Το ζήτημα της υλοποίησης των επεκτάσεων της Αττικής Οδού αν και έχει κριθεί ως απαραίτητο από την αγορά, εντούτοις, «πάγωσε» μέσα στην κρίση λόγω αδυναμίας χρηματοδότησης.
Ωστόσο, σταδιακά η κίνηση στους οδικούς άξονες επανήλθε, πλην όμως, τα σχέδια και οι μελέτες για επέκταση έμειναν «παγωμένες» με συνέπεια το διαρκώς αυξανόμενο κυκλοφοριακό χάος όχι μόνο στην Αττική Οδό, αλλά και σε άλλους δρόμους, από τον Κηφισό έως τη Λ. Μεσογείων.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Πλην όμως, η μεγάλη ανάγκη για την αντιμετώπιση του έντονου κυκλοφοριακού προβλήματος σε κεντρικούς οδικούς άξονες της Αθήνας και γενικότερα της Αττικής, σε συνδυασμό με την έλλειψη των απαραίτητων δημόσιων κεφαλαίων για την προώθηση νέων ποδικών έργων, φαίνεται ότι «ξεπαγώνει», τουλάχιστον σε αρχικό στάδιο, τα σχέδια για την υλοποίηση των περίφημων επεκτάσεων της Αττικής Οδού, δηλαδή της κατασκευής νέων οδικών αξόνων στο Λεκανοπέδιο, που και άλλες φορές έχει αναδείξει το newsit.gr.
Πρόκειται για τις τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο, προς Ραφήνα και προς Λ. Βουλιαγμένης (Σήραγγα Ηλιούπολης, που θεωρείται κρίσιμη για τη κυκλοφορία από/προς τον νέο πόλο του Ελληνικού), συνολικού εκτιμώμενου κόστους 1,5 δισ. ευρώ, αλλά και για τον νέο άξονα Ελευσίνα – Οινόφυτα, εκτιμώμενου κόστους άνω των 500 εκατ. ευρώ.
Πλέον η κίνηση στους δρόμους της Αττικής, ακόμα και στην ίδια την Αττική Οδού τις ώρες αιχμής, παρουσιάζει σημαντικά σημάδια κορεσμού και η συζήτηση την επόμενη μέρα στο Λεκανοπέδιο φαίνεται να ξεκινά.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Νέο «σινιάλο» στους ιδιώτες για τα οδικά έργα στην Αττική
Το… έναυσμα έδωσε προ ημερών μόλις ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, μιλώντας σε συνέδριο του ΤΜΕΔΕ. Σε γενικές γραμμές, ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος αναγνώρισε το οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής προσθέτοντας ότι θα γίνουν οδικές παρεμβάσεις.
Να σημειώσουμε ότι η πρόταση για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προήλθε από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ, ενώ αυτή για το έργο Ελευσίνα – Οινόφυτα από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το δεύτερο εκτιμάται πως θα δώσει λύση στο χάος του Κηφισού.
Ο άξονας θα ξεκινά από την περιοχή της Ελευσίνας σε κόμβο με την Αττική Οδό και θα κάνει μια διαμπερή διαδρομή για να καταλήξει βόρεια των Οινοφύτων.
Το θέμα, βέβαια, είναι αυτή τη φορά στο υπουργείο Υποδομών να κάνουν όντως τις απαραίτητες κινήσεις και να μη μείνουν «μετέωρα» τα σχέδια, καθώς πρόσφατα στελέχη κατασκευαστικών ομίλων σημείωναν ότι «δεν βλέπουν φως» για αυτά τα έργα.
Τόσο τα σχέδια για την τριπλή επέκταση της Αττικής Οδού όσο και για τη σύνδεση Ελευσίνα – Οινόη, έχουν κατατεθεί μέσω των Προτύπων Προτάσεων, ενώ για το δεύτερο έργο από το υπουργείο υπάρχει επιθυμία να συνοδεύεται και από σιδηροδρομική σύνδεση με το Θριάσιο.
Πάντως, για ακόμα μία φορά από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πηγάζει πως θα υπάρξουν αλλαγές θεσμικό Πρότυπων Προτάσεων μέσω των οποίων οι ιδιώτες μπορούν να προτείνουν, αλλά και να υλοποιήσουν βάζοντας οι ίδιοι το μεγαλύτερο μέρος των κεφαλαίων, αναγκαίες υποδομές που δεν μπορεί αν φέρει εις πέρας το κράτος λόγω έλλειψης πόρων. Για αυτό και ο κ. Ταχιάος χαρακτήρισε σημαντική την συνδρομή του ιδιωτικού τομέα στα έργα.
Η μείωση της συμμετοχής του Κράτους θα βοηθούσε περισσότερο στην υλοποίηση τόσο μεγάλων έργων καθώς και οι δυνατότητες χρηματοδοτήσεων για έργα μέσω του ΕΣΠΑ συνεχώς συρρικνώνονται.
Τα σχέδια αυτά κατατέθηκαν πέρυσι, μέχρι τώρα ήταν σε αδράνεια από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αλλά φαίνεται πως το επόμενο διάστημα θα έχουμε κινητικότητα στο θέμα. Να θυμίσουμε, επίσης, ότι υπάρχει και η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης (σχεδόν 350 εκατ. ευρώ), με αναδόχους τις ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat.
Όμως, η προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου Αττικής στο ΣτΕ έχει μεταφερθεί για τον προσεχή Νοέμβριο οπότε ο διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι προς το παρόν «μπλοκαρισμένος».
Η υφιστάμενη σύμβαση της Αττικής Οδού
Μια και ο λόγος για την Αττική οδό, ως γνωστόν σε 4 μήνες περίπου, αρχές Οκτωβρίου, λήγει η σύμβαση που «τρέχουν» οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να περιμένει την «τελετή παράδοσης – παραλαβής», καθώς έχει κερδίσει τον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα 25ετή παραχώρηση του οδικού άξονα.
Σχετικά με την παραχώρηση της Αττικής Οδού, αναμένεται στις αρχές Οκτωβρίου η επιστροφή του οδικού άξονα στο Δημόσιο. Ωστόσο, όπως είπε πρόσφατα και ο κ. Ταχιάος, η παράδοση στον νέο παραχωρησιούχο θεωρείται δύσκολο να επιτευχθεί χρονικά και εξετάζονται σενάρια για το μεταβατικό στάδιο.
Πρόσθεσε ότι δεν εξετάζεται η παράταση της υφιστάμενης παραχώρησης, αλλά θα συνεχίσει η λειτουργία της με τα έσοδα να πηγαίνουν πλέον στα ταμεία του Δημοσίου.
Προκειμένου, δηλαδή, να συνεχιστεί η λειτουργία του οδικού άξονα στο μεσοδιάστημα από τον παλιό στον νέο παραχωρησιούχο, εξετάζονται μεταβατικά σενάρια.
Το επικρατέστερο σενάριο είναι η ανάθεση της λειτουργίας του άξονα από το Δημόσιο, στον σημερινό παραχωρησιούχο, που διαθέτει και τη σχετική εμπειρία αλλά και το προσωπικό, έναντι συγκεκριμένου τιμήματος.
Η διαδικασία αναμένεται να κινηθεί άμεσα, αν και στην αγορά εκτιμάται ότι ήδη έχει γίνει προεργασία. Θυμίζουμε ότι με το νέο καθεστώς, τα διόδια θα ανέρχεται σε 2,5 ευρώ.