Έχουν ήδη περάσει τρία χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης για την ανάθεση του έργου της κατασκευής της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας στην κοινοπραξία των εταιρειών ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom και ήδη καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις, που είναι δεδομένο ότι οδηγούν το αρχικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου σε σοβαρό εκτροχιασμό.
Οι υπογραφές έπεσαν τον Ιούνιο του 2021 και η σύμβαση – μαμούθ των 1,5 δισ. ευρώ προέβλεπε την παράδοση της Γραμμής 4 του Μετρό οκτώ χρόνια μετά, δηλαδή το καλοκαίρι του 2029. Κανείς, ωστόσο, δεν πιστεύει ότι είναι πιθανόν να τηρηθεί αυτό το χρονοδιάγραμμα. Και σίγουρα δεν το πιστεύει -και δεν το κρύβει- ούτε η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Μάλιστα, σε μια μάλλον ασυνήθιστη κίνηση, η ηγεσία του υπουργείου «άδειασε» προ ημερών για μία ακόμα φορά τον επικεφαλής εργολάβο του έργου, την εταιρεία ΑΒΑΞ, η οποία παλεύει καιρό τώρα να πείσει -με σειρά δημόσιων τοποθετήσεων της Διοίκησής της- ότι τα προβλήματα του έργου -μεταξύ των οποίων και οι πολυήμερες απεργίες στα εργοτάξια- μπορούν να αντιμετωπιστούν.
Συγκεκριμένα, κατά τον απολογισμό του πρώτου χρόνου της νέας ηγεσίας του υπουργείου (Σταϊκούρας – Ταχιάος) στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, υπήρξε ξεκάθαρη παραδοχή ότι το έργο δεν υπάρχει περίπτωση να ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος, ενώ παράλληλα υπουργός κι υφυπουργός απέφυγαν οποιαδήποτε εκτίμηση για τον πραγματικό χρόνο παράδοσης του έργου.
Αυτή τη στιγμή δηλαδή έχουν ήδη καταβληθεί εκατοντάδες εκατ. ευρώ, υπάρχουν σοβαρά προβλήματα και μεγάλες καθυστερήσεις, αλλά κανείς δεν είναι σε θέση να δώσει μια ξεκάθαρη απάντηση για το πότε θα ολοκληρωθεί τελικά το έργο.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Θυμίζουμε ότι η κατασκευάστρια εταιρεία έχει ήδη εισπράξει σημαντικότατες προκαταβολές με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης προ τριετίας, ενώ πέρυσι μεταξύ των δύο εκλογικών αναμετρήσεων εξασφάλισε μετά από αποφάσεις της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών (Καραμανλής – Καραγιάννης) ακόμα και πριμ έγκαιρης προώθησης για το έργο, ενώ οι εργασίες κατασκευής ουσιαστικά δεν είχαν καν ξεκινήσει!
Την ίδια στιγμή, η εταιρεία ΑΒΑΞ αντιμετωπίζει μία σειρά από αρνητικές εξελίξεις. Οι πλέον πρόσφατες αφορούν τις απεργιακές κινητοποιήσεις στα εργοτάξια του Μετρό, αλλά και οικονομικά ζητήματα όπως η αρνητική απόφαση για διαιτησία που κατέληξε σε βάρος της εταιρείας στο Λίβανο και η οποία θα επιβαρύνει τα φετινά της μεγέθη με ζημιές 16 εκατ. ευρώ, ενώ η εταιρεία θα κληθεί να καταβάλει και 1,3 εκατ. ευρώ για τα έξοδα της διαιτησίας.
Μάλιστα, όπως έχει ήδη αναφέρει το newsit, πρόβλημα υπάρχει και με τον ορκωτό εκτιμητή της εταιρείας που είχε υπογράψει τις λογιστικές καταστάσεις όπου υπήρχαν ανεδαφικές -όπως αποδείχθηκε- εκτιμήσεις για την πορεία της διαιτησίας και τη λογιστική απεικόνιση των εκκρεμοτήτων της συγκεκριμένης υπόθεσης.
Υπενθυμίζεται ότι το ίδιο ακριβώς εργολαβικό σχήμα είχε αναλάβει την άνοιξη του 2012 και το έργο της επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό προς Πειραιά, με το συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης του έργου να είναι εντός του 2017.
Τελικά το έργο παραδόθηκε με πέντε χρόνια καθυστέρηση, δηλαδή σε σχεδόν διπλάσιο χρόνο από τον αρχικό συμβατικό, και με σημαντικές υπερβάσεις στο κόστος το φθινόπωρο του 2022.
Το έργο και τα οφέλη του
Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που εκτελείται αυτή την περίοδο στη χώρα, με προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ.
Έχει μήκος 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει 15 σταθμούς από το Άλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι μέχρι και την περιοχή Γουδή διατρέχοντας στην πορεία του τις περιοχές του Γαλατσίου, της Κυψέλης, της Ευελπίδων (Δικαστήρια), της Λ. Αλεξάνδρας, των Εξαρχείων, της Ακαδημίας, του Κολωνακίου, του Ευαγγελισμού, της Καισαριανής, της Πανεπιστημιούπολης, των Ιλισίων και του Ζωγράφου.
Περίπου 340.000 επιβάτες υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετούνται καθημερινά από την εν λόγω γραμμή του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου της Αθήνας, μειώνοντας κατά 53.000 τις ημερήσιες μετακινήσεις με ΙΧ με σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη.