Η παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων θα επεκταθεί κατά 4% φέτος, σύμφωνα με τη Maersk
Η αλυσίδα μεταφορών εμπορευμάτων με έδρα την Κοπεγχάγη, Maersk προέβλεψε ανάπτυξη στην παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων, καθώς βλέπει την καταναλωτική ζήτηση να αψηφά τον εντεινόμενο εμπορικό πόλεμο.
Η παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων θα επεκταθεί κατά 4% φέτος, εκτίμησε η Maersk σε ανακοίνωσή της σήμερα Πέμπτη (6.2.2025). Αυτό συμβαίνει μετά από αύξηση 6% πέρυσι, δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος Vincent Clerc σε συνέντευξή του στην τηλεόραση του Bloomberg. «Οι δασμοί είναι ένας παράγοντας σε μια πιο σύνθετη εξίσωση -υπάρχουν τα επιτόκια, το συνάλλαγμα, οι φορολογικοί συντελεστές- που όλα συμβάλλουν στην τροφοδότηση αυτού του καταναλωτικού κλίματος», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας εμπορευμάτων.
Η παγκόσμια αγορά θα αναπτυχθεί «με βάση αυτό που βλέπουμε ως πολύ ισχυρό καταναλωτικό συναίσθημα και καταναλωτική ζήτηση τόσο στις ΗΠΑ όσο και στον υπόλοιπο κόσμο», πρόσθεσε. Η Maersk ανακοίνωσε επίσης κέρδη δ΄ τριμήνου που ξεπέρασαν τις εκτιμήσεις. Οι μετοχές της σημείωσαν άνοδο έως και 8,8% στις 9:23 π.μ. στην Κοπεγχάγη, την υψηλότερη τιμή από τον Μάιο.
Μετά από ένα κερδοφόρο 2024 για τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι προοπτικές για φέτος είναι πιο δυσοίωνες, καθώς η επίθεση του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στο ελεύθερο εμπόριο αυξάνει τις ανησυχίες για τη ζήτηση. Μία από τις κύριες αιτίες για τα απροσδόκητα μεγάλα κέρδη του κλάδου πέρυσι ήταν η αύξηση των ναύλων που προκλήθηκε από τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, οι οποίες έκλεισαν τη λωρίδα μεταφοράς για πολλές εταιρείες.
Τα υποκείμενα κέρδη της Maersk προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων θα κυμανθούν μεταξύ 6 και 9 δισ. δολαρίων το 2025. Αυτό συγκρίνεται με τη μέση εκτίμηση των αναλυτών για 6,7 δισ. δολάρια. Η επίτευξη του χαμηλού άκρου των προβλέψεων συνεπάγεται την επαναλειτουργία της ναυτιλιακής οδού της Ερυθράς Θάλασσας μέχρι τα μέσα του έτους, δήλωσε η Maersk. Εάν τα πλοία δεν μπορούν να διέλθουν από εκεί μέχρι το τέλος του έτους, η εταιρεία αναμένει ότι τα κέρδη θα φθάσουν στο υψηλό άκρο του εύρους.
Τα μέσα του έτους «εξακολουθούν να μοιάζουν με ένα αρκετά φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα», δήλωσε ο Clerc στη συνέντευξη, προσθέτοντας ότι ο ανασχεδιασμός του δικτύου είναι μια «πολύπλοκη διαδικασία» που η εταιρεία δεν θέλει να κάνει για σύντομο χρονικό διάστημα, μόνο και μόνο για να πρέπει να επιστρέψει στην αποφυγή της συγκεκριμένης διαδρομής λίγους μήνες αργότερα. Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα «μοιάζει πολύ αβέβαιη αυτή τη στιγμή, παρά τα θετικά βήματα της ύπαρξης εκεχειρίας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος.
Με τα πλοία να επιστρέφουν στην Ερυθρά Θάλασσα μόλις εφαρμοστεί πλήρως η εκεχειρία στη Μέση Ανατολή, η ναυτιλιακή βιομηχανία θα υποφέρει και πάλι από υπερπροσφορά, η οποία θα ενισχυθεί από τα νεότευκτα πλοία που εισέρχονται στην αγορά φέτος. «Αυτό θα ωθήσει τους ναύλους προς τα κάτω και μαζί τους τα έσοδα και τα κέρδη», δήλωσε ο ανώτερος αναλυτής του Bloomberg Intelligence Lee Klaskow σε σημείωμά του τον περασμένο μήνα.
Παρόλα αυτά, η Maersk επέλεξε χθες Τετάρτη (5.2.2025) να ξεκινήσει ένα πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών, αξίας έως και 2 δισ. δολαρίων, για να ξοδέψει μέρος των απρόσμενων κερδών του 2024. Η ναυτιλιακή εταιρεία, η οποία ελέγχεται από την οικογένεια του δισεκατομμυριούχου Maersk, έχει ιστορικό γενναιόδωρων αποδόσεων στους μετόχους, ακόμη και σε περιόδους που ο κλάδος δεν είναι κερδοφόρος. Αυτά ήταν μερικά από τα άλλα κυριότερα σημεία της έκθεσης της Maersk για το τέταρτο τρίμηνο: Τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 24% στα 55,48 δισ. δολάρια, έναντι της μέσης εκτίμησης των αναλυτών για 54,77 δισ. δολάρια. Τα Ebitda διαμορφώθηκαν στα 12,13 δισ. δολάρια, έναντι εκτίμησης 11,49 δισ. δολαρίων.