Επί τάπητος τίθεται στη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, τη Volskwagen το ζήτημα της μείωσης του κόστους προκειμένου να πετύχει τους στόχους κερδοφορίας της.
H Ηandelsblatt δημοσιεύει ένα στόρι, το οποίο απηχεί του κλίματος που υπάρχει αυτήν την περίοδο στη Volkswagen, σύμφωνα με το οποίο οι διευθυντές της εταιρείας στη Γερμανία αιφνιδιάστηκαν από μια πρόσκληση που τους απηύθυνε στις αρχές της εβδομάδας.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο Τόμας Σέφερ (Thomas Schäfer), επικεφαλής της βασικής μάρκας Volkswagen, έστειλε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στα κορυφαία στελέχη του, με το οποίο τους προσκαλούσε σε μια συνάντηση στο χώρο εκδηλώσεων της ίδιας της εταιρείας, το εκθεσιακό κέντρο στο Isenbüttel κοντά στο Wolfsburg, τις επόμενες ημέρες.
Σε αντίθεση με προηγούμενες συναντήσεις με τον επικεφαλής του γερμανικού κολοσσού της αυτοκινητοβιομηχανίας, τα στελέχη δεν θα συμμετάσχουν μέσω βίντεο, αλλά θα εμφανιστούν αυτοπροσώπως, σύμφωνα με πληροφορίες της Handelsblatt. Σύμφωνα με τους εμπλεκόμενους, ο Schäfer θέλει πρωτίστως να παρουσιάσει νέα μοντέλα στους διευθυντές του.
Τελικά, όμως, η αίθουσα θα ασχοληθεί και με ένα θέμα που απασχολεί τον πυρήνα της μάρκας VW Group: πρέπει να κάνει οικονομίες – πέρα από το γνωστό επίπεδο.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας θέλει και πρέπει να βελτιώσει τα κέρδη της κατά 10 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2026, προκειμένου να επιτύχει την απόδοση-στόχο του 6,5%. Για τη βασική μάρκα, πρόκειται για το πιο φιλόδοξο πρόγραμμα εξοικονόμησης των τελευταίων δεκαετιών.
Ωστόσο, η ομάδα του Schäfer κινδυνεύει να χάσει τους στόχους που έχει θέσει για φέτος, όπως ανέφεραν πηγές της Handelsblatt. Ως εκ τούτου, οι αναπροσαρμογές είναι απαραίτητες.
Δύο ειδικοί ανέφεραν στην Handelsblatt ότι το πρόβλημα αφορά ένα ποσό, το οποίο πρέπει να εξοικονομηθεί, μεταξύ 2 και 3 δισεκατομμυρίων ευρώ. Άλλες πηγές αναφέρουν ότι το συνολικό ποσό του προγράμματος εξοικονόμησης θα μπορούσε να αυξηθεί.
Βασική μάρκα της Volkswagen: Το περιθώριο κέρδους είναι πλέον μόνο 2,3%
Η μάρκα VW είναι ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της αγοράς στη Γερμανία. Οικονομικά, όμως, η εταιρεία βρίσκεται φέτος σε χειρότερη θέση από ό,τι εδώ και πολύ καιρό. Η αυτοκινητοβιομηχανία απέφερε κέρδος μόλις 2,3% κατά τους πρώτους έξι μήνες του έτους.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τις μικτές επιδόσεις αυτές: Το περιβάλλον της αγοράς έχει επιδεινωθεί σημαντικά για τη VW, η επέκταση της ηλεκτροκίνησης καθυστερεί και οι άνθρωποι κοιτάζουν επίσης όλο και περισσότερο τα χρήματά τους ενόψει των υψηλότερων επιτοκίων και τιμών. Αυτό δεν είναι ιδανικό για κανέναν κατασκευαστή. Ωστόσο, ως ηγέτης της αγοράς, η VW είναι ιδιαίτερα ευάλωτη σε τέτοιες σημαντικές εξελίξεις.
Στη Γερμανία, η μάρκα αυτοκινήτων αναγκάστηκε επίσης να χρησιμοποιήσει εκπτώσεις για να ενισχύσει τις ήδη υποτονικές πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της, αφού η γερμανική κυβέρνηση επέτρεψε να λήξουν οι επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα εν μία νυκτί. «Ούτε αυτό μας βοήθησε», όπως το θέτει κομψά ένα υψηλόβαθμο στέλεχος.
Επιπλέον, υπάρχουν εσωτερικά προβλήματα, όπως ένας ηλεκτροκινητήρας σε ένα εργοστάσιο κατασκευής εξαρτημάτων της Volkswagen ή ελλείψεις ανταλλακτικών για δημοφιλή μοντέλα όπως το Golf. Τα πρόσθετα έξοδα για το προσωπικό και την παραγωγή αντισταθμίζουν επίσης τις προσπάθειες μείωσης του κόστους. Ένας εσωτερικός συνεργάτης λέει λοιπόν: «Πρέπει επειγόντως να εντείνουμε τις προσπάθειές μας». Το πού και πώς ακριβώς είναι ακόμη ασαφές.
Ο μεγάλος φόβος για περαιτέρω περικοπές προσωπικού
Ο Schäfer είναι απίθανο να δώσει στους διευθυντές του στο Isenbüttel ένα συγκεκριμένο ποσό, το οποίο πρέπει να εξοικονομηθεί. Λένε ότι τα σχέδια βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της οριστικοποίησης. Θα ξεκαθαρίσει όμως για άλλη μια φορά ότι η ομάδα πρέπει να καταβάλει μεγαλύτερη προσπάθεια.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Όλιβερ Μπλούμε (Oliver Blume) είχε ήδη ξεκαθαρίσει δημοσίως στα αποτελέσματα του εξαμήνου ότι η αυτοκινητοβιομηχανία με τις δέκα μάρκες της πρέπει να συνεχίσει να εξοικονομεί χρήματα. Το πρώτο βήμα για την αναδιοργάνωση του ομίλου Dax είχε ολοκληρωθεί, δήλωσε ο κορυφαίος διευθυντής. «Τώρα», δήλωσε ο Blume, “όλα αφορούν το κόστος, το κόστος, το κόστος”.
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης το παίρνει τώρα προφανώς στα σοβαρά. Μόνο φέτος, το κόστος σε ολόκληρο τον όμιλο πρόκειται να μειωθεί κατά 10 δισεκατομμύρια ευρώ.
Στις 4 Σεπτεμβρίου έχει προγραμματιστεί συνάντηση εργασίας στο κεντρικό εργοστάσιο στο Βόλφσμπουργκ. Εκεί είναι επίσης πιθανό να τεθούν ερωτήσεις σχετικά με τις πρόσθετες προσπάθειες εξοικονόμησης πόρων. Υπάρχει μεγάλη ανησυχία μεταξύ του εργατικού δυναμικού ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε να μειώσει περαιτέρω το κόστος εργασίας της.
Η μάρκα VW έχει ήδη θέσει ως στόχο τη μείωση του κόστους προσωπικού στον λεγόμενο έμμεσο τομέα – δηλαδή σε όλους τους τομείς εκτός της παραγωγής – κατά 20%. Η μέθοδος επιλογής της διοίκησης είναι ένας συνδυασμός προγραμμάτων μερικής συνταξιοδότησης και απολύσεων. Ο Όμιλος έχει σχηματίσει προβλέψεις συνολικού ύψους 900 εκατομμυρίων ευρώ για τη μείωση του προσωπικού φέτος.
Η διοίκηση γύρω από τον επικεφαλής της μάρκας Schäfer βλέπει περαιτέρω μοχλούς πίεσης στην τεχνική ανάπτυξη και τις πωλήσεις. Ωστόσο, οι δυνατότητες εξοικονόμησης πόρων σε τομείς όπως οι πωλήσεις είναι πιθανό να εξαντληθούν σε μεγάλο βαθμό. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων προσφέρουν επί του παρόντος περισσότερες εκπτώσεις για να ενισχύσουν τις πωλήσεις. Επομένως, δεν υπάρχουν πολλά χρήματα που μπορούν να κερδηθούν από αυτή την πλευρά.
Από τη συλλογική διαπραγμάτευση στο γύρο σχεδιασμού: Βόλφσμπουργκ: Ένα καυτό φθινόπωρο διαφαίνεται στο Βόλφσμπουργκ
Η ανώτατη διοίκηση του βασικού εμπορικού σήματος γύρω από το Schäfer πρέπει να αποδώσει. Αυτό είναι σαφές στους εμπλεκόμενους εδώ και αρκετό καιρό. Στις αρχές του μήνα, ο επικεφαλής της οικονομικής διεύθυνσης της μάρκας, Πάτρικ Μάγιερ (Patrik Mayer) δήλωσε σε μια εσωτερική συνέντευξη σχετικά με την κερδοφορία της ίδιας της εταιρείας: «Αυτό είναι πολύ λίγο για να μπορέσουμε να επενδύσουμε στο μέλλον με δική μας δύναμη και να λειτουργήσουμε με επιτυχία σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον».
Οι εσωτερικοί ανταγωνιστές, όπως η Skoda ή η Volkswagen Commercial Vehicles, είναι σημαντικά πιο κερδοφόροι από τη μάρκα Volkswagen Passenger Cars, με αποδόσεις της τάξης του 8%. Σε απόλυτους αριθμούς, η Skoda από την Τσεχική Δημοκρατία σημείωσε ακόμη και περισσότερα κέρδη το πρώτο εξάμηνο του 2024 από την παραδοσιακή μάρκα του Βόλφσμπουργκ. Η Seat/Cupra είχε επίσης καλύτερες επιδόσεις από τη VW με ένα καλό περιθώριο κέρδους 5%.
Η σημαντικότερη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει επομένως ένα καυτό φθινόπωρο. Για τον Νοέμβριο έχει προγραμματιστεί ο λεγόμενος γύρος σχεδιασμού, όπου παραδοσιακά οριστικοποιούνται οι επενδύσεις για την επόμενη πενταετία και αποφασίζεται η κατανομή των εργοστασίων.
Πριν από αυτό, όμως, πρέπει να επικαιροποιηθούν τα προγράμματα εξοικονόμησης των επιμέρους εμπορικών σημάτων, με το μεγαλύτερο κομμάτι να είναι η βασική μάρκα Volkswagen, όπως και το προηγούμενο έτος.
Παράλληλα, διεξάγονται διαπραγματεύσεις για τους μισθούς με το εργατικό συνδικάτο IG Metall. Το συνδικάτο ζητά επτά τοις εκατό περισσότερα χρήματα σε διάστημα δώδεκα μηνών, ενώ και οι μαθητευόμενοι στη VW θα λάβουν περισσότερα χρήματα. Εσωτερικά, γίνεται ήδη λόγος για τον επόμενο αντίπαλο άνεμο για το πρόγραμμα εξοικονόμησης.
Ο επικεφαλής του Brand Finance, Mayer έχει παρόμοια άποψη, προειδοποιώντας στην εσωτερική συνέντευξη: «Δομικά, το κόστος προσωπικού έχει αυξηθεί σημαντικά στη VW από τον τελευταίο γύρο των συλλογικών διαπραγματεύσεων». Αυτό έχει οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση του σταθερού κόστους συνολικά. «Αυτή δεν είναι μια υγιής εξέλιξη και δεν πρέπει να συνεχίσουμε αυτή την τάση».