Σε έναν νέο κύκλο αναδιάταξης φαίνεται ότι εισέρχεται ο κατασκευαστικός κλάδος, σε συνέχεια των σημαντικών αλλαγών – μετοχικών και δομικών – που επήλθαν τα προηγούμενα χρόνια.
Το τελευταίο διάστημα έχουν πυκνώσει οι πληροφορίες που θέλουν νέες συμφωνίες να βρίσκονται στα σκαριά. Πρωταγωνιστικό ρόλο στα σενάρια διαδραματίζει για μία ακόμη φορά ο όμιλος AVAX, καθώς επανήλθαν στο προσκήνιο οι πληροφορίες που θέλουν τον κατασκευαστικό όμιλο να συζητά εκ νέου το ενδεχόμενο συνεργασίας – ακόμα και μετοχικής – με τον όμιλο METLEN (πρώην Μυτιληναίος).
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τα σενάρια για συνεργασία – ακόμα και σε επίπεδο εξαγοράς ή και συγχώνευσης – ανάμεσα στους δύο ομίλους βρίσκονται στο προσκήνιο εδώ και μία διετία και ήδη έχουν λάβει σάρκα κι οστά αφενός με την εξαγορά της Volterra (του ομίλου AVAX) από την Protergia του ομίλου METLEN που έχει ήδη ολοκληρωθεί κι αφετέρου με την στρατηγική συνεργασία που είχαν οι δύο όμιλοι στην διεκδίκηση διαφόρων μεγάλων έργων και κυρίως στις δύο μεγάλες παραχωρήσεις της Εγνατίας Οδού και της Αττικής Οδού.
Πολύ συχνά, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν το προφανές: Από την μία πλευρά, ο όμιλος AVAX διαθέτει σημαντική εμπειρία και διακριτό αποτύπωμα στον κλάδο με πολλά έργα και μεγάλο ανεκτέλεστο, καθώς και μία έμπειρη διοικητική και στελεχιακή ομάδα υπό τον Κωνσταντίνο Μιτζάλη.
Ωστόσο, η χρηματοοικονομική θέση του ομίλου, οι συνεχιζόμενες ζημιογόνες χρήσεις του παρελθόντος και τα προβλήματα των τελευταίων ετών, που έχουν οδηγήσει και σε πωλήσεις σημαντικών περιουσιακών στοιχείων, δυσκολεύουν την ισχυρή αυτόνομη πορεία του στο μέλλον, ειδικά με δεδομένο ότι οι σημαντικότερες συμβάσεις σχετίζονται πλέον με μεγάλες παραχωρήσεις, όπου απαιτείται σημαντική χρηματοοικονομική ισχύς.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Από την άλλη πλευρά, ο όμιλος METLEN διαθέτει οικονομική ευρωστία, ωστόσο οι κατασκευαστικές του δραστηριότητες – εξαιρουμένης της παρουσίας του στα ενεργειακά έργα – αποτελούν μικρό κομμάτι των εσόδων του. Για αυτό το λόγο άλλωστε, στους μεγάλους διαγωνισμούς που απαιτούνταν σημαντική κατασκευαστική εμπειρία μεγάλης κλίμακας είχε επιλέξει τη συνεργασία με τον όμιλο AVAX.
Η πρόσφατη αναδιάρθρωση του ομίλου METLEN με την εκ νέου αυτονόμηση του κατασκευαστικού κλάδου του (ΜΕΤΚΑ) και τη δημιουργία της Μ Παραχωρήσεις επανέφεραν τα σενάρια για επιθετικές κινήσεις εκ μέρους του, προκειμένου να ενισχύσει τις κατασκευαστικές του δραστηριότητες με έργα, εξοπλισμό και στελέχη και ταυτόχρονα να αποκτήσει η Μ Παραχωρήσεις ένα πρώτο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών. Κι εδώ έρχεται ο όμιλος AVAX, που είναι σε θέση να προσφέρει άμεσα και έργα και συμμετοχές σε παραχωρήσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, έχουν επανακάμψει στην αγορά τα σενάρια που θέλουν τις δύο πλευρές να βρίσκονται σε συζητήσεις ακόμα και για μετοχική συνεργασία, σενάρια που δεν έχουν διαψευστεί μέχρι σήμερα.
Ένα δεύτερο μέτωπο γύρω από το οποίο διακινούνται κατά καιρούς σενάρια για deal είναι αυτό της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Ο όμιλος Ελλάκτωρ, που μετοχικά ελέγχεται από την ολλανδική Reggeborgh και την MOTOR OIL, έχει ήδη πωλήσει την ΑΚΤΩΡ στην ΙΝΤΡΑΚΑΤ και τις εταιρείες ΑΝΕΜΟΣ και ΗΛΕΚΤΩΡ στην MOTOR OIL.
Είναι σαφές ότι η πλευρά της Reggeborgh διατηρεί σημαντικό ενδιαφέρον για τις δραστηριότητες real estate της θυγατρικής REDS, οπότε μένει να φανεί αν τελικά θα υπάρξει πώληση της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από τους δύο μετόχους της ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Παρά την απώλεια της Αττικής Οδού, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις διατηρεί αξιόλογες συμμετοχές, όπως στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, στην Ολυμπία Οδό, στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, στον Μορέα κ.α.
Ενδεχομένως μέχρι τα τέλη του έτους να έχουν ληφθεί και οι οριστικές αποφάσεις των Μπάκου – Καϋμενάκη – Εξάρχου για την ολοκλήρωση της δομής του Ομίλου στον κλάδο των κατασκευών, όπου διατηρούνται προς το παρόν και οι δύο εταιρείες, ΙΝΤΡΑΚΑΤ και ΑΚΤΩΡ, που εξαγοράστηκαν τα τελευταία χρόνια.
Θεωρείται πιο πιθανό, πάντως, να επιλεγεί η συνένωση δυνάμεων, υπό την επωνυμία ΑΚΤΩΡ, όπως δείχνουν και σημαντικές χορηγικές συνεργασίες του Ομίλου, τόσο με την ομάδα μπάσκετ του Παναθηναϊκού (Παναθηναϊκός AKTOR) όσο και με την ποδοσφαιρική ομάδα των κ.κ. Μπάκου – Καϋμενάκη, τον Αστέρα Τρίπολης, που επίσης φέρει πλέον το brand AKTOR στην ονομασία του.
Μένει να φανεί, βέβαια, αν μπορούν να διατηρηθούν ως έχουν δύο εταιρείες διαφορετικών ομίλων, με σχεδόν κοινό όνομα, δηλαδή η ΑΚΤΩΡ από την μία και η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από την άλλη.
Τέλος, εδώ και καιρό καταγράφεται κινητικότητα και στις μικρότερες δυνάμεις του κλάδου, κυρίως σε σχέση με τη Δομική Κρήτης, στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας συμμετέχει πλέον ο Δημήτρης Κούτρας, και την ΕΚΤΕΡ του επίσης βετεράνου εργολάβου Αθανάσιου Σίψα, με διαφαινόμενο στόχο τη συγκρότηση μίας ακόμα εταιρείας 7ης τάξης, που θα μπορεί να διεκδικήσει έργα μεγάλου προϋπολογισμού.