Σημαντική πρόοδο αναμένεται να καταγράψουν ιδιωτικά και δημόσια έργα το 2025. Τα χρονοδιαγράμματα των επενδύσεων
Το 2025 αναμένεται να αποτελέσει έτος ορόσημο για τα μεγάλα έργα, τόσο ιδιωτικά όσο και δημόσια. Πολλά από αυτά προβλέπεται να ολοκληρωθούν, ενώ άλλα θα περάσουν στη φάση υλοποίησης, σηματοδοτώντας σημαντική πρόοδο στις υποδομές και την ανάπτυξη. Ο τομέας των κατασκευών, ωστόσο, θα εξακολουθήσει να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, όπως η έντονη έλλειψη εργατικού δυναμικού και το αυξημένο κόστος κατασκευών σε σύγκριση με το παρελθόν.
Ένα από τα σημαντικότερα ιδιωτικά έργα που αναμένεται να ολοκληρωθεί την Άνοιξη είναι η ανακατασκευή του ιστορικού Μινιόν που υλοποιείται από τη Dimand. Ήδη η ΔΕΗ έχει εγκατασταθεί στα νέα γραφεία της, ενώ οι υπόλοιποι χρήστες ολοκληρώνουν τις εσωτερικές τους εργασίες.
Εκτιμάται ότι έως τα τέλη Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου 2025 το Zara και τα γραφεία της Inditex θα είναι σε πλήρη λειτουργία, με τα 3/4 του ακινήτου να είναι πλήρως λειτουργικά. Πιο συγκεκριμένα, η ολοκλήρωση του έργου για τα κτίρια ΒΓΔΕ, τα οποία θα στεγάσουν μικτές χρήσεις, αναμένεται εντός του πρώτου τριμήνου του 2025. Το κτίριο Α, που θα φιλοξενήσει οικιστικές μονάδες, θα ολοκληρωθεί σε δεύτερη φάση, προσφέροντας νέα προοπτική στην περιοχή.
Επίσης, ένα ακόμη σημαντικό ιδιωτικό έργο που θα έχει σημαντική πρόοδο το 2025 είναι και το συγκρότημα γραφείων THE GRID, σε οικόπεδο έκτασης 16.100 τ.μ. επί της συμβολής των οδών Χειμάρρας και Αμαρουσίου – Χαλανδρίου.Το εν λόγω έργο έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ και θα είναι συνολικής επιφάνειας 61.500 τ.μ., εκ των οποίων τα 26.400 τ.μ. αντιστοιχούν σε χώρους ανωδομής και τα 35.100 τ.μ. σε υπόγειους χώρους.
Το The Grid αποτελεί μια μεγάλη επένδυση, την οποία η Noval Property υλοποιεί από κοινού με την Brook Lane Capital. Οι εν λόγω χώροι αναμένεται να παραδοθούν στην ΕΥ εντός του 2025 για τις απαραίτητες εργασίες, ώστε η μετεγκατάσταση να ξεκινήσει μέσα στο 2026.
Σημαντικές εξελίξεις θα έχει το 2025 και στην μεγάλη ανάπλαση που πραγματοποιεί η Lamda Development στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη διοίκηση της Lamda, το καλοκαίρι του 2025, ο Riviera Tower θα έχει σκαρφαλώσει στον 25ο όροφο, ενώ η διαμόρφωση των εξωτερικών όψεων θα ξεκινήσει με την ολοκλήρωση του 20ου ορόφου.
Στις ράγες ωστόσο σύντομα αναμένεται να μπει και το The Ellinikon Mall, καθώς σύντομα θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την ανάθεση των βασικών εργασιών σε ανάδοχο. Σε τελικό στάδιο θα περάσει και η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος στο ύψος του Ελληνικού, μήκους 1,3 χιλιομέτρων με 3 λωρίδες κυκλοφορίας από τον Όμιλο ΑΒΑΞ.
Τα σημαντικά έργα υποδομών που έρχονται
Κρίσιμα βήματα αναμένεται να γίνουν και στον τομέα των υποδομών, καθώς θα μπουν οι βάσεις για έναν αριθμό σημαντικών έργων. Μετά την επίσημη έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, η επόμενη ημέρα για την περαιτέρω ανάπτυξη του συστήματος μεταφορών της πόλης, την σκυτάλη παίρνουν άλλα έργα.
Η πρώτη επέκταση του Μετρό, αυτή προς Καλαμαριά, είναι ουσιαστικά αυτή που μπαίνει σε αντίστροφη μέτρηση, καθώς τοποθετείται στα τέλη Νοεμβρίου του 2025 δηλαδή σε κάτι λιγότερο από ένα έτος.
Πρόκειται για μια επέκταση που περιλαμβάνει 5 νέους υπόγειους σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα. Μόλις τεθεί σε λειτουργία η Θεσσαλονίκη αυτόματα θα αποκτήσει δύο γραμμές.
Στις αρχές του 2025 υπολογίζεται η ολοκλήρωση και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, η πρόοδος του οποίου έχει φτάσει σήμερα στο 66% και αναμένεται να φτάσει στο 70% έως το τέλος του χρόνου.
Συγκεκριμένα, το έργο πρόκειται να παραδοθεί στην κυκλοφορία σε δύο δόσεις, καθώς όπως προβλέπει η συμφωνία με την «Ολυμπία Οδό», το τμήμα Πύργου – Κάτω Αχαΐας συνολικού μήκους 62 χιλιομέτρων θα παραδοθεί πρώτο και θα ακολουθήσει το τμήμα Κάτω Αχαΐας – Περιμετρικής Πάτρας 13 χλμ., το οποίο είναι και πιο δύσκολο, καθώς ανακατασκευάζεται ενώ βρίσκεται σε κυκλοφορία. Σημειώνεται πως τα εν λόγω έργα εκτελούν οι ΤΕΡΝΑ, AKTOR και AVAX, και συγκεκριμένα η ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει το τμήμα Γαστούνη – Πύργος, η AKTOR το τμήμα της Καραίικα – Γαστούνη και η AVAX το τμήμα Μιντιλόγλι – Καραίικα.
Σε εξέλιξη βρίσκεται και η κατασκευή του οδικού άξονα Μπράλος – Άμφισσα μήκους 30,7 χιλιομέτρων, που θα ενώσει την κεντρική με τη Δυτική Ελλάδα φτάνοντας στην Ιόνια Οδό και τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου έως την Πελοπόννησο. Τα έργα εκτελεί η AVAX και έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 262,2 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, με προϋπολογισμό 285 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2027.
Το Βόρειο Τμήμα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), που συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό, αποτελεί επίσης δημόσιο έργο με προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ. Το έργο, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη, ολοκληρώνει τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο σύνολό του, από τη Λαμία έως την Εγνατία.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η ολοκλήρωσή του προβλέπεται για τους πρώτους μήνες του 2026. Την κατασκευή έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ, ενώ ως Αναθέτουσα Αρχή ορίζεται το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (ΥΠΟΜΕ). Η σύμβαση του έργου υπεγράφη το 2021, ενώ το τμήμα εκτείνεται στις Περιφέρειες Θεσσαλίας και Δυτικής Μακεδονίας.
Τέλος, από τα σημαντικότερα έργα είναι η κατασκευή του Flyover της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης που αποτελεί έργο – ΣΔΙΤ με συνολικό κόστος 480 εκατ. ευρώ και βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί και να τεθεί σε λειτουργία το 2027. Την υλοποίηση έχει αναλάβει το σχήμα AVAX – MYTILINEOS, με Αναθέτουσα Αρχή το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (ΥΠΟΜΕ).
Με την ολοκλήρωσή του, η νέα υποδομή θα αυξήσει σημαντικά τη χωρητικότητα της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, συμβάλλοντας στην αποτελεσματική αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού φόρτου. Η σύμβαση υπογράφηκε το 2022 και το έργο υλοποιείται στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.