Μετά από καθυστερήσεις ετών και προβλήματα με τον ανάδοχο κατασκευαστή (με την παλιά του μορφή), τα αρχαία, τις χωροθετήσεις σταθμών κ.α., η έναρξη της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι προ των πυλών.
Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, με τους πρώτους 13 σταθμούς και τους συρμούς… χωρίς οδηγό, θα δοθεί προς χρήση στους πολίτες της Θεσσαλονίκης στης 30 Νοεμβρίου, όπως προ ημερών προανήγγειλε ο πρωθυπουργός της Ελλάδας, Κυριάκος Μητσοτάκης.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ωστόσο, φαίνεται ότι στην «Ελληνικό Μετρό Α.Ε.» (πρώην Αττικό Μετρό) έχουν σχέδια για επέκταση του μέσου, όχι μόνο προς τα ανατολικά (η επέκταση αυτή αναμένεται να δοθεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2025) αλλά και σε άλλες περιοχές της πόλης.
Στον ευρύτερο σχεδιασμό, και εφόσον βέβαια εξασφαλιστούν τα σχετικά κονδύλια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ (για παράδειγμα η βασική γραμμή Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός – Νέα Ελβετία έφτασε να κοστίσει 1,5 δισ. ευρώ και η επέκταση προς Καλαμαρά με 5 επιπλέον σταθμούς σχεδόν 590 εκατ. ευρώ) και δεν προκύψουν άλλα προβλήματα, και σύμφωνα με την Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό για την Θεσσαλονίκη, είναι το δίκτυο να διαθέτει 2 βασικές γραμμές με αρκετούς επιπρόσθετους κλάδους η κάθε μία.
Απώτερος, αλλά και φιλόδοξος, στόχος είναι αθροιστικά το δίκτυο Μετρό στη Θεσσαλονίκη να αριθμεί 44 σταθμούς, εφόσον βέβαια επεκταθεί βάσει αρχικών πλάνων.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Στην τελική μου μορφή το μετρό θα απλώνεται σε 48 χιλιόμετρα, ενώ εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά 680.000 επιβάτες. Βέβαια, ο στόχος αυτός έχει τεθεί για το 2040.
Το σχέδιο για τις γραμμές και τις επεκτάσεις τους έχει ως εξής:
Γραμμή 1
- Βασική γραμμή ΝΣ Σταθμός – Νέα Ελβετία (έναρξη λειτουργίας Νοέμβριος 2024)
- Επέκταση Καλαμαριάς (έναρξη λειτουργίας εντός 2025 στο δεύτερο εξάμηνο)
- Επέκταση προς Σταυρούπολη – Νοσοκομεία Παπαγεωργίου και 424, με διακλάδωση στην περιοχή του ξενοδοχείου «Καψής»
- Επέκταση στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» και από εκεί μέχρι τα Τσαΐρια στο ThessIntec
- Αναμονή για μελλοντική επέκταση προς τη Θέρμη
Γραμμή 2
- Άνω Εύοσμος – Χαριλάου/Πυλαία
- Επέκταση προς ΚΤΕΛ Μακεδονία και Κορδελιό
Ποιο είναι το έργο
Το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ένα εμβληματικό έργο, το οποίο, όταν τεθεί σε λειτουργία, όχι μόνο θα αναβαθμίσει τη Θεσσαλονίκη, αλλά και θα αποτελεί ένα από τα πιο σύγχρονα έργα μετρό στην Ευρώπη, με αρκετές καινοτόμες προδιαγραφές, όπως η χρήση συρμών χωρίς μηχανοδηγούς. Επιπλέον, θα αναβαθμίσει την καθημερινότητα της πόλης, καθώς θα προσφέρει ταχύτητα και άνεση στην μετακίνηση.
Παράλληλα, το Μετρό Θεσσαλονίκης θα εξυπηρετεί περίπου 315.000 πολίτες ημερησίως και με τη λειτουργία του υπολογίζεται ότι θα περιορίσει την κυκλοφορία των ΙΧ κατά 60.000 και θα οδηγήσει σε μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους, αντίστοιχα ημερησίως, αλλά και σε σημαντικά οφέλη στο ισοζύγιο πληρωμών της χώρας, λόγω της μείωσης της κατανάλωσης υγρών καυσίμων.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης (βασική γραμμή) έχει μήκος γραμμής 9,6 χλμ., 13 σύγχρονους σταθμούς και ένα Αμαξοστάσιο, συνολικής έκτασης 55 στρεμμάτων, στην περιοχή της Πυλαίας. Το έργο της επέκτασης προς Καλαμαριά θα περιλαμβάνει 5 νέους Σταθμούς με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ.
Να θυμίσουμε πως η βασική γραμμή περιλαμβάνει τους σταθμούς ΝΕΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ, ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ, ΣΙΝΤΡΙΒΑΝΙ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΠΑΠΑΦΗ, ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ, ΦΛΕΜΙΝΓΚ, ΑΝΑΛΗΨΗ, 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ, ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ και ανατολικότερα βρίσκεται το Αμαξοστάσιο Πυλαίας.
Στην επέκταση προς Καλαμαριά η αφετηρία είναι στον σταθμό 25ης ΜΑΡΤΙΟΥ ενώ στη συνέχεια υπάρχουν οι σταθμοί ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ, ΑΡΕΤΣΟΥ, ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ, ΜΙΚΡΑ.
Κατά την έναρξη της λειτουργίας της βασικής γραμμής με τους 13 σταθμούς, οι συρμοί στις ώρες αιχμής θα περνούν κάθε 2,5 λεπτά.
Με την έναρξη της λειτουργίας της επέκτασης προς Καλαμαριά, που αναμένεται το δεύτερο εξάμηνο του 2025, αυτός ο χρόνος θα πέσει στο 1,5 λεπτό, εφόσον ολοκληρωθεί και η προμήθεια των υπολοίπων. Η τιμή του απλού εισιτηρίου εκτιμάται στα επίπεδα του 1 ευρώ.
Πόσους θα «μετακινούν» οι (πιθανές) μελλοντικές επεκτάσεις
Όπως έχουν αναφέρει από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στο πλαίσιο της παρουσίασης της Μελέτης Ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης, οι επεκτάσεις προς Καλαμαριά και Αεροδρόμιο και οι αναμονές της μελλοντικής επέκτασης προς Θέρμη (1,45 χλμ) αναμένεται να εξυπηρετούν ημερησίως 425.000 επιβάτες (63% του συνόλου της επιβατικής κίνησης του Μετρό.
Ο εξυπηρετούμενος ημερήσιος φόρτος από το βασικό έργο εκτιμήθηκε στην τάξη των 191.000 επιβατών (15.550 επιβάτες κατά τις ώρες αιχμής) με μέγιστη χωρητικότητα του δικτύου της υπό ολοκλήρωση γραμμής τους 18.000 επιβάτες, ενώ από την Επέκταση προς Καλαμαριά αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά περί τους 95.000 επιβάτες (7.750 επιβάτες κατά τις ώρες αιχμής).
Αναφορικά με την μελλοντικά (αν γίνει) Γραμμή 2 του μετρό, η εν λόγω πράσινη γραμμή συνολικού μήκους 18,41 χλμ. με 17 σταθμούς, η οποία περιλαμβάνει το τμήμα Άνω Εύοσμος – Αγία Κυριακή, το τμήμα προς Κορδελιό και τις αναμονές επέκτασης του Βασικού Έργου προς Άνω Εύοσμο και Κορδελιό) αναμένεται να εξυπηρετεί ημερησίως 253.000 επιβάτες (37% του συνόλου της επιβατικής κίνησης του Μετρό).
Η «διείσδυση» του Μετρό στην καθημερινότητα
Σε σχέση με τα περιθώρια διείσδυσης του μέσου στην καθημερινότητας των πολιτών, υπενθυμίζεται ότι βάσει της παραπάνω έρευνας από τις 1,6 εκατ. μετακινήσεις, ημερησίως, μόνο το 15% γίνεται με αστικές συγκοινωνίες.
Επιπλέον, το 35% χρησιμοποιεί το ΙΧ για να μεταβεί στην εργασία του και το μέσο ποσό που θα ήταν διατεθειμένος να δαπανήσει κάποιος για να εξοικονομήσει μία ώρα στις μετακινήσεις του υπολογίστηκε σε 9,15 ευρώ. Από τις 8.700 αφίξεις στην πόλη την ημέρα, από αυτές περίπου το 50% αφορά στο αεροδρόμιο Μακεδονία. Η πλειοψηφία αποχωρεί από το αεροδρόμιο με ΙΧ.
Επομένως, η χρήση του μετρό αναμένεται να είναι μικρή. Οι Δήμοι της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης έχουν τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική. Για το λόγο αυτό προκρίνεται η κατά προτεραιότητα επέκταση του Μετρό προς τις Βορειοδυτικές συνοικίες της πόλης.
Με την ολοκλήρωση του πλέγματος των συγκοινωνιακών παρεμβάσεων εκτιμάται ότι θα αυξηθεί το ποσοστό των μετακινούμενων με Δημόσια Μέσα Μεταφοράς (μετρό και λεωφορεία) από 15% σε πλέον του 50%.