εργαζομένους στο Δημόσιο.
Όλα αυτά βέβαια θα πρέπει να πληρούν ένα βασικό κανόνα ο οποίος έχει να κάνει με το κατά πόσο μπορεί να είναι τα μέτρα αυτά διατηρήσιμα. Και αυτό διότι καλή είναι η όποια μείωση φόρων, αλλά επίσης αυτονόητο είναι ότι καμία κυβέρνηση στον πλανήτη δεν θα επανέφερε φόρους λίγο πριν τις εκλογές, εφόσον βέβαια τηρηθεί η δέσμευση του πρωθυπουργού ότι δεν σκοπεύει να προσφύγει σε πρόωρες κάλπες.
Τι θα κρίνει το καλάθι της ΔΕΘ
Κατά συνέπεια το θέμα του επιπλέον πακέτου της ΔΕΘ είναι καθαρά δημοσιονομικό. Αν δηλαδή εδραιωθεί η εκτίμηση σε κυβέρνηση και δανειστές, ότι είναι εφικτή η υπέρβαση των στόχων που έχουν τεθεί. Στην περίπτωση αυτή οι παραπάνω επιπλέον παρεμβάσεις μπορούν να αρχίσουν σταδιακά να τρέχουν μέσα στο 2022.
Ωστόσο δεν θα είναι σαφές το ποια θα είναι η πορεία της οικονομίας το 2021, αλλά και το 2022. Μέχρι στιγμής υπάρχουν ενδείξεις, και μάλιστα ισχυρές ότι τελικά θα επικρατήσουν τα καλά σενάρια για εφέτος.
Όμως αξιόπιστα στοιχεία που θα δείχνουν τάσεις θα υπάρχουν σταδιακά μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου.
Έτσι οι προβλέψεις, τόσο για το έτος όσο και για το 2022 θα περιληφθούν στο προσχέδιο που θα κατατεθεί την 1η Οκτωβρίου. Αλλά και σε αυτό θα υπάρχει περίπτωση αποκλίσεων και αυτό απλά τα στοιχεία θα είναι ελλιπή.
Οι ανακοινώσεις του πρωθυπουργού θα γίνουν στις 11 Σεπτεμβρίου, ενώ λίγες ημέρες πριν θα έχει λάβει ένα σαφές μήνυμα για το που γέρνει η πλάστιγγα. Πιο συγκεκριμένα στις 7 Σεπτεμβρίου η ΕΛΣΤΑΤ αναμένεται να ανακοινώσει τα πρώτα στοιχεία για την πορεία του ΑΕΠ κατά το 2ο τρίμηνο.
Κρίσιμο στοιχείο είναι να διαπιστώσουμε κατά πόσο μπόρεσε η Ελλάδα να ακολουθήσει τις χώρες της Ευρωζώνης στο ρυθμό ανάπτυξης. Στο υπουργείου Οικονομικών υπάρχει αισιοδοξία και όπως αναφέρουν στελέχη του, οι πρόδρομοι δείκτες επιτρέπουν αισιοδοξία και αναφέρουν ενδεικτικά το δείκτη οικονομικής συγκυρίας, το τζίρο στη βιομηχανική παραγωγή αλλά και την πορεία των εξαγωγών.
Από εκεί και πέρα πολλά θα εξαρτηθούν από την εξέλιξη των πραγμάτων στον τουρισμό. Οι ενδείξεις για την ώρα είναι καλές αλλά απομένουν πάνω από δύο μήνες τουριστικής κίνησης και ως εκ τούτου μπορεί να αλλάξουν λαμβανομένης υπόψη τελικά της επιδημιολογική κατάστασης.
Τέλος ένας αστάθμητος παράγοντας είναι το πόσο θα επηρεάσει το τελικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα, το κόστος ενίσχυσης των πληγέντων από τις φυσικές καταστροφές. Ωστόσο αυτό αν αντιμετωπιστεί ταμειακά, δύσκολα θα αποτελέσει πρόβλημα διότι δεν μπορεί να θεωρηθεί επαναλαμβανόμενη δαπάνη.